در گفت وگو با سعید پوراسماعیلی رییس ایسفا مطرح شد:

آینده ای روشن و درخشان در انتظار فیلم کوتاه ایران

رییس انجمن فیلم کوتاه ایران گفت : رویکرد کلی حرکت فیلم کوتاه با وجود فیلم سازان حرفه ای این حوزه و وجود انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران روشن و درخشان است.

سعید پوراسماعیلی رییس انجمن فیلم کوتاه ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، به مناسبت روز ملی سینما در خصوص جایگاه فیلم کوتاه در ایران و مقایسه فیلم کوتاه در پیش و پس از انقلاب اسلامی گفت: فیلم کوتاه قبل از انقلاب به لحاظ کمی و مضمونی گستردگی اکنون را نداشت و تنها چند مرکز دولتی مثل تلویزیون و کانون پرورش فکری آن را حمایت می‌کردند. بخش خصوصی هم تولیدات محدودی داشت. امروز، اما با ارزان و فراوان شدن ابزار‌های تولید فیلم کوتاه، و محدود شدن بودجه دولتی و زمان بر شدن پروسه‌ی حمایت، بخش خصوصی فعال‌ترین جایگاه را در تولید فیلم کوتاه ایران دارد. این آمار چه به لحاظ تعداد و چه گستردگی مضمون و همچنین سرمایه‌ی بکارگرفته شده، بسیار کمتر از بخشی است که دولت از آن حمایت می‌کند.

معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به سوالی پیرامون دلیل داشتن نگاه آماتور برخی فیلم سازان به فیلم کوتاه گفت: کسی که سینما را می‌شناسد نه در ایران و نه جهان جایگاه فیلم کوتاه را غیرحرفه‌ای نمی‌داند. شاهد آن هم حمایت‌های مالی از آن و فیلم سازان حرفه‌ای این حوزه و داشتن صنف و موقعیت سینمایی در ایران و جهان است. منتها اگر منظورتان فیلم‌های آموزشی و ابتدایی فیلم سازان است، بله طبیعتا تمرین فیلم سازی است و بدین لحاظ آثار آماتوری هستند. همچنین برخی علاقمندان سینما نیز ساخت فیلم کوتاه را برای ورود خود به سینما و جلب حمایت تهیه کننده انتخاب می‌کنند، در این مورد هم اتفاقا آثار بسیار حرفه‌ای هستند تا فیلم ساز بتواند براساس آن نمونه کارخوب برای ورود به سینما داشته باشد؛ و البته همه‌ی این گروه‌ها فیلم کوتاه را دارای جایگاه حرفه‌ای می‌دانند، اما از آن استفاده‌های خاص هم می‌کنند و گرنه کسانی که هیچگاه وارد سینمای بلند نشده اند در ایران و جهان بسیارند آن‌ها این سینما را برای خود انتخاب کرده اند. داریوش غریب زاده نمونه‌ی شاخصی برای فیلم کوتاه ایران است کسی که هیچگاه سودای فیلم بلند نداشت و بیش از ۴۰ سال است که فیلم کوتاه می‌سازد. ضمنا فراموش نکنید بسیاری از فیلم سازانی که وارد سینمای بلند شده اند، همچنان فیلم کوتاه می‌سازند.

رییس انجمن فیلم کوتاه ایران آینده فیلم کوتاه ایران را بسیار روشن و درخشان دانست و ادامه داد: طبعا تولیدات فیلم کوتاه در سال‌هایی افت و خیز داشته، و مراقبت نیاز دارد، اما رویکرد کلی حرکت فیلم کوتاه با وجود فیلم سازان حرفه‌ای این حوزه و وجود انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران روشن و درخشان است.

پوراسماعیلی درباره تجربیاتش در انجمن سینمای جوان نجف آباد گفت: قصد خاطره گفتن ندارم، اما همواره آنچه فیلم کوتاه را می‌سازد، روایت و ساختار سینمایی است و نه ابزار و تجهیزات گرانقیمت و عوامل حرفه‌ای پرهزینه.

زمانی که دفتر سینمای جوان نجف آباد جزو برترین‌های کشور بود، نه امکانات و ابزار بیشتری داشت و نه سرمایه‌های بزرگی در آن هزینه می‌شد. بلکه نگاه سینمایی و جسارت و خلاقیت در آثار فیلم سازان این دفتر دیده می‌شد. چیزی که فیلم سازان امروز نباید فراموش کنند این است که در فیلم کوتاه به دنبال کشف زبان سینمایی شخصی خود باشند. دنیا امروزه بدنبال کشف فیلم سازانی است که نگاه فردی و مستقل خود را دارند وگرنه سینمای بلند به حد کمال خود به بلوغ تکنیکی و مهارتی رسیده است و امروزه در فیلم کوتاه و بلند فیلم استاندارد ساختن خیلی کار مشکلی نیست، فیلم مستقل با نگاه فردی ساختن مهم‌ترین دغدغه‌ی این روز‌های فیلم سازان است. امروز، سینمای جهان منتظر پیام جدید نیست، منتظر نگاه جدید به جهان است.

او با توجه به داشتن مسئولیت سنگین در ایسفا برنامه‌های خود در این پست را اینگونه بیان کرد: مشاوره و اثرگذاری بر تصمیمات سازمان‌ها و مراکز دولتی که در حوزه فیلم کوتاه فعال اند، تلاش برای جلب سرمایه گذار بخش خصوصی در تولیدات فیلم کوتاه و حفظ استقلال فیلم کوتاه.

انتهای پیام/م

نظر رییس انجمن فیلم کوتاه ایران درباره جایگاه فیلم کوتاه در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار