گزارش/

کاهش جذابیت کاری برای کارگران افغان/آیا خروج کارگران افغان به توسعه فرصت‌های شغلی در کشور می‌انجامد؟

با ظهور و بروز مشکلات اقتصادی، ضریب خروج کارگران افغان از ایران با شدت و افزایش هر چه بیشتری همراه شده، به واقع کار و درآمدزایی در ایران به مانند گذشته برای افغان‌ها مقرون به صرفه نیست .

 

وقتی جذابیت ایران برای کارگران افغانی تنزل پیدا می‌کند/آیا خروج کارگران افغانی به توسعه فرصت‌های شغلی در کشور می‌انجامد؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با ظهور و بروز جنگ و افزایش نا امنی در افغانستان، کشور ایران به عنوان جامعه‌ای که از حیث فرهنگی، مذهبی و دینی و تا حدودی زبانی، از قرابت افزون تری با کشور افغانستان (در مقایسه با دیگر کشورها) برخوردار است؛ به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد افغان‌های مهاجر، مد نظر قرار گرفت.

به تبع این وضعیت، در طول سالیان و دهه‌های اخیر، جمعیت افاغنه در ایران به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و امروزه در اکثریت قریب به اتفاق شهر‌ها و مناطق کشور، حضور افاغنه به چشم می‌خورد.


بیشتر بخوانید:بایدهای مقابله با پدیده فقر در جامعه کارگری چیست؟


اما با ظهور و بروز برخی تحولات اقتصادی و اجتماعی، شاهد بروز تغییرات جدی در این سیر جمعیتی در ایران هستیم.

سخن از خروج و مهاجرت فزاینده کارگران افاغنه از ایران است، امری که ریشه آن (به زعم این افراد و گروه ها) به عدم صرفه اقتصادی کار در ایران باز می‌گردد.

به واقع، با بروز مشکلات اقتصادی، حضور و فعالیت افاغنه در ایران به مانند گذشته و در مقایسه با کار و اشتغال افغان‌ها در دیگر کشور‌ها، منطقی برآورد نمی‌شود و بسیاری از این افراد و گروه‌ها با خروج از ایران، رهسپار برخی از کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌شوند تا در صورت چنج نمودن پول کشور‌های مذکور به پول افغانی، آورده هر چه بیشتری برای این گروه حاصل شود.

چندی پیش، محمد مهدی جوانمرد قصاب، رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت در گفت و گویی با رسانه‌ها در خصوص خروج افاغنه از ایران اظهار کرد: به واقع در پی نوسانات نرخ ارز، حضور، کار و فعالیت افاغنه در ایران به مانند گذشته جذابیت ندارد، زیرا ارزش پولی که آن‌ها می‌توانند برای خانواده خود در افغانستان ارسال نمایند به نسبت گذشته کاهش یافته است.

به زعم وی هم اکنون ۳ میلیون از افاغنه در ایران مشغول به اشتغال و فعالیت هستند.

محمد رضوی یکی از سرکارگران استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان کاهش درآمد افغان‌ها در ایران (در پی نوسانات نرخ ارز) اظهار کرد: در سال گذشته افاغنه ما به ازای یک میلیون تومان، ۱۷ هزار افغانی (واحد پول افغانستان) دریافت می‌کردند، اما هم اکنون میزان دریافتی آن‌ها در افغانستان ما به ازای این مقدار پول، ۷ هزار افغانی است که این ما به تفاوت، موید عمق کاهش و تنزل دریافتی آن‌ها به نسبت سال گذشته است که به واقع این موضوع، از تبعات مشکلات اقتصادی است.

البته برخی از کارگران افغان در گفت‌وگو‌هایی کوتاه با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به ارقامی پایین‌تر از ۱۷ هزار افغانی در ازای  یک میلیون تومانِ ایرانی نیز اشاره داشتند و بعضا برخی از آن‌ها ارزش یک میلیون تومانِ ایران را معادل ۱۵ و حتی ۱۲ هزار افغانی اعلام کردند، که فارغ از دقت این اعداد و ارقام، هیچ تردیدی وجود ندارد که فعالیت در ایران برای کارگران افاغنه، به مانند گذشته مقرون به صرفه نیست.

 تاثیر مهاجرت افاغنه از ایران در بازار مسکن

حوزه ساخت و ساز مسکن یکی از کانون‌های اصلی فعالیت کارگران افاغنه به شمار می‌رود، عرصه‌ای که بنابر اظهار نظر فعالان این حوزه، کارگران مذکور به واسطه فعالیت مستمر در این حوزه، از مهارت و تخصص تجربی قابل توجهی نیز برخوردار شده اند.

برخی معتقدند می‌بایست از بروز پدیده مذکور (مهاجرت افاغنه از ایران) به عنوان موضوعی ناخوشایند و نامطلوب یاد کرد.

به واقع، دستمزد پایین‌تر و بهره وری بالاتر کارگران افاغنه، اصلی‌ترین ممیزه میان کارگران افغانی و ایران به شمار می‌رود و همین موضوع جذابیت جذب و بکارگیری آن‌ها را برای فعالیت در عرصه‌های اینچنینی (تاسیساتی و ساخت و ساز مسکن) بالا می‌برد.

از دیگر سو، نباید این واقعیت تلخ را نادیده انگاشت که متاسفانه کارگران ایرانی به مراتب به کار‌های سهل تمایل بیشتری دارند و اگر نگوییم تمامی آنها، اما قطعا بخش قابل توجهی از کارگران ایرانی، بهره وری لازم (به میزان بهره وری کارگران افغان) در حوزه‌های ساختمانی را نخواهند داشت.

مجموعه عوامل فوق، صنعت ساختمان کشور را در میان مدت و بلند مدت تحت الشعاع قرار می‌دهد و این موضوع برای صنعتی که در سالیان اخیر با رکود مواجه شده خوشایند و مطلوب اثر به نظر نمی‌رسد.

به واقع می‌بایست واقع بین بود و در خصوص این خلاء و فقدان که آثار آن در آینده با عمق و شدت هر چه بیشتری ظهور و بروز پیدا خواهد کرد، دستگاه‌ها و مسئولان ذی ربط چاره اندیشی کنند.

آموزش کارگران ایرانی یکی از راهکار‌هایی است که تا حدودی در رفع و دفع این نارسایی مثمر واقع می‌شود، اما این خلاء و فقدان عارضه‌ای نیست که بتوان با این تدابیر پر کرد.

شاید بتوان با جذب، بکارگیری و توانمند سازی متقاضیان و جویندگان کار در شهر‌ها و مناطق حاشیه نشین تا حدودی این نقیصه را مرتفع نمود و البته قطع به یقین، رونق و شکوفایی اقتصادی، بهترین و موثرترین راهکار برای برون رفت از چنین مشکلاتی است و قطعا با حصول چنین توفیقاتی، بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی مرتفع می‌شود و متقاضیان بسیاری برای فعالیت در این مرز و بوم اعلام آمادگی و روز شماری خواهند کرد و این قاعده‌ای است که پیش از این نیز به کرات در ارتباط با بسیاری از کشور‌های توسعه یافته به اثبات رسیده و در حال حاضر نیز در خصوص اقتصاد‌های نوظهور جهان، شاهد تکرار این تجربه و واقعیت هستیم.

البته در این میان برخی از این پدیده به عنوان یک فرصت ارزنده یاد می‌کنند که با خروج کارگران افغان از ایران، فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه متعددی برای حضور و نقش آفرینی جویندگان کار ایرانی ایجاد و فراهم می‌شود.

اینکه این گمانه زنی‌ها تا چه میزان به واقعیت نزدیک است تحلیلی است که حصول، تحقق و راستی آزمایی آن مستلزم زمان است، اما به هر ترتیب نباید در تمامی این گمانه زنی ها، تحلیل‌ها و... این واقعیت را نادیده انگاشت که بسیاری از جویندگان کار ایرانی تن به کار‌های سخت و دشوار نمی‌دهند، امری که رفع و اصلاح آن مستلزم فرهنگ سازی و بازبینی در فرهنگِ کارِ این مرز و بوم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
ماها عادت کردیم همه تقصیرا رو بندازیم گردن دیگران(بیکاری،بی پولی،.....)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
توکل به خدا
Sweden
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
البته خیلی از بنا و معمارهای ما با وجود افغانها بیکار شدن و دست فروش شدن .باید ورود کارگر افغان مثل اروپا برنامه داشته باشد و سازماندهی شود و صاحب کار نتواند هر موقع خواست کارگر ایرانی را بیرون کند و بجایش افغانی بیاورد .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ان شاالله به امید روزی که شاهد حتی 1 یک افغانی در ایران باشیم وهرچه سریعتر از ایران برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
آمين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
با سلام تمام شهرک سازی های تهران را افغانهاساختند بخاطر پایین بودن ارزش پول ما وسخت شدند زندگی از کشور مامیروند خدابهمراه شون هرجاسفرمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
علت مهاجرت بسیاری از افغان ها فقط ارزش پول ملی نیست انها به کشورهای دیگر نظیر کشورهای اروپایی میروند چون انجا به انان خدمات درمانی،تحصیلی،بازنشستگی ،بیمه و...میدهند
اما اگر یک کارگر افغان در اینجا دچار حادثه شود هیچ پشتوانه ای ندارد ویا پیر شود هیچ مزایای بازنشستگی ندارد به خاطر همین مسایل علیرغم میل باطنی شان(عشق به اهل بیت،همزبانی،...)مجبور به مهاجرت به کشور دیگر میشوند
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خوب قبلا ایرانی بوده اند ناصر دین شاه اون قسمت ایران را بخشد
نگ بر قاجار
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۱:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
بیشتر سرقت اهن الان در ساختمان سازی توسط افغان ها انجام میشه متاسفانه کارگران افغانی از لحاظ اخلاقی در چند سال اخیر خیلی بدتر از ایرانی ها شده اند و دادگاه ها هم بیشتر به نفع ان ها رای صادر می کنه من خودم یک سالی هست که تمام کارگران افغان شرکتم را اخراج کردم چون افغان ها گروهی هستند و گروهی زندگی می کنند و اگر با یک ایرانی دشمن شوند گروهی دعوا راه می اندازند و ترسی هم ندارند چون براحتی می توانند از کشور خارج شوند و قابل رهگیری نیستند هیچ انسان عاقلی در چنین شرایطی حاظر نیست کارگر افغان بگیرد من خودم به شخصه یک سالی هست که فقط کارگر ایرانی استفاده می کنم و واقعا از ان موقع به بعد برکت زندگیم بیشتر شده و خیلی مشکلات و سرقت ها هم کم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
این شرایط زندگی نمیشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
برای افغانی وایرانی کارنیست چه بروند وچه نروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
تو شهر من کار زیاده ولی کارگر نیست. کارفرما حاضر پول بیشتر بده ولی کو کارگر آخرش هم باید کارگر افغانی بیاد
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
کدوم شهر ما هم بیایم
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۰۹:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
باید اذعان کرد که طیفی از نیروی کار ایرانی درکشور با تاسف دنبال کار های سهل الوصول اند و باز با تاسف خیل عظیم مدرک گرایی مهارت نامحور تنها به بالارفتن غرور و توقع انجامیده است . به نظر می رسد از ظرفیت نیروهای افغان باید به دید فرصت نگریسته می شد نه تهدید چراکه خصوصا در مشاغل سخت اینان پر بهره ورتر و کم توقع تر بوده اند در عین حال که مهارت هم نوعا داشته اند و یا یافته اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
اتفاقا نیروی کار ایرانی مهارت بیشتری دارد و میتواند داشته باشد و بدلیل شرایط اقتصادی بد، دیگر عنوان شغل برایشان مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
بیشتر باید گفت فرصت تولید از دست رفت بسیاری از کارهای که افاغنه انجام میدادند کارگران ایرانی انجام نمی دهند
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
درسته کارگران ایرانی انجام نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
این خیلی بده. این یعنی ارزش پولمون شده هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ببينيد ما چقدر بدبخت شديم ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
شما بدبخت نشدی
مسئله اصلی امثال شما تنبلی و دنبال کارهای راحت رفتنخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ما این همه بیکار داریم چه نیاز به کارگر افغان
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۱۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
علت کاهش ارزش پول ملی هست آسمان ریسمان نبافید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
درست نیست که افغان ها را با زور از کشور اخراج کرد ، چهار دهه از حضور این مردم به سبب نا آرامی در کشورمان میگذرد و بسیاری از آنها با سبک زندگی و خلق و خوی ما و بلعکس آشنا شده اند ، چنانچه برخی برایشان صرف نکند طبعا خود بمقصد دیگری خارج خواهند شد و بقیه چون زندگی و خانواده دارند همانند ایرانیان با شرایط ، خود را وفق میدهند . بعد همانطور که ذکر شده اغلب کارگران وطنی مانند افغان ها با شرایط سخت کاری سازگاری ندارند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
علی هستم 44 ساله شغلم بنائی داری دو فرزند دختر ساکن تهران هستم کاری که من بایک قیمتی انجام میدم را یک افغانی زیر عرف انجام میده چرا چون اون خانواده ایجا نداره یک نون ببری میخره خورد میکنه تو نوشابه و میخوره خداوکیلی این درسته زن بچه من که هم وطن شما هستم سر گرسنه زمین بزا ره.. ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
یه بار رفتم کار ساختمانی دوساعت بعد وقتی همه سرگرم بودن در رفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
چه باحال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
بامزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ارزش پول رو دریابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
به نظر من رفتن اونها اصلا خوب نیست برای ما ، جدا از کارهای سخت همین کاهش جمعیتی حتی کم هم خوب نیست و میشه برای دفاع و همکاری و چیزهای دیگه برای کشور هم روی اونها حساب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خودت افغانی هستی چ کمکی دلت خوشه اگه کمک میکردن تو کشور خودشون بودن برا خاک خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
متاسفانه کارگران ایرانی از این فرصت استفاده کردن و حسابی نرخ ها رو بالا بردن
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
کدوم بالا کارگر ایران یک دهم کارگر دیگر نقاط جهان دریافتی ندارد ولی تقریبا برابر اونا خرج دارد و شاید بیشتر تو ایران حقوق روزانه کارگر حداکثر 100 هزار تومان است یعنی یک ماه بدون هیچ تعطیلی 3 میلیون دریافتی دارد و قیمت پراید 50 میلیون است 50/3 = 16.33 نزدیک به 17 ماه باید بدون تعطیلی کار کنه و هیچی نخور تا یک پراید در پیت بخره
ولی حداقل حقوق کار گر در دیگر کشورها2000 دلار است بهترین ماشین که اینجاه دویست پنجاه میلیون 16 هزار دلاره یعنی 8 ماه بهترین خودرو های روز دنیا را می تون بخره
حالا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
با وضع فعلی امکان زندگی برای مردم ایران هم نیست چه برسه به افغانی ها !!؟؟؟؟
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
اره والا
Sweden
sws
۰۰:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
اره لیسانس ها ود فوق لیسانس ها واسشون کار ایجاد میشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
تو تا از جوان های کشور خودمان را ببرید سر کار تا هم سر به راه بشن و هم توان تشکیل خانواده رو داشته باشن. من خودم کرمانشاهی ام یکی از پسرانم نظامی و دیگری خیاط و دو پسر دیگرم بیکار اند باید کار را بیشتر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
نرو برادر بمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
افغانی ها هم دیگه دارند میرن !!!
اوضاع بهم ریخته اقتصادی !
هزینه سرسام آور زندگی !
بی ارزشی پول ملی !
آخرین اخبار