لزوم تامین بالگرد اطفا حریق در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کرمان

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: امسال بیشتر حریق‌ها در ارتفاعات و مناطق سخت‌گذر منابع طبیعی استان کرمان رخ داده است.

لزوم تامین بالگرد اطفا حریق در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کرمان به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محمدمهدی رجبی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، گفت: خودرو‌های اطفا حریق تا حدودی می‌توانند در مناطق سخت‌گذر و ارتفاعات پیش بروند لذا بقیه راه را ماموران منابع طبیعی پیاده طی می‌کنند که علاوه بر هدر رفت انرژیف زمان را هم از دست می‌دهند.

رجبی‌زاده به پیگیری‌ها مکرر استاندار کرمان، ستاد مدیریت بحران و سایر مسئولان ذیربط به منظور اختصاص بالگرد ویژه اطفا حریق به استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: این پیگیری‌ها تاکنون بی نتیجه مانده است.

او گفت: پایگاه ملی اطفا حریق شهرستان رابر نیز با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی با استفاده از اعتبارات ملی احداث شده و کرمان تاکنون از اعتبارات استانی برای تکمیل این طرح هزینه نکرده است.

رجبی زاده از مسئولان خواست، برای تکمیل پایگاه ملی اطفا حریق در رابر به عنوان پایگاه مادر، یک میلیارد تومان از اعتبارات استانی هزینه کنند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، گفت: ۵۰ فقره حریق ۴۴۷ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان را طی پنج ماه گذشته از بین برده است.

او تصریح کرد: سال گذشته ۲۵ فقره آتش‌سوزی به مساحت ۹۸ هکتار در مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی استان کرمان رخ داده که این مقدار در مقایسه با پنج ماهه اول امسال از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و از نظر مساحت ۳۵۶ درصد رشد داشته است.

او تاکید کرد: مراتع، اراضی جنگلی و ملی استان کرمان امسال به دلیل افزایش بارندگی شاهد رویش گیاهان مرتعی زیادی بود که با توجه به گرمای زیاد و خشک شدن گیاهان فصلی و در کنار آن افزایش حضور افراد در طبیعت و بی‌دقتی در روشن کردن آتش، گیاهان خشک دچار حریق شده اند.

مدیر منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، اظهار داشت: ماموران منابع طبیعی استان کرمان با کمک نیرو‌های یگان حفاظت، نیرو‌های مردمی و مدیریت بحران استان کرمان توانسته‌اند حریق‌ها را مدیریت و کنترل کنند که اگر همکاری آحاد مختلف مردم و مسئولان نبود سطح حریق افزایش می‌یافت.

او گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد عامل حریق‌های ایجاد شده در عرصه‌های منابع طبیعی، جنگلی و ملی استان کرمان عوامل انسانی بوده و ۷۰ درصد حریق‌های ایجاد شده در ایام تعطیلات رسمی و آخر هفته اتفاق افتاده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر مردم نخستین جبهه مقابله با حریق‌های منابع طبیعی بوده‌اند گفت: ۴۳ گروه ویژه اطفا حریق با ۶۳۰ عضو در استان کرمان سازماندهی و امکانات اولیه برای این گروه‌ها خریداری شده است.
رجبی زاده با بیان اینکه اعضای گروه‌های ویژه اطفا حریق در استان کرمان آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند افزود: این افراد بلافاصله بعد از رویت آتش‌سوزی و عزیمت به محل حادثه، مورد را به ماموران حفاظت منابع طبیعی اطلاع رسانی می‌کنند.

او تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار می‌توان ۴۰۰ گروه ویژه اطفا حریق در استان کرمان تشکیل داد که از وسعت گرفتن آتش‌سوزی در مراتع جلوگیری خواهد کرد.

او تامین اعتبار خرید امکانات اولیه برای هر گروه اطفا حریق را حداقل چهار میلیون تومان عنوان کرد و گفت: سرجمع برای تشکیل ۴۰۰ گروه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

انتهای پیام/س

تکمیل پایگاه ملی اطفا حریق در رابر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار