در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نقوی حسینی: ایران تاکنون در مقابل بدعهدی آمریکا و اروپا دو گام عملیاتی برداشته است/ محمدی: تعهدات اروپایی‌ها نسبت به برجام نسیه است

نقوی حسینی: ایران در مقابل بدعهدی آمریکا و اروپا دو گام عملیاتی برداشته استبرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به بررسی گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای پرداخت.


به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی امشب ۱۴ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران پرداختند.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه رئیس جمهور شب گذشته بخشی از گام سوم را به طور کلی بیان کردند گفت: ایران در مقابل بدعهدی آمریکا و اروپا راهبرد کاهش تعهدات را در پیش گرفته است، تاکنون دو گام عملیاتی از سوی ایران برداشته شده است و وارد گام سوم شده ایم به‌طوری که در دو گام اول اروپایی‌ها تلاش کردند تا ایران را مجدداً به یک گفتگوی منتهی به توافق جدید نزدیک کند.

او ادامه داد: وقتی آمریکا برخلاف همه موازین بین المللی از برجام خارج شد اروپا مدعی بود که به تعهدات خود عمل می کند به طوری که یازده تعهد جدید را اعلام کردند اما متاسفانه تا به امروز هیچ اقدام عملی از سوی اروپا شاهد نبودیم.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی۷،۸ ماه وقت دیپلمات‌های کشور را گرفتند و گفتند که کانال مالی را ایجاد می کنند اما نهایتاً دستاوردی نداشتند گفت : پس از آن اینستکس را مطرح کردند باز هم وقت ما را گرفتند و گستره عملیات آن ها منتهی به غذا و دارو شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه انتظار می رفت تا گام سوم خیلی محکم تر برداشته شود افزود: آمر یکایی تصور می کنند که مسیری را که برای تحت فشار قرار دادن ایران در پیش گرفته اند درست است به طوری که آنها تصور می‌کنند ایران را از این طریق می‌توانند به توافق جدید برسانند، ترامپ ۶ قول را به مردم کشورش داده ، که یکی از آنها توافق جدید با ایران است، آمریکایی‌ها بر روند خودشان اصرار دارند و تن به پیشنهادات اروپایی ها نمی دهند البته اروپا در پشت پرده با آمریکا هماهنگ است.

او با اشاره به این که راهبرد آمریکایی ها غلط است و تا زمانی که به این راهبرد شان ادامه می دهند مشکل حل نخواهد شد عنوان کرد: آمریکا باید راهبردهای غلط خود را اصلاح کند لذا تا زمانی که راهبرد آنها فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران است هیچ مذاکره‌ای به نفع ملت ایران کشور و منافع ملی نخواهد بود.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه هیچ گفتگو ،ملاقات و مذاکره ای به نفع منافع کشور نیست ادامه داد: گفت و گو و مذاکره خسارت‌های بزرگی در پی دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه امیدواریم نگاه دولت به برجام نگاهی راهبردی باشند گفت: دولت راهبردی به موضوع نگاه نمی کند و نگاه مقطعی به برجام دارد از دولت انتظار داریم عمیقتر و مناسب با عزت و عظمت جمهوری اسلامی ایران با موضوع برخورد کند.

او با اشاره به اینکه ما مواضع اروپایی ها را به صورت دقیق کنترل و بررسی کرده‌ایم افزود: اروپایی‌هامبنای بحث آمریکا را پذیرفتند که به برجام توافق قابل ادامه دادن نیست ،آنها می‌خواهند با پیشنهادات شان ما را از برجام به بیرون برای مذاکره بکشانند لذا اروپایی‌ها مبنای مباحث ترامپ را پذیرفته‌اند و بنا ندارند برجام را به این شکل ادامه دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه پیشنهادات اروپا برجامی نیست و روندی را آن‌ها طی می‌کنند که ما را به بیرون از برجام بکشانند گفت: ما یک بار با پنج به علاوه یک مذاکره کردیم، یک توافق کردیم و هیچ مذاکره‌ای در مورد موضوعات دیگر وجود ندارد، هیچ نوع مذاکره جدیدی نیست و هیچ نوع موضوع جدیدی نیست، برداشت اروپایی‌ها بر این است که جمهوری اسلامی ایران در تنگنا و فشار قرار دارد که شاید وارد مذاکره شود متاسفانه سیگنال‌هایی از داخل وجود دارد وقتی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در بیاناتشان می‌گویند ما برای منافع ملی کشور هر نوع مذاکره‌ای ممکن است انجام دهیم سبب بروز سیگنال‌هایی می‌شود اگرچه بعدا گفته‌های شان اصلاح و تصحیح شد.

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ضمیمه دو برجام تعهدات اروپا را ذکر کرده است گفت: تعهدات مفصلی وجود دارد، اما آنچه بر روی میز ما قرار دارد هیچ شباهتی با آن تعهدات ندارد لذا آنها می‌خواهند ما را عادت دهند تا ایران نسبت به برجام پایبندی کامل داشته باشد و در مقابل اروپایی‌ها تعهدشان به صورت نسیه باشد، آن‌ها می‌خواهند ما راضی به آنچه طرف غربی می‌خواهد انجام دهند باشیم.

او با اشاره به اینکه آن‌ها می‌خواهند ما را عادت بدهند که انجام کار‌های مان وظیفه است گفت: آنها می‌خواهند ما به هر آنچه که آنها می‌دهند راضی باشیم و یا اقدام به نقد نکنیم لذا راضی به آنچه که طرف غربی صلاح می‌داند باشیم و این جز مبانی برجام است.

محمدی با اشاره به اینکه آن‌ها می‌خواهند بگویند که چه چیزی به صلاح مان است و چه چیزی به صلاح ما نیست افزود: آنها می‌خواهند در خصوص روابط بانکی، فروش نفت و سایر موارد القائاتی به ما داشته باشند برخی به ما می‌گویند که از نظر شما چه پیشنهادی خوب است چه چیزی بر روی میز ما بگذارند راضی می‌شویم، پیشنهاد مطلوب برای ما باید چند ویژگی داشته باشد؛ ویژگی اول این باشد که به طور پیشینی همه تحریم‌ها لغو شود نه اینکه بگویند مذاکره کنیم و در انتهای مذاکرات تحریم‌ها را لغو می‌کنیم، قبل از اینکه وارد مذاکره بشویم باید بخش مهم لغو تحریم صورت گرفته باشد که اصل آن فروش نفت و عملیات بانکی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دومین ویژگی پیشنهاد مطلوب این است که موضوع را در حوزه هسته‌ای محدود نگه داریم گفت: هیچ کس در ایران اجازه ندارد راجع به مسائل فراهسته ای، موضوعات دفاعی و منطقه‌ای مذاکره کند خبر‌های منتشر شده است که دولت این پیشنهاد را پذیرفته و حالا منتظر هستیم که ببینیم آمریکا به فرانسوی‌ها این اجازه را می‌دهند یا خیر.

محمدی با اشاره به اینکه سومین ویژگی پیشنهاد باید این باشد که خسارت ما را جبران کنند افزود: در مدت بیش از یک سال که آمریکا از برجام خارج شده، سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده است لذا خسارتی را که ما دیده‌ایم کجا نوشته می‌شود و چه کسی می‌خواهد آن را برایمان جبران کند، هر توافقی با اروپا در رابطه با برجام نباید مانع پاسخ مستقل ایران در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح‌کرد: اروپا نمی‌تواند به ما بگوید که من با شما توافق می‌کنم و شما کاری به کار آمریکا نداشته باشید، آمریکا راهبرد فشار حداکثری علیه ایران دارد و ایران باید کمپین پاسخ حداکثری علیه آمریکا داشته باشد این کمپین باید ادامه پیدا کند.

او با اشاره به اینکه اگر محکم باشیم شرایط به سرعت تغییر می‌کند گفت: تفاهم راهبردی بین اروپا و آمریکا وجود دارد، ما در یک سال گذشته هر چه به دوستانمان اصرار می‌کردیم که آن‌ها نهایتاً با همدیگر می‌خواهند یک کاری را انجام دهند نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند که اختلاف عمیقی بین اروپا و آمریکا وجود دارد و به تعبیر آقای ظریف می‌گفتند که شما زیر کولر خوابیده اید و حواستان به این مسائل نیست، آنچه امروز روشن شده این است که تصویری از توافقات پشت پرده اروپا و آمریکا وجود دارد، آن‌ها توافق دارند تا تعهدات برجامی ایران باید ابدی شود و سقف‌های زمانی تعهدات در برجام باید برداشته شود و این توافق اروپا و آمریکا است، آن‌ها می‌خواهنددر رابطه با این مسائل مذاکره کنند که چگونه تعهدات ایران را ابدی کنند.

محمدی درباره ایفای نقش اروپا پس از برداشتن گام سوم از سوی ایران گفت: اروپایی‌ها توان عمل کردن به تعهدات برجامی خود را ندارند و بیشتر پایبند به توافق شان با امریکا هستند تا ایران را پای میز مذاکرات جدید بنشانند.

کارشناس مسائل سیاسی درباره گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت: آنچه مطرح شده کلیات است و باید پس از اجرایی شدن این گام، از جزئیات آن مطلع شد، اگر نگاه تاریخی به موضوع داشته باشیم این گام، بسیار مهم خواهد بود و اثرات بلند و راهبردی خواهد گذاشت، ما از آینده و طول عمر برجام خبر نداریم، اما بر فرض اینکه برجام بلند مدت می‌بود، در بحث تحقیق و توسعه یا همان R&D پس از هشت و نیم سال با یک برنامه هسته‌ای اوراق روبرو بودیم که شروع کردن آن اساسا بی ارزش بود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: این در حالیست که به ما اجازه شروع تحقیق و توسعه داده می‌شد، غربی‌ها با علم به این موضوع، تحقیقات و تمرکز فوق العاده‌ای انجام دادند تا تحقیق و توسعه ایران به جایی نرسد و رشد نکند به این خاطر در حال حاضر ما با تحقیق و توسعه (R&D) صفر مواجه هستیم، براساس صحبت‌های رئیس جمهور، اگر ماشین‌های نسل جدید برای سانتریفیوژ نصب شود و اقدام ایران شروع شود، ما در آستانه جهشی فوق العاده قرار خواهیم گرفت پس برداشتن گام سوم از این رو اهمیت بالایی خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار