چند لحظه سلامتی؛

هفت نشانه که می‌گوید بدن شما به فولیک اسید بیشتری نیاز دارد

تحقیقات علمی نشان می دهد افراد بزرگسال دست‌کم باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم،اسید فولیک را با نام‌های فولات و ویتامین B۹ نیز یاد می‌کنند، این مکمل برای سلامت بدن ضروری است و به ترمیم DNA و تولید سلول‌های قرمز خونی کمک بسیاری می‌کند.

اگر بدن دچار کمبود فولات شود، فرد مشکلات متعددی را تجربه خواهد کرد و کم‌خونی شدید نیز مزید بر علت شده و شرایطی پدید می‌آید که اندام‌های داخلی نمی‌توانند اکسیژن کافی دریافت کنند و در نتیجه عملکردشان هم ضعیف می‌شود.

بر اساس تحقیقات سازمان پزشکی آمریکا، افراد بزرگسال دست‌کم باید روزی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در یک روز مصرف کنند.

هفت نشانه شایع از کمبود فولیک اسید در بدن 

۷- بروز مشکل در درک و شناخت مسایل اطراف

فولیک اسید برای سیستم اعصاب مرکزی بدن بسیار مهم و ضروری است. اگر بدن دچار کمبود این ویتامین باشد، ممکن است شما با مسایلی همچون افسردگی و اختلال در تمرکز دست‌وپنجه نرم کنید و حساس، زودرنج و فراموش‌کار شوید.

اگر کمبود فولیک اسید به درستی درمان نشود می‌تواند خطر ابتلا به اختلال جبران‌ناپذیری همچون زوال عقل یا بیماری آلزایمر را تشدید کند.

۶- افزایش درد‌های بدن

 

اگر در اثر کمبود فولات دچار کم‌خونی شوید، مغز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. در نتیجه، شریان‌های مغز شروع می‌کنند به باد کردن و ورم کردن و این امر سبب بروز سردرد می‌شود.

البته باید بدانید که فقط مغز نیست که دچار کمبود اکسیژن می‌شود، بلکه دیگر اندام‌های بدن همچون پا‌ها و قفسه سینه نیز در اثر کمبود آهن و اکسیژن درد می‌گیرند.

۵- رنگ پریده شدن پوست

 

هموگلوبین، پروتئین موجود در سلول‌های خونی مسئول انتقال اکسیژن از ریه به دیگر بافت‌های بدن هستند. وقتی بدن دچار کمبود فولات می‌شود، یعنی به اندازه کافی سلول‌های قرمز خونی (و هموگلوبین) در بدن وجود ندارد و در نتیجه اندام‌های داخلی بدن اکسیژن موردنیاز خود را دریافت نمی‌کنند.

نتیجه این اتفاق‌ها این است که فرد همیشه احساس خستگی، کرخت بودن و ضعف فیزیکی در دست و پا‌های خود دارد و پوستش هم رنگ پریده می‌شود.

۴- تنگ شدن نفس

 

اگر متوجه شده‌اید که پس از انجام کار‌های عادی و روزمره احساس تنگی نفس دارید، یعنی میزان اکسیژن خون شما بسیار پایین است و بدنتان سلول‌های قرمز خونی کافی ندارد.

در کنار این نشانه‌ها، همچنین ممکن افزایش تپس قلب، سرگیجه و حتی ضعف و غش را هم تجربه کنید.

۳- بروز مشکلات گوارشی

 

مشکلات مربوط به معده و روده همانند استفراغ، حالت تهوع، معده‌درد و اسهال پس از صرف غذا را می‌توان اولین نشانه کمبود فولیک اسید دانست. همچنین در موارد شدیدتر، ممکن است فرد دچار اختلال بی‌اشت‌هایی نیز بشود که سبب کاهش وزن شدید می‌شود.

۲- زخم‌های دهانی و متورم شدن زبان

 

این نشانه‌ها زمانی پدیدار می‌شوند که کمبود فولات در بدن بسیار شدید است؛ بنابراین نباید چنین نشانه‌ای را نادیده بگیرید. در چنین مواقعی زبان شما متورم، قرمز یا براق می‌شود؛ مخصوصا در نوک زبان یا لبه‌های آن چنین تغییراتی را شاهد خواهید بود.

به دلیل کاهش سلول‌های قرمز خونی، ممکن است دچار ورم مخاط دهان و لثه یا درد زبان یا حتی در مواردی ممکن است هنگام قورت دادن غذا درد خفیفی را احساس کنید.

۱- ضعیف شدن حس چشایی

 

شماری از جدیدترین تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند در کنار درد‌های دهانی، کمبود فولیک اسید ممکن است تست چشایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. دلیلش هم این است که گیرنده‌های چشایی شما که «پاپیلای زبان» یا «جوانه چشایی» نام دارند، به خاطر وجود مشکلات زبانی قدرت ارسال پیام به مغز از طریق سیستم عصبی را از دست می‌دهند.

چگونه می‌توان کمبود فولیک اسید را جبران کرد؟


ساده‌ترین روش برای تامین فولیک اسید تغییر رژیم غذایی است. سبزیجات سبز رنگ همانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و مارچوبه بهترین منابع فولات هستند. مرکبات همچون پرتقال، لیمو‌ها و نارنگی، همچنین لوبیا، قارچ و غلات نیز ازدیگر منابع خوب فولیک اسید بشمار می‌روند.

در آخر توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هرکدام از موارد بالا حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا نشانه‌ها را تایید کند و سپس با تجویز پزشک رژیم غذایی خود را تغییر دهید. از هرگونه اقدام خودسرانه در رابطه با سلامتی خود بپرهیزید.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
خیلی عالی بود.
تشکر