معاون سوادآموزی قم در نشست خبری:

۲۷ هزار نفر در قم بی‌سوادند/شعار امسال یونسکو،سوادآموزی و چند زبانی

حجت‌الاسلام قاسمی نیا گفت:قم با کسب رتبه نخست کشوری از سال ۹۵ تعداد بی سوادان را از ۳۳ هزار نفر به ۲۷ هزار نفر کاهش داد.

۲۷ هزار نفر در قم بی‌سوادند/شعار امسال یونسکو،سوادآموزی و چند زبانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حجت‌الاسلام قاسمی نیا،معاون سوادآموزی قم  امروز در نشست خبری که در سالن جلسات معاونت سوادآموزی استان برگزار شد، به اهمیت نهضت سوادآموزی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت و اظهار کرد: امروز به سوادآموزی در کشور ایران فراتر از دغدغه‌های یونسکو و در ردیف بهداشت و مسکن به آن نگاه می‌شود.

او سوادآموزی از منظر رهبر انقلاب اسلامی را یک واجب دینی دانست و افزود: گسترش سوادآموزی یکی از زیرساخت‌های توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده و باید با نگاهی عادلانه به آن پرداخته شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، شعار امسال یونسکو را بیان کرد و گفت: یونسکو امسال با شعار سوادآموزی و چند زبانی، اهداف جدیدی را برای گسترش سواد در جهان مطرح کرده است که ایران روان‌خوانی و روخوانی قرآن را نیز به آن اضافه کرده است.

او منظور از چند زبانی را تشریح و عنوان کرد: زبان ملی، زبان مادری، زبان مذهبی و زبان بین‌المللی شامل این بخش از شعار یونسکو می‌شود که در ایران زبان عربی به‌عنوان زبان مذهبی سال‌ها است جز دروس سوادآموزان است.

قاسمی نیا به تعداد بی‌سوادان استان قم اشاره و عنوان کرد: استان قم با کسب رتبه نخست در چهار سال پیاپی در کشور توانسته از سال ۹۵ تعداد بی‌سوادان استان را از ۳۳ هزار نفر به ۲۷ هزار نفر کاهش دهد.

او طرح‌های ارائه‌شده برای سوادآموزان را بیان و ابراز کرد: خواندن و خانواده، مسابقه کتاب‌خوانی، آموزش مقدماتی کار با یارانه، خودآموز روستایی، طرح نماز، سوادآموزی اولیای دانش آموزان و طرح سوادآموزی اتباع ازجمله طرح‌هایی است که به‌صورت جدی در حال پیگیری است.

معاون سوادآموزی قم از ایجاد مراکز یادگیری محلی خبر داد و گفت: در این مراکز ضمن سوادآموزی به آموزش مهارت‌های زندگی، حرفه‌آموزی و آموزش حقوق شهروندی نیز پرداخته می‌شود.

او با پیش‌بینی جذب بیش از ۱۰ هزار نفر برای سوادآموزی در سال جاری افزود: سه دوره‌ای، سوادآموزی با بیش از ۴۰۰ ساعت آموزش، دوره انتقال با بیش از ۶۰۰ ساعت آموزش و دوره تحکیم سواد با بیش از ۲۰۰ ساعت آموزش برای سوادآموزان ۱۰ تا ۴۹ سال برگزار می‌شود.

قاسمی نیا، استان قم را پیشتاز آموزش اتباع در کشور اعلام و بیان کرد: پارسال استان قم به‌عنوان نخستین استان به آموزش ۴۰۰ نفر از اتباع پرداخت و امسال این طرح به‌صورت سراسری در کشور آغازشده است.

او از تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه با جامعه المصطفی العالمیه خبر داد و افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال جاری بیش از ۱۴۴۰ نفر از اتباع در دوره انتقال ثبت‌نام کرده و بر اساس این تفاهم‌نامه آموزش زبان فارسی به خانواده طلاب خارجی در قم نیز ارائه می‌شود.

معاون سوادآموزی قم درصد باسوادان شهر قم را ۹۰ درصد بیان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه درصد باسوادی زنان استان قم در گروه سنی ۶ سال به بالا ۸۷ درصد، مردان ۹۳ درصد و روستا‌های استان ۸۰ درصد است.

او پرداخت حق‌الزحمه مربیان سوادآموز را به‌صورت نفر قبولی اعلام کرد و گفت: حق‌الزحمه قبولی هر نفر در دوره اول ۸۳۰ هزار تومان، در دوره انتقال ۹۳۰ هزار تومان و در دوره تحکیم ۱۶۱ هزار تومان است.

قاسمی نیا ادامه داد: البته حق‌الزحمه مربیان در روستا‌ها یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده و برای چند معلولیتی و ناشنوایان و نابینایان این مبلغ یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ در نظر گرفته‌شده است.

انتهای پیام/ش

نرخ بی سوادی در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار