دانستنی‌های پزشکی؛

سلامت چشم‌ها با یک گیاه شفابخش/ میوه‌ای خوش‌طعم که به «مولکول جوانی» شهرت دارد/ اشتباهی رایج که موجب افزایش وزن می‌شود


در میان تازه‌های پزشکی از اثرات مخرب شب زنده داری در سلامت کودکان و عوارض نخوردن شام خواهیم گفت.


به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

عوارض نخوردن شام

این روز‌ها می‌شنویم که برای کاهش وزن یا سلامتی بیشتر، بهتر است شب‌ها شام نخوریم اما به دلایل زیر این نظریه ها اشتباه است: خالی نگه داشتن معده به مدت طولانی سبب تجمع مایعات مضر در آن می‌شود. اگر به موقع شام خورده نشود ، در نوبت بعدی یعنی صبحانه یا نهار به دلیل گرسنگی زیاد سلول‌ها، ولع شما به غذا بیشتر شده و چاق‌تر خواهید شد. خالی بودن معده در خواب باعث می‌شود که طبیعت به تحلیل رطوبت اصلی بدن که برای تغذیه سلول‌ها لازم است، بپردازد که منجر به ضعف عمومی می‌گردد.

//////

فواید توت خشک

توت خشک منبع بسیار غنی از آهن و پروتین است و می‌تواند در رفع کم‌خونی و نیز افزایش انرژی موردنیاز بدن، بدون نگرانی از چاقی و اضافه وزن موثر باشد. همچنین دارای آنتی اکسیدان، فیبر، انواع ویتامین، تانن، املاح معدنی، پکتین و سقز و البته پرکالری است. جالب است بدانید که هر فنجان توت حاوی ۰.۹ گرم پروتئین است.

توت بهترین قند طبیعی،کاهنده کلسترول بد خون، ضد سرطان و بیماری قلبی، سرشار از فیبر و ملین است. دشمن اضطراب و عصبانیت، حاوی آهن و داروی کم خونی است. بهتر است توت خشک را جایگزین قند کنید.

فواید شگفت انگیز خوردن میخک/نوشیدنی های مبارز/شب زنده داغری کودکان چه عوارضی خواهد داشت؟/فواید توت خشک چیست؟/بهترین جنس لباس را بشناسید؟
چای یا قهوه؟

قهوه می تواند موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و دیابت نوع دو شود. مصرف این نوشیدنی ریسک ابتلا به بعضی سرطان‌ها از جمله سرطان مخاط رحم و سرطان پوست غیر ملانومی را کم می‌کند.

چای موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان، بیماری قلبی عروقی، پوکی استخوان و بیماری لثه می شود. این عناصر شامل انواع آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها می‌شوند، موادی که احتمالاً به کاهش فشار خون، کم شدن روند افت شناختی، کاهش ریسک وقوع سکته‌ی مغزی و بهبود روند کاهش وزن کمک خواهد کرد.

چای تنها به یک دلیل به قهوه برتری دارد که آن وجود آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های فراوان در چای است.تحقیقات نشان داده کسانی که هر دو نوشیدنی چای و قهوه را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که فقط قهوه می‌نوشند، خطر مرگ در آن‌ها کمتر است.

//////


بیشتر بخوانید: مصرف میوه خشک درد یا درمان؟ / اثرات مفید روغن زیتون را دست کم نگیرید


خصوصیات لباس با جنس پنبه

الیاف های پنبه نرم و جاذب هستند و تنفس طبیعی دارند. به همین خاطر برای لباس و لباس زیر مناسب هستند. الیاف های پنبه در فصل گرما و تابستان هدایت کننده خوبی در برابر گرما هستند. الیاف پنبه به علت ساختار منحصر به فرد خود تنفس طبیعی دارند و از الیاف مصنوعی که از نفت تولید می‌شوند پوشش بسیار راحت تری دارند. الیاف پنبه تا ۲۷ درصد از وزن خود می‌توانند آب نگه دارند. الیاف پنبه نمی‌توانند بار الکتریکی را حفظ کنند بنابراین از چسبیدن اصطحکاکی لباس به بدن جلوگیری می‌کنند.

//////

شب زنده داری کودکان 

کودکانی که به مدت زیادی در شبانه روز از تبلت یا تلفن همراه استفاده کنند و بدون اینکه فعالیت هایی همچون خمیر بازی، نگه داشتن قیچی در دست و خط خطی کردن با مداد و مداد رنگی داشته باشند، عوارض بدی در بدن آنها ایجاد می‌شود. این موضوع موجب می شود که در بزرگسالی به دلیل نداشتن همین فعالیت ها به ظاهر ساده در عضلات شانه، آرنج و مچ که برای نوشتن مهم است مشکل ایجاد کند.

//////

برای تقویت بینایی‌تان، شلیل بخورید!

شلیل حاوی پروتئین است، ماده مغذی مهمی که سلامت چشم‌ها را بهبود می‌بخشد و به کاهش ریسک تباهی لکه زرد در اثر افزایش سن کمک می‌کند. طبق تحقیقات، پروتئین نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی هم هست که به کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید هسته‌ای کمک می‌کند به علاوه، بتاکاروتن موجود در این میوه به ترکیب ویتامین A در بدن کمک می‌کند. در حفظ سلامت چشم‌ها نقش دارد و از نابینایی و بیماری خشک چشمی جلوگیری می‌کند.

//////

علت ورم پا چیست؟

علل ورم پا می‌تواند نشستن یا ایستادن طولانی یا پوشیدن جوراب‌های تنگ باشد که بعد از استراحت بهبود می‌یابد.البته علائم دیگری همانند نارسایی کلیه‌ها، نارسایی قلبی،کبد چرب وجود دارد.

//////
چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد اگر روزی دو عدد میخک بخورید؟

میخک از لخته شدن خون جلوگیری خواهد کرد. می تواند قند خون شما را پایین بیاورد. سیستم ایمنی بدن را قوی و در نتیجه مرتب سرما نخواهید خورد. به شدت به هضم غذا کمک می‌کند، درد دندان ها را از بین می‌برد، نفستان بوی خوبی خواهد داد، غنی از آنتی اکسیدان است که به داشتن کبد سالم کمک خواهد کرد، وجب کاهش درد و التهاب می شود و برای گرم کردن  مفاصل بسیار خوب است.

//////

دانه‌های قرمزی که مانع از پیری زودرس می‌شود

در بین خواص متعدد انگورقرمز میزان آنتی اکسیدان رسوراترول آن چشمگیر است، چون مانع از پیری زودهنگام و آسیب‌های سلولی می‌شود. انگور قرمز در پوست و همچنین هسته‌های خود حاوی آنتی اکسیدانی به نام رسوراترول است که به «مولکول جوانی» شهرت دارد. رسوراترول یک عامل حفاظت کننده موجود در انگور است که به صورت سدی در برابر مهاجمان بیرونی عمل می‌کند. این ترکیب در صنعت داروسازی در ترکیب بسیاری از محصولات مربوط به سلامتی استفاده می‌شود.

//////


بیشتر بخوانید: بررسی رایج ترین علائم عفونت ریه و انواع آن


یکی از نشانه ها  بروز مشکل در درک و شناخت مسائل اطراف، افسردگی و اختلال در تمرکز است. افزایش دردهای بدن مانند سردرد، رنگ پریده شدن پوست، احساس تنگی نفس پس از انجام کارهای عادی و روزمره، بروز مشکلات گوارشی مانند تهوع، اسهال، بی اشتهایی و یا کاهش وزن، زخم‌های دهانی و متورم شدن زبان، ضعیف شدن حس چشایی است .

 چگونه می‌توان کمبود فولیک اسید را جبران کرد؟

ساده‌ترین روش برای تامین فولیک اسید تغییر رژیم غذایی است. سبزیجات سبز رنگ همانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و مارچوبه بهترین منابع فولات هستند. مرکبات همچون پرتقال، لیموها و نارنگی، همچنین لوبیا، قارچ و غلات نیز ازدیگر منابع خوب فولیک اسید بشمار می‌روند.

//////

 آبلیمو را  چگونه تازه نگه داریم؟

برای پیشگیری از کپک زدن و خراب شدن آبلیمو، آبغوره و رب تازه‌ای که در خانه تهیه می‌کنید، می‌توانید از روغن استفاده کنید. پس از این که آبلیمو آماده شده است آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای قرار دهید، باید روی آبلیمو یک قاشق روغن بریزید و شیشه را حرکت دهید تا روغن به تمام قسمت‌های روی ماده برسد. با این روش می‌توانید مانع از رسیدن هوای آزاد به آبلیمو شده و جلوی کپک زدن آن را بگیرید.

جوشاندن شیشه‌های حاوی آبلیمو
آبلیمو را درون شیشه ریخته و درب آن را خوب ببندید. سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و اجازه بدهید تا آب به نقطه جوش برسد. در این مرحله شیشه‌های حاوی آبلیمو را درون آب قرار دهید. باید حدود ۱۰ دقیقه یا ۱۵ دقیقه شیشه‌ها را در آب به حالت جوشیدن نگه دارید. سپس آبلیمو به حالت استریل در می آید و می‌توانید تا مدت زمان نسبتاً طولانی از آن نگهداری کنید.

//////

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۲۱:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
خیلی خوب بودمرسی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
جوشاندن شیشه‌های حاوی آبلیمو

حواستان باشد که گفت شیشه ،نه پت و پلاستیک که در حرارت مواد مضر تولید میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
اگر شیشه رو در آب جوش بذاریم میترکه
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۶:۵۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
شیشه را در ظرف حاوی آب معمولی بگذارید وقتی آب جوش آمد ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد شعله را خاموش کنید
Iran (Islamic Republic of)
حمید لاری
۱۵:۲۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۴:۴۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
بسیار مفید . با تشکر
آخرین اخبار