عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جان بولتون اولین قربانی خودسری‌های ترامپ نیست/ پمپئو به عنوان جایگزین بولتون آموخته است که در موضوعات مختلف مخالفتی با ترامپ نداشته باشد

جان بولتون اولین قربانی خود سر بودن های ترامپ نیست/برکناری جان بولتون اولین برکناری ترامپ نبوده است/بولتون اولین مهره سوخته ترامپ نیست/ پمپئو به عنوان جایگزین بولتون آموخته است که در موضوعات مختلف مخالفتی با ترامپ نداشته باشد/با منصوب شدن پمپئو در سمت مشاور امنیت ملی تغییری در سیاست‌های ایلات متحده به وجود نمی‌آید/ترامپ به دنبال فردی که بله قربان گویکارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ همواره به دنبال فردی است که شکست‌های سیاسی خود را بر گردن او بیاندازد.

به گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه (۱۰ سپتامبر) در توئیتی خبر از اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی خود داد، ترامپ در این توئیت نوشت که شب گذشته به بولتون اطلاع داده است تا دیگر نیازی به حضور او در کاخ سفید نیست. در همین رابطه هوگان گیدلی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است "چارلز کوپرمن" به عنوان سرپرست موقت شورای امنیت ملی آمریکا منصوب شده است.

همچنین شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد که دونالد ترامپ قصد دارد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را با حفظ سمت به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب کند.

در حقیقت بولتون به عنوان یکی از مخالفان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، او سومین مشاور امنیت ملی است که توسط ترامپ برکنار می‌شود. در واقع دونالد ترامپ در آوریل ۲۰۱۸ بولتون - ۷۰ ساله - را به این سمت منصوب کرد.

حسن عابدینی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دونالد ترامپ یک بازیگر ماجراجو و کوتوله سیاسی است که در حوزه سیاست و روابط بین الملل از دانش زیادی برخوردار نیست و به همین دلیل طی ۲ و سال نیمی که وارد کاخ سفید شده هیچ دستاوردی در پرونده‌های مهم بین المللی نداشته است.

او افزود: در حقیقت ترامپ مشورت پذیر نیست و  طی دو سال و نیم گذشته بیش از ۴۰ نفر از برجسته‌ترین افراد حلقه اول خود را برکنار کرد که حاکی از خودسر بودن او در تصمیم گیر است.

عابدینی با بیان اینکه جان بولتون سومین مشاور امنیت ملی ترامپ بوده است، خاطر نشان کرد: در حقیقت بولتون اولین قربانی ترامپ نیست، چراکه رئیس جمهور واشنگتن همواره به دنبال فردی است که شکست‌های خود را بر گردن آن بیاندازد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نوع سیاست گذاری و تفکر جان بولتون، توضیح داد: در حقیقت جان بولتون فرد شناخته شده‌ای بود، در سیاست ایالات متحده آمریکا بعید به نظر می‌رسد کسی باشد که از نگاه او به پرونده‌های مهم بی اطلاع باشد، پس ترامپ او  را به عنوان یک مهره غضب آلود نسبت به  سیاست خارجی، به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده منصوب کرده است تا در چارچوب مرده دیوانه از آن بهره ببرد.

او اضافه کرد: ترامپ شاید با منصوب کردن جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید این قصد را داشت که بسیاری از کشور‌ها مانند ایران، کره شمالی، روسیه، چین، کشور‌های آمریکای لاتین مانند ونزوئلا را دچار اضطراب کند تا با ترس اینکه مبادا جنگی علیه شان صورت بگیرد ، سیاست مسالمت جویانه‌ای را با ترامپ در پیش بگیرند.

عابدینی گفت: طی مدتی که رئیس جمهور آمریکا، جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرد، شاهد هیچ گونه پیشرفتی در پرونده‌های مهم نبودیم، اما این موضوع را نباید به گردن بولتون انداخت، بلکه مسبب آن ترامپ و کاخ سفید است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: کاخ سفید در دهه دوم قرن بیست‌ و یکم دیگر یک ابر قدرت نیست، چراکه قدرت تمام کننده‌گی، اجماع سازی و توان ایجاد اختلاف بین اردوگاه رقبا ندارد، و فرقی هم ندارد که بولتون مشاور امنیت ملی باشد یا فرد دیگری.

او تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس ستاد کاخ سفید، وزارت دفاع، وزارت خارجه، سی آی‌ای جا به جا شده اند، بنابراین برکناری جان بولتون اولین برکناری ترامپ در حوزه مشاوران ارشدش نبوده است، بلکه حدود ۴۰ نفر را منصوب و سپس برکنار کرد.


بیشتر بخوانید:اخراج بولتون، آمریکا را از بیماری مزمن جنگ طلبی رهایی نمی‌دهد 


عابدینی تاکید کرد: پرونده‌های مهم نافرجام واشنگتن نشان دهنده ناکار آمدی رفتار و راهبرد سیاسی ترامپ و کاخ سفید بوده که  شامل کره شمالی، ایران، روسیه، افغانستان، نذاکراتی که پشت پرده با طالبان، سوریه، ونزوئلا و سایر پرونده‌ها است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه برکناری جان بولتون نشان دهنده اختلاف سیاسی گسترده در هیئت حاکمه آمریکا است، تصریح کرد: در حقیقت هنوز برخی تصور می‌کنند که آمریکا  مانند جنگ سرد هنوز یک ابر قدرت است، اما در واقعیت دوران ابر قدرتی واشنگتن به پایان رسیده است، ولی این باور در میان سیاست مداران اصلی کاخ سفید نهادینه نشده است و آن‌ها نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند.

او با اشاره به فرد جایگزین برای جان بولتون، گفت: در حقیقت در رابطه با فرد جایگزین برای مشاور امنیت ملی بحث های مختلفی وجود دارد، برخی معتقد هستند که چارلی کوپرمن معاون بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی واشنگتن منصوب می‌شود، در واقع تفاوتی بین سیاست کوپرمن با بولتون وجود ندارد چراکه هر دوی آن‌ها در پرونده های مهم دیدگاه‌های یکسانی دارند.

عابدینی با اشاره به جایگزین شدن مایک پمپئو  به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده، توضیح داد: به نظر می‌سد که پمپئو این درس را آموخته است که در موضوعات مختلف مخالفتی با ترامپ نداشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: مایک پمپئو در ابتدا رئیس سازمان سی آی‌ای بوده است و پس از آن وزیر امور خارجه آمریکا منصوب شد و اگر مجددا در حوزه امنیتی برود و مشاور امنیت ملی شود، به نظر می‌رسد تغییری در سیاست‌های ایلات متحده به وجود نمی‌آید.

او افزود: در حقیقت دونالد ترامپ اساسا مشاور پذیر نیست بنابراین هر فردی که به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده منصوب شود، باید بله قربان گوی ترامپ باشد چراکه در غیر این صورت برکنار می‌شود، در نتیجه تفاوتی ندارد که چه کسی در این جایگاه قرار بگیرد.

عابدینی تصریح کرد: دونالد ترامپ تلاش می‌کند برای دوره انتخابات خود یک دستاوردی در حوزه روابط بین الملل ایجاد کند، در حقیقت تا الان نتوانست دستاوردی داشته باشد، ممکن از قبل مصالحه با کره شمالی، ونزوئلا و سایر کشور‌ها هدف خود را پیش ببرد، البته من بعید می‌دانم که در این پرونده‌ها دستاوردی برای کاخ سفید به وجود بیاید چراکه این کشور‌ها هم به خوبی از ضعفی که کاخ سفید در پیشبرد و حل و فصل مسائل و مشکلاتی بین المللی آمریکا آگاه هستند، بنابراین تا امتیاز کامل را نگیردند حاضر به مصالحه و دادن امتیاز به واشنگتن نیستند.

انتهای پیام/

چه کسی جایگزین جان بولتون می شود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار