زنجان در عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزاست +تصاویر

همزمان با عاشورای حسینی، پایتخت شور و شعور حسینی زنجان غرق در ماتم و عزاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،سلام بر تو آقای مهربانی ها سلام بر تو و  حماسه عاشوراییت سلام بر وفای برادرت و سلام بر هفتاد و دو گل پرپر.
 
روز عاشورا  زنجان حال هوای کربلایی دارد و همه دلها در کربلا ست . دسته های عزاداری از نقاط مختلف شهر زنجان به سمت آستان مقدس سید ابراهیم(ع) در راهند.
 
زنجان در عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزاست

دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی هر کدام می خواهند به نحوی ارادت و عشق خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.

امروز هزاران نفر از جای جای استان زنجان به خیابان‌ها آمده‌اند تا  هم نوا با زینب کبری فریاد یا محمدا و یا علیا سر دهند آن ها آمده اند تا شریک غم دخت امیرالمومنین باشند.
 
زنجان در عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزاست
 
داغ سنگین است و عزاداران حسینی برای عرض تسلیت به ساحت مقدس امام زمان عج آمده اند و با عزاداری هایشان که نشان از شور و شعور حسینی شان دارد می خواهند تسلای قلب نازنین امام زمانشان باشند.

مراسم تعزیه‌خوانی که به «شبیه‎خوانی» نیز معروف است؛ از دیگر مراسماتی است که همراه با حرکت دستجات عزاداری در برخی از محلات شهر زنجان برگزار می شود.
 
زنجان در عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزاست

پخش نذری ، اجرای تعزیه، مراسم زنجیرزنی و مراسم سینه‌زنی از جمله مراسم‌های عزاداری روز عاشورا در زنجان است.
 
 
زنجان در عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزاست +تصاویر

یکی از بزرگترین نذری‌هایی که امروز در زنجان داده می‌شود، پخت حلوای ۱۴ تنی است که بین ۱۴ هزار عزادار تقسیم خواهد شد.

نمایش تعزیه در تکیه ارمغانخانه در روز عاشورا نیز بکی دیگر از مهمترین مراسمات استان در عاشورای حسینی است  و مردم این شهر بنا به رسم هر سال، در روز عاشورا در خانه‌های خود را به روی عزاداران حسینی که خود را به این شهر می رسانند باز می کنند  و از عزاداران و مسافرانی که برای تماشای تعزیه ارمغان‌خانه آمده‌اند پذیرایی می کنند.

اجرای سنتی مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی در «تکیه حسینی اعظم» شهر ارمغانخانه از دیر باز مرسوم و دارای قدمت ۴۰۰ ساله بوده است، برهمین اساس در سال ۱۳۸۹ به عنوان میراث معنوی کشور ثبت ملی شده است.
 
عزاداران بعد از عزاداری، نماز ظهر عاشورا را به یاد نماز ظهر عاشورا در کربلا اقامه خواهند کرد.
 
انتهای پیام/ن
 

عاشورا در زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.