کشت آسان و لذت‌بخش خیار در منزل

از آنجایی که میوه خیار مصارف و مزایای بسیاری دارد و همچنین به راحتی در منزل کشت و برداشت می‌شود، می‌توان آن را در حیاط یا بالکن منزل کاشت و به صورت تازه و ارگانیک از این میوه خوشمزه استفاده کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  از آنجایی که خیار مصارف و مزایای بسیاری دارد و همچنین به راحتی در منزل کشت و برداشت می‌شود، می‌توان آن را در حیاط یا بالکن منزل کاشت و به صورت تازه و ارگانیک از این میوه خوشمزه استفاده کرد.

کشت آسان و لذت‌بخش خیار در منزل

خیار گیاهی علفی و دارای ریشه‌هایی سطحی، اما گسترده و ساقه‌های آن بسیار انعطاف‌پذیر است و به هر سمتی کشیده می‌شود، کاشت خیار در گلدان‌های بزرگ و جعبه‌ها انجام می‌شود و باید به وسیله چند چوب ساقه‌ها را به سمت بالا هدایت کرد؛ خیار برای رشد به آب و هوای نسبتاً گرم نیاز دارد.

روش کاشت خیار

خیار برای رشد و نمو به خاکی گرم نیاز دارد، بنابراین قبل از کاشت خیار در گلدان باید صبر کنید تا دمای خاک گلدان بالاتر برود و گرم شود، ممکن است لازم باشد ۲ هفته بعد از سپری شدن آخرین موج سرما صبر کنید تا دمای خاک و گلدان بالا برود، البته این مقدار بستگی به جنس گلدان‌تان هم دارد.

برای کاشت خیار در گلدان بهتر است از بذر هیبرید استفاده کرد که نیازی به بذرافشانی برای تولید گل و میوه نداشته باشد و همچنین بهتر است بذری که دارای ساقه‌های کوتاه‌تر است را تهیه کنید تا فضای کمتری را اشغال کند.

بذر و گلدان مناسبی را انتخاب کنید

پس از انتخاب بذر، نوبت انتخاب گلدانی مناسب است، مانند بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها، هر چه گلدان انتخابی‌تان بزرگ‌تر باشد بهتر است، زیرا گلدان بزرگ‌تر به معنی داشتن خاک بیشتر است که باعث می‌شود آب مدت بیشتری در اختیار گیاه بماند، پرورش خیار‌های خوب بستگی به آبیاری مناسب دارد، پس باید مطمئن شوید گیاه همیشه مقداری رطوبت در اطراف ریشه‌اش دارد.

برای کاشت خیار، گلدانی با قطر و ارتفاع حداقل ۳۰ سانتی‌متر انتخاب کنید و سپس آن را با خاک برگ، کمپوست و خاک باغچه پر کنید، البته قبل از پرکردن گلدان با خاک، باید کف گلدان را مقداری سنگ ریزه بریزید تا گلدان به خوبی زهکشی شود، باید توجه داشت که هر گلدان برای ۵ تا ۶ بذر مناسب است.

بذر‌های خیار را در عمق ۳ سانتی‌متر بکارید

بهتر است ابتدا خیار‌ها را نشا کنید و سپس نشا‌ها را به گلدان اصلی منتقل کنید، اما اگر فکر می‌کنید این کار برایتان سخت است، می‌توانید از اول در گلدان اصلی کشت‌شان کنید، پس از فراهم کردن بذر، گلدان و خاک مناسب، بذر‌ها را در عمق ۲ تا ۳ سانتی متری خاک بکارید، دقت کنید که فاصله بین بذر‌ها حداقل ۲ سانتی‌متر باشد.

بعد از کاشت بذرها، خاک را در چند مرحله آبیاری کنید، ولی اجازه ندهید که خاک خیلی آبدار شود و برای آبیاری مجدد گیاه انگشتتان را مقداری در خاک فرو کنید، اگر خاک به نظرتان خشک آمد، گیاه را تا زمانی آبیاری کنید که آب از سوراخ‌های زهکش گلدان بیرون بزند، علاوه بر این برای رشد بهتر باید گلدان را روزانه به مدت ۶ ساعت در نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.

جوانه و بوته‌های قوی‌تر را انتخاب کنید

اگر ابتدا دانه‌ها را در محیط داخل خانه کاشته‌اید و می‌خواهید به بیرون انتقال‌شان دهید، مواظب باشید، چرا که گیاه خیار به تغییر دما حساس است؛ پس از گذشت چند روز، بذر خیار جوانه می‌زند و زمانی که ارتفاع جوانه‌ها به ۷ سانتی‌متر رسید، در هر گلدان ۲ جوانه که قوی‌تر از بقیه هستند را انتخاب کنید و بقیه را به آرامی از خاک بیرون بکشید و مجدداً صبر کنید تا گیاه رشد طبیعی خود را ادامه دهد و وقتی ارتفاع دو بوته به حدود ۲۵ سانتی‌متر رسید، بوته قوی‌تر را انتخاب کنید و دیگری را به آرامی از خاک بیرون بکشید.

از این پس بوته خیار به طور متوسط روزی ۲ سانتی‌متر رشد می‌کند و برای اینکه گیاه خوب محصول دهد، باید ریشه‌ها به خوبی آب بخورند، به همین منظور در زمان آبیاری دقت کنید که آب از پایین گلدان خارج شود، باید توجه داشت که آبیاری زیاد قبل از گلدهی باعث تأخیر در گل‌دادن می‌شود، ولی آبیاری بعد از گلدهی باعث تسریع رشد میوه و افزایش میوه‌ها می‌شود، مراقب باشید که میوه‌های بیمار، خراب‌شده و آسیب‌دیده را به سرعت از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه را هدر ندهند.

گیاه خیار به کوددهی نیاز دارد

گیاه خیار به کوددهی زیادی احتیاج دارد، می‌توانید قبل از کاشت خیار در خاک، مقداری از کود‌هایی که عناصر را به تدریج آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند (مانند کود‌های گرانولی) به خاک اضافه کنید و سپس در طول فصل رشد هر ۲ هفته یکبار گیاه را با کود‌های مخلوط تغذیه کنید، همچنین می‌توانید از کود‌های ارگانیک هم استفاده کنید تا محصولی که به دست می‌آورید سالم‌تر باشد و به محیط زیست‌تان هم آسیب نرساند.

برداشت خیار پس از گذشت ۷۰ روز

خیار به طرز عجیبی سریع رشد می‌کند و بوته‌های خیار را پس از گذشت ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از کشت می‌توان برداشت کرد، تقریباً اکثر خیار‌ها در صورتی که زیاد برسند، پر از بذر و تلخ مزه می‌شوند، پس آن‌ها را وقتی که کوچک‌تر هستند، برداشت کنید، زیرا بسیار خوشمزه‌تر از خیار‌های بزرگ هستند، برای برداشت حتماً از یک قیچی استفاده کنید تا به گیاه آسیب نرسد، هر چقدر خیار بیشتری برداشت کنید، گیاه‌تان میوه‌های جدید بیشتری می‌دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار