کوه‌های مینیاتوری در مسیر ثبت جهانی قرار گرفتند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: پرونده ثبت جهانی کوه‌های مینیاتوری در چابهار برای درج در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو آماده می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علیرضا جلال زایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت توسعه گردشگری در منطقه چابهار و کنارک در همایش ثبت آثار تاریخی که امسال در بندر انزلی برگزار شد، سه اثر شامل منظر طبیعی روستای بریس در ۶۵ کیلومتری شرق چابهار، کوه‌های مینیاتوری و منظر طبیعی و فرهنگی روستای گرگان نیکشهر در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

او گفت: در نظر داریم تا بعد از ثبت ملی کوه‌های مینیاتوری، پرونده ثبت جهانی این کوه‌ها که در ایران بی نظیر هست را تهیه کنیم نمونه این کوه‌ها تنها در آمریکاست که البته از نظر قدمت به کوه‌های مینیاتوری ایران نمی‌رسد.

جلال زایی بیان کرد: کوه‌های مینیاتوری استان سیستان و بلوچستان در حدفاصل تنگه بریس تا گواتر است و از آنجا که هیچ دست خوردگی در آن وجود ندارد و مشکل هماهنگی با سازمان‌های دیگر را نیز ندارد، تصور می‌کنیم برای ثبت جهانی آن جلوتر از پرونده جنگل‌های هیرکانی باشیم.

 

انتهای پیام/پ

ثبت جهانی کوه های مینیاتوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار