رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

میزان بارش کشور از ۳۱۶ میلی متر فراتر رفت/ رشد ۹۶ درصدی بارش نسبت به سال قبل

ضیائیان گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای مهر پارسال تا ۱۵ شهریور امسال مجموع بارش‌های کشور ۳۱۶.۲ میلی متر بوده است.

میزان بارش کشور از ۳۱۶ میلی متر فراتر رفت/ رشد ۹۶ درصدی بارش نسبت به سال قبلصادق ضیائیان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان بارش در کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمارها از ابتدای مهر سال گذشته تا ۱۵ شهریور امسال مجموع بارش‌های کشور ۳۱۶.۲ دهم میلی متر بوده در حالی که مدت مشابه سال قبل ۱۶۱.۳ دهم میلی متر و بلند مدت ۲۳۰.۳ دهم میلی متر بوده است.

او با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به بلند مدت ۳۷.۴ دهم درصد و مدت مشابه سال قبل ۹۶ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که مدت مشابه سال قبل در این بازه زمانی نسبت به دوره بلند مدت ۳۰ درصد کاهش بارش داشتیم.
بیشتر بخوانید: میزان بارش کشور از ۳۱۵ میلی متر فراتر رفت/رشد بیش از ۳۵ درصدی بارش نسبت به یک سال کامل زراعی

ضیائیان مجموع بارش یک سال زراعی کامل را ۲۳۲.۳ دهم میلی متر اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی تاکنون ۳۶ درصد بیشتر از یک سال زراعی بارش دریافت کردیم و به عبارت دیگر ۱۳۶ درصد از بارش مورد نیاز کشور تامین شده است.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از حد معموا بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان ایلام با ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیشترین میزان بارش نسبت به نرمال و کرمان با ۳ درصد و اردبیل با ۲ درصد کمترین میزان بارش نسبت به بلند مدت را تجربه کرده است.

او ادامه داد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا پایان سال زراعی ۹۷ – ۹۸ باقی نمانده است از این رو پیش بینی می‌شود که رشد میزان بارش نسبت به دوره بلند مدت در حد ۳۷ درصد و سال قبل در محدوده ۹۶ درصد باقی بماند.

ضیائیان میزان بارش در پاییز پیش رو را نرمال و قدری بیش از نرمال پیش بینی کرد و گفت: بر اساس بولتن‌های هواشناسی میزان بارش در مهر در محدوده حد معمول و آبان عادی و قدری بیش از حد معمول پیش بینی شده است، اما این امر به معنای خروج از دوره خشکسالی نیست چرا که خروج از دوره خشکسالی مستلزم دریافت بارش بیش از نرمال برای یک سال زراعی است در حالی که پیش بینی‌های فصلی تنها برای مدت زمان ۳ تا ۶ ماه است.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان درباره تاثیر مثبت بارش‌های مناسب سال زراعی بر وضعیت آب‌های سطحی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسب از دیدگاه هواشناسی مشکلی در زمینه آب‌های سطحی نداریم و در خصوص آب‌های زیر زمین وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/


۳۶ درصد بیش از یک سال زراعی بارش دریافت کردیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار