آغاز کوچ پاییزه عشایر در چهارمحال و بختیاری

کوچ پاییزه عشایر استان چهارمحال و بختیاری به مناطق قشلاقی خوزستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ پاییزه عشایر این استان به مناطق قشلاقی خوزستان از امروز چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸ آغاز شد و بر اساس تقویم کوچ و متناسب با شرایط آب و هوایی، حداکثر تا دو ماه ادامه دارد.

او افزود: کوچ عشایر استان از ۵ ایلراه اصلی به مناطق قشلاقی و گرمسیر خوزستان صورت می‌گیرد.

حسین پور اضافه کرد: نیروی انتظامی، دامپزشکی، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی نیز بر اساس آیین نامه ساماندهی عشایر، امنیت و سلامت عشایر کوچنده و دام هایشان را تأمین می‌کنند.

او ادامه داد: تمامی مایحتاج و ارزاق ضروری عشایر نیز در طول مسیر کوچ بین آنان توزیع خواهد شد.

به کوچ پاییزه عشایر، «مال کَنون» گفته می‌شود که شامل دو واژه «مال» به معنی آبادی و مجموع سیاه چادر‌ها و «کَنون» به معنای از جا کندن و از آیین‌های تاریخی و دیرین عشایر بختیاری است.

کوچ عشایر همه ساله در ۲ فصل انجام می‌شود؛ اول در فصل بهار و هنگام کوچ ایل از گرمسیر به طرف سردسیر (ییلاق) و دوم در اواخر شهریور و اوایل فصل پاییز که ایل از سردسیر به طرف گرمسیر (قشلاق) و معمولاً خوزستان حرکت می‌کند و تا بهار سال آینده در مراتع این استان باقی می‌ماند.

چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است. جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری، حدود ۶۲.۱۰ درصد جمعیت عشایری کشور و ۵.۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

انتهای پیام/ن

کوچ پاییزه عشایر چهارمحال و بختیاری آغاز شد

برچسب ها: عشایر ، کوچ پاییزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار