راهکارهایی ساده؛

چگونه بر ترسِ عبور از پل هوایی غلبه کنیم؟

ترس عبور از روی پل‌های هوایی و رانندگی برروی آن‌ها می‌تواند به چالشی جدی برای زندگی افراد در عصر مدرن تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ترس‌های بسیار شایع در عصر حاضر به ویژه درمناطق شهری و روستایی که دارای رودخانه است، فوبیای عبور از پل هوایی بر روی خیابان یا روی رودخانه و رانندگی بر روی  پل ها است.
 
امروزه به منظور ایجاد جاذبه‌های گردشگری، استفاده بهینه از راه ها، کاهش حجم ترافیک و جلوگیری از بروز انواع تصادف‌ها به ویژه میان عابران و خودرو‌های سواری، ساخت انواع پل‌ها بر روی عرض خیابان ها، برروی رودخانه‌ها و دامنه کوه‌ها بسیار شایع است.
 

پل‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند و برخی برای عبور عابران پیاده، برخی برای عبور خودرو‌های سواری، قطار‌ها و برخی چند منظوره هستند.  عبور از پل هوایی و رانندگی بر روی پل‌ها می‌تواند برای برخی افراد کابوسی ترسناک باشد.
 

ترس از عبور از پل هوایی با نام gephyrophobia شناخته می‌شود و در دسته ترس از ارتفاع طبقه بندی می‌شود. افرادی که دچار این نوع ترس هستند معمولاً در زمان عبور از پل هوایی دچار علامت هایی، چون تعریق به ویژه در کف دست، احساس سوزن سوزن شدن کف دست و پا، بی حسی و کرختی پا، حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، وزوز گوش و مواردی از این دست می‌شود. معمولاً افرادی که دچار این نوع فویبا هستند در مواجهه با حوادث مرگبار، تصادف، خشونت و مواردی از این دست هم دچار حالت‌هایی مشابه می‌شوند.
بیشتر این افراد برای جلوگیری از بروز حالات ترس در زمان عبور از هرگونه پل غیرمسطح سعی می‌کنند از مسیر‌های دیگری به مقصد خود برسند یا به جای عبور از پل هوایی از عرض خیابان عبور می‌کنند که بسیار خطرناک  است و تاکنون بار‌ها حوادثی تلخ و منجر به مرگ به دلیل بی احتیاطی افراد عابر در برخورد با خودروی‌های سواری در دنیا روی داده است.
 

کارشناسان علوم روانشناسی معتقدند این مشکل در رده اضطراب است و معمولاً از دوران کودکی و به حالت اکتسابی شروع می‌شود، گاهی اوقات نیز بروز یک حادثه تلخ و ترسناک و یادآوری آن در زمان عبور یا رانندگی از روی پل سبب ترس شدید افراد می‌شود. فویبای ترس عبور از روی پل با کمک مشاوران قابل کنترل است. تا کنون عده زیادی با شرکت در جلسه‌های مشاوره و داشتن اراده و غلبه بر ترس خود موفق شده اند به تنهایی از روی انواع پل‌ها عبور و به راحتی بر روی آن رانندگی انجام دهند.

اگر یکی از والدین دچار استرس و ترس عبور از  پل‌ باشد و ترس خود را نمایان کند این احتمال وجود دارد که فرزندان او هم دچار علامت مشابه شوند. روش‌های درمانی مختلف و متفاوتی برای درمان و غلبه برترس عبور از پل هوایی وجود دارد. توصیه می‌شود افراد دچار این گونه فوبیا از مشاورانی بهره بگیرند که دارای تجربه و تخصص در زمینه کنترل و درمان استرس هستند.
 

هیچ دارویی وجود ندارد که ترس از ارتفاع یا عبور از پل هوایی و رانندگی بر روی آن را از بین ببرد و تنها اراده و انگیزه قوی افراد و تقویت اعتماد به نفس درمان قطعی این مشکل است، برخی دارو‌ها تنها می‌توانند سبب کاهش استرس و اضطراب شوند که مصرف آن‌ها دارای عارضه‌های جانبی فراوان ازجمله سرگیجه، احساس خواب آلودگی و مواردی از این دست است.

به گفته محققان تماشای عبور افراد از روی پل‌های هوایی، انجام تمرین عبور از روی انواع پل‌ها به همراه اطرافیان و افرادی که فرد به آن‌ها اعتماد دارد، رانندگی همراه با یک کمک که به خوبی به رانندگی مسلط است، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه در زمان عبور و رانندگی از روی پل، انجام تکنیک تنفس دیافراگمی در زمان عبور از روی پل ها، مصرف مواد خوراکی مغذی قبل از عبور از روی انواع پل‌ها می‌تواند سبب کاهش علامت‌ها و موفقیت فرد در غلبه بر این مشکل شود.
 

در برخی کشور‌ها برای رانندگی افراد مبتلا به این نوع ترس بر روی پل‌های بسیار طولانی تمهیداتی اندیشیده شده است و افرادی به این دسته از افراد خدماتی، چون کمک به رانندگی و عبور ایمن از روی پل ارائه می‌کنند.
 

به تدریج با انجام تمرین، داشتن اراده و انگیزه، کمک گرفتن از اعضای خانواده و دوستان این مشکل در افراد برطرف شده و آنها می‌توانند مانند دیگران به آسانی از روی پل‌ها عبور و به انجام رانندگی بپردازند.

منبع:Wikihow
انتهای پیام/

راهکار‌های مقابله با ترسی به نام عبور از پل هوایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار