خیمه‌های عزا/ ۱۲

همه زیر یک پرچم با نغمه‌ای مشترک/ وقتی اشک‌ها نتوانستند تسلی بخش داغداران اباعبدالله(ع) باشند

مراسم پر شور عاشورای حسینی در سراسر جهان برپاشد.

به گزارش خبرنگار  حوزه تکیه حسینی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بی تابان سید الشهدا (ع) امروز خواب نداشتند. همه اقامه عزا را از صبح امروز آغاز کردند. تفاوتی نمی‌کند، در هیئت باشید یا دسته عزاداری. دل‌ها برای شهادت ۷۲ تن خون است و اشک‌ها نمی‌تواند این ماتم بی پایان را از دل خارج کند.

همه زیر یک پرچم با نغمه‌ای مشترک/ وقتی اشک‌ها نتوانستند تسلی بخش داغداران اباعبدالله(ع) باشند

ساعت ۹: مسجد ارگ مانند هر سال آماده عزاداری عاشورایی است. نوای حاج منصور ارضی گرم‌تر و سوزناک‌تر از همیشه از غربت و تنهایی اباعبدالله (ع) می‌گوید. روضه این روز جز جدایی ناپذیر هیئت هاست. از هر چه بگوییم با چیزی جز مظلومیت سید الشهدا (ع) مواجه نمی‌شویم.

ساعت ۱۰: شبیه به ماتم‌های بی پایان خاندان رسول خدا (ص) در کربلا زن‌ها برای کودکانی که تا ساعاتی دیگر اسیر دشمنان هستند، ناله سر می‌دهند. بانوان، سیاهی روی صورت می‌اندازند و طوری گریه می‌کنند که گویی برای از دست دادن عزیزشان اشک میریزند.

همه زیر یک پرچم با نغمه‌ای مشترک/ وقتی اشک‌ها نتوانستند تسلی بخش داغداران اباعبدالله(ع) باشند

هیئت سید‌ها واقع در بلوار قیام، پایبند به سنت‌های خود هست و نغمه عزا سر می‌دهد. این هیئت قدیمی ترکیبی از پیرغلامان و جوانان عاشق حسین (ع) است. حجت الاسلام و المسلمین جلالی از نفاق و دشمنی‌ها در کربلا گفت. او دشمنان امام حسین (ع) را انسان‌هایی اهل نماز و واجبات ظاهری دانست، اما باطن آن‌ها را سرشار از بغض شیطانی نسبت به عترت خدا یعنی اهل بیت (ع) معرفی کرد.

همه زیر یک پرچم با نغمه‌ای مشترک/ وقتی اشک‌ها نتوانستند تسلی بخش داغداران اباعبدالله(ع) باشند

ساعت ۱۱: در میدان شهید طهرانی مقدم واقع در سعادت آباد، تجمع بزرگ عاشورایی شکل گرفته است. در این تجمع هم مانند دیگر هیئت‌ها حضور جوانان در فعالیت‌های مذهبی بیشتر خودنمایی می‌کند و نوید بخش آینده‌ای حسینی برای این نسل است. حاج امیر عباسی و حاج میثم مطیعی دو مداح اهل بیتی هستند که در سعادت آباد به زیبایی نوای یا حسین (ع) سر می‌دهند و دلدادگی‌ها را دوچندان می‌کنند. طی سال‌های گذشته این تجمع که در روز عاشورا و روز شهادت حضرت زهرا (س) در این منطقه برگزار می‌شود، محلی برای عرض ارادت عزاداران حسینی و فاطمی و همچنین تبیین اصول انقلاب اسلامی بوده است.

ساعت ۱۲: هر چه به ظهر نزدیکتر می‌شویم و آفتاب نزدیکتر به نظر می‌رسد. بیشتر یاد شهدای کربلا دل‌ها را بی قرار می‌کند. شاید این لحظات بهترین زمان برای تداعی تشنگی و فشار‌های جسمانی در کربلاست. فشار‌هایی که مردان خدا را از جهاد در راه خدا منصرف نکرد و فقط آن‌ها را مهیای رسیدن به پیشگاه حضرت حق تعالی کرد.

ساعت ۱۳: ساعت از یک ظهر گذر می‌کند و نوای قرآن به گوش می‌رسد. برای اقتدا به ارباب بی کفن همگی آماده اقامه نماز می‌شوند. همه هیئت‌ها در این کار به سرورشان حسین بن علی (ع) اقتدا می‌کنند که برای اقامه نماز دقایقی جهاد نکرد و بیرون از خیمه‌ها مشغول خواندن نماز شد.

نزدیک به ۳۰ تیر به بدن مبارکشان اصابت کرد، اما از واجبی که به گردن داشت دست نکشید و آن را به دشمنان نیز نشان داد. دشمنانی که حتی عبادت فرزند رسول خدا (ص) را فرصتی برای نمایش ذات کثیف خود دانستند. مقتدایان اباعبدالله (ع) نیز پا جای پای اربابشان می‌گذارند و در فضای امروز دنیا که عبادت کمرنگ‌تر شده، نماز را در معرض دید جهانیان و در محیط‌های عمومی اقامه می‌کنند.

ساعت ۱۴: عزاداری‌ها در ساعاتی که در آن سید الشهدا (ع) به شهادت رسیده است، به اوج خود رسید. دیگر ناله و اشک هم نمی‌تواند مصیبت عظیم را از عاشقان بگیرد. در اسن ساعات در میدان شوش مراسم خیمه سوزان مانند سال‌های قبل اجرا می‌شود. بچه‌های مسجد توفیق در خیابان صدر الاشراف میدان شوش، این مراسم را از روز تاسوعا تدارک دیدند. خیمه‌های اصحاب امام حسین (ع) به صورت نمادین و به یاد خیمه‌هایی که در کربلا سوختند، سوزانده می‌شود.

ساعت ۱۵: دسته‌های عزاداری در کوچه‌های منتهی به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مشغول سینه زنی هستند. همانی که امام صادق (ع) فرمودند حرارت عزای امام حسین (ع) در دل شیعیان خاموش نمی‌شود، اینجا نمود پیدا می‌کند. در حرم شریف حضرت عبدالعظیم حسنی نیز دسته‌های عزاداری همچنان برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند. حرمی که طبق گفته ائمه اطهار (ع) زیارتش ثواب زیارت حرم امام حسین (ع) را دارد. بسیاری این فرصت را غنیمت شمرده و مشغول خواندن نماز، مناجات و زیارت عاشورا در شبستان حرم هستند.

همه زیر یک پرچم با نغمه‌ای مشترک/ وقتی اشک‌ها نتوانستند تسلی بخش داغداران اباعبدالله(ع) باشند

با رسیدن عصر عاشورا هر چند مراسم‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود، اما غم مصایب کربلا پایان نیافته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.