دانستنی‌های حقوقی؛

کدام یک از اسناد تجاری قابلیت تعقیب کیفری دارند؟

یک وکیل دادگستری درباره مجازات کیفری چک و دیگر اسناد تجاری توضیحاتی داد.

کدام یک  از اسناد تجاری قابلیت تعقیب کیفری دارند؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از دیدگاه بسیاری از مردم چک تنها از منظر کیفری قابلیت اجرایی شدن دارد و حتما برای آن مجازات حبس و تعزیر در نظر گرفته می‌شود، از سوی دیگر آن‌ها بر این نظر هستند که سفته هم همانند چک است و در صورتی که نتوان دین آن را پرداخت کرد، باید مجازات‌های کیفری را گذراند.

مهدی عزیز زاده وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چک بیان کرد: چک تنها سند تجاری است که قابلیت تبدیل شدن به مجازات کیفری را هم دارد.


بیشتر بخوانید: سوء پیشینه کیفری بعد از چه مدتی پاک می‌شود؟


این وکیل پایه یک دادگستری درباره چگونگی پیگیری جرم و جرائم مربوط به چک گفت: جرم و جرائم مرتبط با چک را هم به صورت حقوقی و هم به صورت کیفری می‌توان پیگیری کرد، یعنی اگر از لحاظ حقوقی نتوان آن را به جایی رساند، متهم می‌تواند از لحاظ کیفری اقامه دعوی کند و برای فرد خاطی حبس تعزیری صادر می‌شود.

او تصریح کرد: احکام صادره درباره جرائم چک بستگی به نظر قاضی دارند، اما اغلب ۲ سال حبس برای مجازات مربوط به جرائم چک در نظر گرفته می‌شود.

عزیززاده با اشاره به جرائم مربوط به سفته گفت: سفته همانند چک نیست و تنها از لحاظ حقوقی می‌توان آن را پیگیری کرد و قابلیت تعقیب کیفری ندارد.

انتهای پیام/

آیا سفته قابلیت پیگیری حقوقی دارد؟

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار