به خواب رفتن دست و پا، زنگ خطر کدام بیماری‌هاست؟

اگر دست و پا‌های شما همیشه به خواب می‌رود، ممکن است به دلیل یکی از مواردی باشد که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، احتمالاً هیچ انسانی نیست که با احساس عجیب به خواب رفتن دست و پا یا سایر اندام‌ها آشنا نباشد.

این احساس ناخوشایند که مطمئناً آزاردهنده است، می‌تواند برای یک دقیقه یا دو دقیقه شما را آزار دهد؛ اگرچه در بسیاری از موارد، ساده از کنار این حالت می‌گذریم، اما سوزن سوزن شدن‌های مکرر می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد.

شایع‌ترین دلیل بی حسی موقت پا، عادت‌هایی است که بر اثر آن فشار به اعصاب وارد شده و جریان خون را به سمت اندام تحتانی کاهش می‌دهد.

برخی از عادت‌ها از جمله نشستن یا زانو زدن برای مدت طولانی، باعث احساس موقت به خواب رفتن پا‌ها می‌شود؛ پوشیدن کفش یا لباس تنگ هم می‌تواند باعث بی‌حسی موقت شود همچنین بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارد که می‌توانند موجب احساس بی حسی و سوزن شدن مکرر می‌شوند. در ادامه مطلب با برخی از این بیماری‌ها آشنا می‌شوید.

دیابت

دیابت یکی از شایع‌ترین علل به خواب رفتن دست و پاست؛ در این بیماری به تدریج عملکرد اعصاب حسی بدن دچار اختلال می‌شود. این کاهش حس هر چه به سمت اندام‌های تحتانی و پایین‌تر بدن می‌رویم شدیدتر می‌شود.

در این نوع خواب رفتگی که به نوروپاتی دیابتی مرسوم است، خواب رفتن ابتدا در پا‌ها احساس شده و بعد از مدتی در دست‌ها و بازو‌ها هم احساس می‌شود؛ دلیل آن هم این است که قند خون بالا می‌تواند به اعصاب بدن شما آسیب برساند.

به خواب رفتن دست و پا، زنگ خطر کدام بیماری‌هاست؟

کمبود ویتامین B۱۲

فقدان B۱۲ باعث آسیب به غلاف میلین اعصاب می‌شود. غلاف میلین اعصاب را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند. بدون این محافظت، عملکرد صحیح اعصاب متوقف می‌شوند و شرایطی مانند نوروپاتی محیطی رخ می‌دهد حتی کمبود نسبتاً خفیف B۱۲ می‌تواند بر سیستم عصبی و عملکرد صحیح مغز تأثیر منفی بگذارد.

به خواب رفتن دست و پا، زنگ خطر کدام بیماری‌هاست؟

بیماری‌های خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به بافت‌های فرد حمله کند همچنین می‌تواند منجر به آسیب عصبی در او شود. با گذشت زمان، بیماری خودایمنی مزمن می‌توانند مفاصل، اندام‌ها و بافت‌های همبند را هم از بین ببرد.

سرطان که با شیمی درمانی درمان می‌شود

دارو‌هایی که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند، در برخی افراد ممکن است باعث آسیب عصبی شود که منجر به از دست دادن احساس یا حرکت در بخشی از بدن می‌شود، اما اگر این دارو‌ها تغییر کنند یا قطع شوند و مقدار مصرف آن‌ها کاهش یابد، اثرات مضر آن‌ها معمولاً از بین می‌رود.

به خواب رفتن دست و پا، زنگ خطر کدام بیماری‌هاست؟


بیشتر بخوانید: بیماری‌های خطرناک را با چرت روزانه دور کنید


عفونت‌ها

انواع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و بیماری‌های عفونی هم می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود؛ بیماری‌هایی مانند زونا، هپاتیت C، جذام و دیفتری از این دسته‌اند.

به خواب رفتن دست و پا، زنگ خطر کدام بیماری‌هاست؟

بیماری‌های ارثی

گاهی اوقات یک بیماری ارثی علت سوزن سوزن شدن مداوم است؛ به عنوان مثال بیماری شارکوت ماری توث یک تخریب پیشرونده ماهیچه‌ها در کف پا، ساق پا، دست و ساعد است که می‌تواند منجر به دوره‌های ضعف و بی حسی می‌شود  یا بیماری ام اس که بر اثر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می‌شود، از این دسته هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام من دست چپ م در خواب فلج میشه خیلی میترسم داروی دپاکین و گاباپنتین و سیتالوپرام می خورم چیکار باید کنم با تشکر. درضمن وقتی فشار عصبی و استرس م بالا می ره بدتر میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام سوالم اینه ام اس چه چیز باعث میشه فرد ام اس میگیره
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۷:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
من دشت وپاک میخوابیدرفتم حجامت هریکماه یک دفعه درست میشه ازغلط خون نیست شبهایم یکعددآسپرین قبل ازخواب مسجدم وبیشترراه میروم درپشت میزوماشین بشینیم اسانسوراستفاده نمیکنم اصلا .۵۴یال دارم فکرکنم ورزش پیاده روی موقرباشه حجامت واصول بهداشتی بارعایت کردن. خدابه دادجوانان بی تحرک برسه همش ماشینی شده زندگیشان چاق میشن فکرپیری نیستن ازالان.
آخرین اخبار