روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز گزارش داد؛

با برکناری جان بولتون، پمپئو قدرت‌نمایی می‌کند

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی اعلام کرد برکناری «جان بولتون» راه را برای قدرت گرفتن بیشتر وزیر امور خارجه آمریکا باز می‌کند.

با برکناری جان بولتون، پمپئو قدرت‌نمایی می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا موجب می‌شود مایک پمپئو نفوذ بیشتری بر سیاست خارجی کاخ سفید داشته باشد.

اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در برکناری جان بولتون عرصه را بر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و مایک پنس، معاون رئیس جمهور این کشور، از معدود افراد باقی مانده در محفل داخلی امنیت ملی ترامپ، باز می‌کند تا نفوذ بیشتری بر چالش‌های سیاست خارجی کاخ سفید داشته باشند.

گرچه پمپئو در شماری از موضوعات به خصوص درباره ایران، با مواضع به شدت تند این مشاور امنیت ملی برکنار شده همسو بود، آن‌ها در مورد مسائل دیگر به خصوص پیگیری مذاکرات هسته‌ای حساس با کره شمالی، اختلاف نظر‌های زیادی داشتند.

منابع امنیت ملی روز سه شنبه گفتند برکناری بولتون می‌تواند راه را برای از سرگیری مذاکرات "در سطح کاری" با کره شمالی و یک رویکرد احتمالی مرحله به مرحله با این کشور باز کند، رویکردی که وزارت امور خارجه آمریکا با درخواست بولتون جلوی آن را گرفته بود.

کره شمالی تنها موضوع مورد اختلاف میان پمپئو و بولتون نبود. پمپئو به علت حمایت حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در همکاری با ترامپ به خصوص در اجرای سیاست خارجی ترامپ در زمینه "اول آمریکا" نفوذ بیشتری پیدا کرده بود. اما زمانی که بولتون در آوریل ۲۰۱۸ به محفل داخلی دولت پیوست، نفوذ پمپئو به چالش کشیده شد.

پمپئو همیشه با رئیس خود به طور کامل توافق نداشته است از جمله درباره اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اسرائیل در کنترل بلندی‌های جولان و قطع برنامه‌های کمک‌های خارجی برای کشور‌های آمریکای مرکزی. اما به علت رابطه دوستانه شخصی پمپئو با ترامپ، تمایل وی برای دفاع از دولت در رسانه‌ها و مخفی کردن اختلافاتش با رئیس جمهور در موضوعات مهم، وی احتمالا با رفتن بولتون، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ترامپ روز سه‌شنبه این حقیقت را مخفی نکرد که در سال گذشته با بولتون اختلافاتی داشته است. وی به خبرنگاران گفت: "بار‌ها من و بولتون با یکدیگر اختلاف داشتیم. "

با افزایش نفوذ پمپئو، احتمالا تغییراتی در دیپلماسی آمریکا در قبال کره شمالی نیز ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
دلقک بازی میکند
آخرین اخبار