حق شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آخرین وضعیت مرمت مدارس سیل‌زده گلستان/ پرونده تعمیر واحدهای مسکونی تا پایان شهریور بسته می‌شود

استاندار گلستان گفت: در حادثه سیل حدود ۲۰۰ مدرسه آسیب دیده بود که بخش عمده آن مقاوم سازی و مرمت شد و در شروع سال تحصیلی هیچ مشکلی برای مدارس نداریم.


آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس نوسازی شده مناطق سیل‌زده/ پرونده تعمیر واحدهای مسکونی تا پیایان شهریور بسته می‌شودهادی حق شناس، استاندار گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت این استان سیل‌زده گفت:  استان گلستان در سه بخش در حادثه سیل آسیب دیده است. نخستین بخش آسیب‌دیده در این حادثه واحدهای مسکونی بود که به حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی خسارت وارد شد و از این میزان حدود ۷هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی نیازمند احداث مجدد بوده و حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیرات یا مقاوم سازی داشت که در دستور کار قرار گرفت.

حق شناس گفت: سهمیه ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی نیازمند به مقاوم سازی، حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد بود که سه هفته پیش تعمیرات و مقاوم سازی آنها به پایان رسید. استان گلستان داوطلبانه از بنیاد مسکن، تعمیر حدود ۳ هزار واحد دیگر را درخواست کرد که اکنون در حال انجام است و حداکثر تا پایان شهریورماه پرونده تعمیرات و مقاوم سازی واحد‌های  آسیب دیده به اتمام خواهد رسید.

او بیان کرد: در بخش احداث، پی‌کنی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ واحد انجام شده و در حال تحویل است. امیدواریم بخش عمده واحد‌های احداثی قبل از زمستان به پایان برسد.

استاندار گلستان با اشاره به تسهیلات ارائه شده تصریح کرد: دولت تاکنون به واحدهای احداثی در روستاها و شهرها تسهیلاتی در قالب  ۲۶ و ۳۴ میلیون تومان وام بلاعوض، ۵۵ میلیون تومان وام ۴ درصد، ۸ تن سیمان رایگان، تخصیص میلگرد به قیمت کارخانه و پروانه ساخت ساختمانی به صاحبان روستایی پرداخت کرده است.

حق شناس با بیان اینکه دومین بخش تعمیراتی مربوط به ابنیه تاریخی است، گفت: حدود ۹۷ نقطه از جاده‌های اصلی و ریلی برای خالی شدن آب  برش خورده بود که بازسازی و آسفالت شد و اکنون شهر به لحاظ ابنیه شهری به روال عادی برگشته است. بخش سوم مربوط به خسارت حاصل از سیل در مزارع کشاورزی است،  در حادثه سیل بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به صورت ۱۰۰ درصد خسارت دیده بودند که به طور میانگین پرداخت‌های آن انجام شد و چند هفته آینده به پایان می‌رسد.

او ادامه داد: خوشبختانه مزارع برای کشت دوم آماده و ۱۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع رگلاژ شد که ۱۹ هزار هکتار کشت مجدد به منظور جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از سیل انجام شده است؛ البته در استان گلستان کاشت برنج به دلیل مشکلات آب ممنوع بود، اما با وجود برکات سیل، بخش قابل توجهی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت برنج رفت.

استاندار گلستان بیان کرد: بخش چهارم مربوط به پیشگیری از حادثه سیل بود. سه رودخانه گرگان‌رود، قره سو و اترک رودخانه در استان گلستان به سمت دریا وجود دارد که مجموعه این رودخانه‌ها ۴۵۰ کیلومتر است. اکنون بیش از یک سوم این رودخانه‌ها لایروبی شده و لایروبی تا پایان سال ادامه دارد تا اگر دوباره با سیل روبه‌رو شدیم، رودخانه‌ها بتوانند آب را به سمت دریا منتقل کنند.

حق شناس با اشاره به احداث سد نرماب گفت: دولت بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان برای احداث این سد تخصیص داده است که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این سد را احداث کنیم.


بیشتر بخوانید: اراضی کشاورزی سیلی خورده از سیل خوزستان جان گرفتند/ وعده داده شده به بار می نشیند؟


او  درباره وضعیت مدارس استان گلستان اظهار کرد: در حادثه سیل حدود  ۲۰۰ مدرسه آسیب دیده بود که بخش عمده آن مقاوم سازی و مرمت شد و در شروع سال تحصیلی هیچ مشکلی برای مدارس نداریم؛ اما ۲۲ مدرسه در شهرستان‌های آق قلا، گمیشان، گنبد و مینودشت نیاز به احداث مجدد دارند که در حال ساخت و ساز هستند.

استاندار گلستان گفت: در تلاش هستیم تا اواخر پاییز ۱۱ مدرسه سه کلاسه ساخته شود. ساخت مابقی مدارس ۶، ۱۲ و ۲۴ کلاسه به سال تحصیلی سال بعد خواهد رسید. طبق برنامه‌ریزی‌ها دو شیفت صبح و عصر برای مدارس  پیش‌بینی شده تا تمام دانش‌آموزان بتوانند در ابتدای سال تحصیلی مدرسه بروند.

انتهای پیام/

زمین‌های کشاورزی گلستان زیر کشت برنج رفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار