آئین عزاداری حسینی در کردستان + تصاویر

آئین عزاداری حسینی با حضور گسترده عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در سنندج و دیگر شهرها و روستاهای استان کردستان همه ساله در حال برگزاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، این مردم انگار که ناله و فغان مادران و خواهران دشت کربلا را در ظهر عاشورا با تمام وجود حس کرده و با آنان همنوا می‌شوند؛ در این میان عزاداران اهل سنت و اهل تشیع که دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند در کنار هم در سوگ حسین به غم و ماتم می‌نشینند.

آئین عزاداری حسینی در کردستان + تصاویر

در این ایام، آیین‌های عاشورایی مختلفی در شهر‌ها و روستا‌های استان با آداب و رسوم خاصی مانند تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد، تکایا و حسینیه ها، مراسم گِل گیران، مجالس روضه خوانی و تعزیه خوانی برگزار می‌شود که این مراسم از واپسین روز‌های ماه ذی الحجه آغاز و تا پایان دهه اول محرم ادامه دارد.

عزاداری دهه اول ماه محرم یادآور داغ همیشه تازه واقعه کربلای سال ۶۱ هجری قمری، همه ساله تکرار عشق و ارادت محبان اهل بیت (ع) است و برگزاری این آیین‌ها در کردستان که بیشتر ساکنان آن اهل سنت هستند، الگویی از وحدت و یکپارچگی مذاهب در ایران اسلامی است.

پخت حلیم در شب تاسوعا ،  رسومی است که کردستانی‌ها در ایام محرم انجام می‌دهند و با حلیم‌های پخته شده در صبح غم انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

آئین عزاداری حسینی در کردستان + تصاویر

روشن کردن شمع، نوشیدن آب متبرک از تشت ها، صحنه سازی حال طفلان لب تشنه دشت نینوا و مداحی و سوگواری از اعمال این مراسم است که شهرستان‌های کامیاران، سنندج، قروه، دهگلان و بیجار عمده جلوه گاه این آیین هاست.

آتش‌زدن خیمه‌ها و چرخیدن عزاداران به دور آنها، سینه‌زنی، زنجیرزنی و همچنین قربانی کردن گوسفند در جلوی دسته‌های عزاداری و توزیع شیر، شربت و خرما از دیگر آیین‌های مردم کردستان در این  ایام است.

آئین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک در ایران با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که جمع کثیری از مردم آذری زبان نیز با این آئین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند؛ آئینی که به یاد لبان تشنه امام حسین (ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود. 

عاشقان سرور و سالار شهیدان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این آئین با قرار دادن طشت آب در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها و مدیحه‌سرایی به استقبال ماه محرم می‌روند.

در این آیین، در روز نخست ماه محرم در داخل یک طشت بزرگ، آب ریخته می‌شود و سپس ۷۲ سیب به نماد ۷۲ یار امام حسین (ع) در کربلا، درون این طشت قرار میگیرد و روی آن با یک پارچه سبز پوشانده می‌شود؛ این طشت در همه‌ی مراسم عزاداری‌های منطقه سریش آباد وجود دارد و در روز هفتم، این سیب‌ها برای تبرک بین مردم پخش می‌شود.

مراسم گل گیران دیگر مراسمی است که از گذشته‌های دور و تا به امروز در شهر بیجار و با حضور همه اقشار مختلف مردم در روز عاشورای حسینی در معابر عمومی و میادین اصلی این شهر برگزار می‌شود.

این آیین؛ نمادی از غربت شهدای واقعه عاشوراست و علاوه بر نماد غربت شهدای کربلا و امام حسین (ع)، نمادی از خاک آلودگی کودکان یتیم و اسیر کربلا است و مردمان این دیار غم خود را در عزای سرور و سالار شهیدان با گل‌هایی که بر سر و روی خود می‌مالند، نشان می‌دهند .

آئین عزاداری حسینی در کردستان + تصاویر

محرم و صفر فرصتی برای بصیرت بخشی به جامعه است که باید به خوبی از آن بهره گرفت و عدالت اجتماعی، ولایتمدار بودن و توجه ویژه به مبانی اعتقادی از جمله درس‌هایی است که باید از محرم و صفر یاد گرفت.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور واقع شده و مسلمانان اهل تسنن و تشیع با وحدت و برادری در کنار هم زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ت

عشق و ارادت اهل سنت به سرور و سالار شهیدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.