گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از موشک‌های کروز بومی/ (۲)

مدیر اسبق برنامه موشکی رژیم صهیونیستی: موشک کروز «سومار» احترام برانگیز است + تصاویر

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

 در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز‌ها محور بحث روز است. بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

1

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های کروز هستند.

موشک کروز چیست و چه کاربردی دارد؟

حوزه کروزهای زمینی، عرصه‌ای بسیار حساس و مهم تلقی شده و امروزه بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا، غالب توان تهاجمی خود را بر پایه استفاده از این موشک‌ها (با عملکرد کروز) قرار داده‌اند؛ علت اینکه کشورهای قدرتمند توان خود را در حوزه تهاجمی "بهره‌گیری از قدرت موشکی در حوزه کروز" گذاشته‌اند می‌توان از چند جهت و با چند دلیل به‌راحتی فهمید.

موشک‌های کروز به‌دلیل هزینه کمتری که در فرآیند تولیدشان به‌نسبت تولید موشک‌های بالستیک دارند و از سوی دیگر، مؤلفه‌هایی که در فرآیند حرکت موشک به‌سوی هدف (اعم از پروفایل پروازی و فرآیند شلیک و هدایت) دارند، سالیان سال است که توسط قدرت‌ها مورد توجه واقع شده است. به‌طور مثال، غالب حملات موشکی آمریکا به عراق و سوریه، غالب حملات رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه یا حملات کشورهای ائتلاف آمریکایی در سوریه، با استفاده از توان کروزی آنها انجام شده است.

1

موشک کروز نوعی موشک و نوعی هواگرد بی‌سرنشین هدایت شونده بوده که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود، در حالی که موشک‌های دیگر از موتور راکتی استفاده می‌کنند.

موشک‌های کروز معمولاً تمام مسیر خود را در ارتفاع بسیار پائین (برای جلوگیری از تشخیص توسط رادار‌های دشمن) و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت طی می‌کنند. تفاوت موشک کروز با پهپاد این است که کروز‌ها فقط به عنوان یک سلاح استفاده می‌شوند و کلاهک جنگی بخشی از بدنه آنهاست.

با توجه به لختی اولیه در هدایت موشک کروز، این امکان وجود دارد که موشک صد‌ها متر از مسیر منحرف شود. زیرا اگر چه با هدایت از این نوع لختی امکان انحراف برای موشکی که ده‌ها دقیقه پرواز می‌کند کم است، ولی برای موشکی که ساعت‌ها باید ادامه طریق دهد مناسب نیست. برای رفع عیب باید نوعی تصحیح در مسیر انجام شود تا در عمل مکمل هدایت اصلی آن باشد.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره موشک کروز پرواز طولانی مدت این موشک است. به همین دلیل ممکن است توسط سامانه‌های منحرف کننده پدافندی دشمن، با وضعیت حرکت لختی موشک در طول مسیر امکان انحراف از چند متر تا چند صد متر وجود داشته باشد، البته با وجود سامانه‌هایی نظیر سامانه انطباق متقابل پشت سر هم جغرافیایی، سامانه سی دی اس و سامانه جی پی اس احتمال این مورد بسیار کاهش می‌باید.

1

موشک‌های کروز دارای چهار مولفه عمده هستند؛ اولین مولفه موشک‌های کروز استفاده از نیروی آیرودینامیکی در طبقات پایین جو (۳۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ پا) است.

دومین مولفه این موشک‌ها توانایی تغییر مسیر و ارتفاع حرکت خود در طول مسیر حرکت است. سومین مولفه موشک‌های کروز، برد بیش از۵۰ کیلومتری آنهاست. آخرین و مهم‌ترین ویژگی و مولفه آن‌ها قابلیت هدایت مداوم در طول مسیر به سوی هدف نهایی‌ست.

موشک کروز موشکی راهبردی است و به همین دلیل قابلیت پنهان شدن از دید رادار‌های دشمن به دلیل سطح مقطع کوچک، دارابودن موتور توربوفن با تابش حرارتی کم و سطح پرواز پایین را داراست. موشک‌های کروز را می‌توان از نظر اندازه، سرعت (فراصوتی یا فروصوتی) و نحوه پرتاب تقسیم‌بندی کرد. موشک‌های کروز بسته به شیوهٔ پرتاب به سه دسته هواپایه، دریاپایه و زمین پایه تقسیم می‌شوند.

1

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، موشک های کروز بومی و ساخت داخل را معرفی کند.

اولین گزارش از این مجموعه به بررسی موشک کروز زمین پایه و بومی هویزه اختصاص داشت که  یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که  ۱۳ بهمن ماه سال گذشته و در جریان نمایشگاه دستاوردهای دفاعی و سازندگی توسط امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با حضور سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این موشک بردی معادل ۱۳۵۰ کیلومتر داشته و آزمایش پروازی آن در برد پروازی ۱۲۰۰ کیلومتر انجام و این موشک موفق شد که اهداف از پیش تعیین شده را با دقت مورد اصابت قرار دهد.

دومین گزارش از این مجموعه اما به بررسی موشک کروز بومی سومار اختصاص دارد که بررسی کامل آن را در ادامه مطالعه می کنید.

موشک کروز سومار

موشک سومار  یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که اواخر اسفندماه ۹۳ با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. 

موشک سومار توانایی انهدام طیف وسیعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند. موشک کروز زمین به زمین "سومار" ضمن توانمندسازی نیرو‌های مسلح می‌تواند گامی موثر برای افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران محسوب شود.

1

برد این موشک همواره در رسانه‌ها مورد بحث بوده و ارقام متفاوتی دراین باره ارائه شده، اما اغلب رسانه‌ها برد این موشک را در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام کرده اند. 

1

سومار از حیث طراحی و ساخت از فناوری‌های پیچیده و نوین در حوزه‌های ناوبری، پیش رانش و سازه به عنوان ویژگی‌های متمایزی بهره می‌برد و در اختیار داشتن چنین سلاحی گامی بلند در ارتقاء توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

طول موشک سومار، ۶ متر و جرم آن هزار و ۲۱۰ کیلوگرم است، چنین ویژگی‌هایی این موشک را بسیار کاربردی و شلیک آن را آسان‌تر می‌کند. در بیان ویژگی‌ها و شاخص‌های کاربردی سومار باید تصریح کرد که اندازه نسبتا کوچک و قابلیت حرکت در ارتفاع پایین، شناسایی آن‌ها را برای دشمن بسیار دشوار می‌کند در ضمن این موشک دارای قابلیت رادارگریزی است.

پرتابگر‌های موشک سومار به دلیل اندازه کوچک و تحرک بالای خود، قابلیت انجام عملیات در تمام نقاط کشور را امکان پذیر می‌سازد. این گونه پرتابگر‌ها بقای این سامانه را شدیدا افزایش داده و قابلیت شلیک و خروج سریع از منطقه را داراست.

1

سومار در رسانه های خارجی 

پایگاه خبری-تحلیلی «آویتیشن ویک» در گزارشی با اشاره  به این دستاورد دفاعی ایران می نویسد؛ سومار عامل نگرانی رژیم صهیونیستی است و سیستم دفاع موشکی آن باید برای مقابله با این نوع از موشک آماده شود.

تال اینبار رئیس مرکز هوافضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا با طرح ادعایی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت که این موشک می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد.

شبکه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت‌های "سومار"، در گزارش خود با بررسی موشک سومار نوشت: موشک مذکور موجب واکنش هراسان اسرائیل که در مجاورت ایران قرار دارد، شد. جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود بوده، در سال‌های اخیر، به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است.

1

یوزی رابین که از مهم ترین چهره‌های صنعت موشکی رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید، در جولای سال ۲۰۱۵ به توان مهندسین موشک‌سازی ایران اذعان کرد و گفت که طراحی موشک کروز «سومار» احترام برانگیز است. 

او در ادامه سخنان خود  با بیان اینکه موشک کروز «سومار» با نمونه‌های روسی و چینی آن متفاوت است، با اشاره به کوچک تر بودن موتور این موشک در مقایسه با نمونه‌های مشابهش در دنیا، این اقدام را «هوشمندانه» و «دشوار» توصیف کرد و گفت که در آمریکا نیز تنها یک شرکت وجود دارد که قادر به نصب موتورهای جت روی موشک است. ایران دستاوردهای موشکی خود را در شرایط تحریم به‌دست آورده است، تصور کنید اگر این کشور تحریم نباشد قدرت توسعه صنایع موشکی آن به نحو چشم گیری افزایش می باید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
ایول...بالاخره کپی خوبی از موشک کنت روسی زدیم....این شد یه چیز ابرومند...اون قاهر و کوثر که ابروی ایرانو بردن..ولی سومار و خلیج فارس شدن یه چیز درست و درمون
Iran (Islamic Republic of)
سیب
۱۹:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
کشوری که چنین موشکی داره مردمش باید سوار ماشین هایی با تکنولوژی سال ۱۸۷۰ میلادی با نام پر افتخار پراید داشته باشه یعنی در عرصه نظامی بروز هستیم و در عرصه صنعت خودرو حدودا ۲۰۰ سال عقب هستیم
Iran (Islamic Republic of)
عباس عابدی
۲۲:۴۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
سردار به خدا قسم حتی یک روز یاد و نام تو از ذهنم بیرون نمی رود و هر روز به عکسی که در کنار تو هستم را بارها و بارها خیره می شوم و اشک می ریزم
Iran (Islamic Republic of)
ALI
۲۲:۴۸ ۰۷ دی ۱۳۹۸
اسراییل از شلیک تا رسیدن موشک هایش حتی اگر ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد ایران کمتر از یک هفتم این زمان را برای نابودی تمام تاسیسات اتمی اسراییل نیاز داره . "کوچک ترین اشتباه آخرین اشتباهه"
Iran (Islamic Republic of)
ALI
۲۲:۳۸ ۰۷ دی ۱۳۹۸
رونمایی از چنین موشک هایی صرفا نه برای اسراییل ، بلکه برای کوتاه کردن دست آمریکا و نشان دادن حد او است .
امروز دیگه اسراییل برای ایران تهدیدی ب شمار نمیره ، این آمریکا است ک باید به خود بگیرد ، اسراییل میگه موشک های اتمی داریم ، چه بده اینکه موشک اتمی داشته باشی ولی ن قدرتی برای شلیک و نه وقتی حتی برای لحظه ای فکر در این باره ، چون کوچک ترین اشتباه ،، آخرین اشتباهه..!
Iran (Islamic Republic of)
حسین.مصلح.ابادی
۲۰:۴۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
زنده.باد.سربازان.امام.زمان
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۱۳:۳۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
درود بر دلاوران کشورمان که با تمام وجود از کشور محافظت می کنند
United States of America
مجید
۰۸:۳۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
درود بر دلاورمردان کشورمان که در راه تحقق اهداف ولی امرمسلمین قاعداعظم خامنه ای گام بزمی دارند
Iran (Islamic Republic of)
م ی
۰۱:۲۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
مرگ براسراییل
Poland
حبیب
۰۱:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
ای کاش به صنایع دیگرمون هم مثل صنایع دفاعی توجه میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
حرف حضرت اقا درخصوص۲۵ سال اینده در چند سال پیش بوده لطفا به روزبگین مثلا۲۲سال اینده من دقیق نمیدان تاریخ فرمایش رهبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
به احترام گذاشتن شان هم باید باید شک کرد
Iran (Islamic Republic of)
X
۲۰:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
چشم اسرائیل کور
Iran (Islamic Republic of)
رصا
۱۹:۴۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
فقط اعدامش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
نجفی
۱۸:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
نصر من الله و فتح قریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
اگه احترام نگذاری مثلا میخواهی چکار کنی؟؟؟؟؟ چکار دیگه ایی میتونی بکنی؟؟؟؟؟باید فرار کنی دیگه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
اسراییل 25سال آینده را نخواهد دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
23 سال شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
ای کاش خودرو سازی ما هم دست این نابغه های بی ادعا بود .نه دست مونتاژکاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
ایران من ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
ماشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۰۹:۴۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
مرگ بر اسرائئئیل
آخرین اخبار