آسانسور ماه، ایده‌ای منحصر به فرد برای سفری آسان به کره ماه

ایده ساخت آسانسور فضایی سال‌هاست که مطرح شده است، اما گروهی از دانشمندان اعتقاد دارند این آسانسور منحصربه فرد باید برسطح کره ماه ساخته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین بار ایده آسانسور فضایی برای سفر به فضا به وسیله آرتورسی کلارک نویسنده داستان‌های علمی تخیلی مطرح شد.
 

این ایده بسیار تخیلی و برای دهه‌ها تنها یک طرح منحصربه فرد و اجرا نشدنی بود. در سال‌های اخیر گروهی از دانشمندان در نظر داشتند ایده ساخت آسانسور فضایی از زمین به فضا را شبیه‌سازی کنند که فضانوردان را به یکی از مدار‌های اطراف کره زمین می‌برد و از آنجا فضانوردان می‌توانند سوار بر سفینه‌های فضایی به انجام سفر در فضای عمیق بپردازند.
 
دانشمندان در طرحی باورنکردنی و شگفت‌انگیز ایده‌ای جدید برای ساخت آسانسور فضایی مطرح کرده‌اند و آن آسانسور ماه یا طرح Spaceline است.

ایده ساخت آسانسور فضایی از زمین با فناوری‌های کنونی امکانپذیر نیست، زیرا هیچ ماده شناخته شده‌ای نمی‌تواند چنین فشاری را تحمل کند و در اثر نیرو‌های گرانشی از هم می‌پاشد.
 

محققان دانشگاه‌های کمبریج و کلمبیا اعتقاد دارند با طرح اسپیس لاین می‌توان ایده ساخت آسانسور فضایی را دوباره مطرح کرد و در صورت یافت یک کارآفرین علاقه‌مند به فضا و سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری، ساخت آن در سال‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.
 
در طرح اسپیس لاین، آسانسور فضایی از سطح کره ماه تا مدار ژئوسینکرون ادامه پیدا می‌کند و به یک پایگاه فضایی منتهی می‌شود.
 
این آسانسور حدود ۲۲۵۰۰۰ مایل از سطح کره ماه تا مسافت ایمن بالای آن امتداد خواهد داشت و در ساخت آن از مواد مستحکم استفاده می‌شود. به دلیل وجود نیروی کم جاذبه در کره ماه به نسبت زمین، امکان متلاشی شدن سازه آسانسور فضایی در صورت ساخت در کره ماه کاهش می‌یابد.
 

پس از ساخت آسانسور فضایی، علاقه‌مندان به سفر به کره ماه می‌توانند با پرواز توسط یک وسیله پروازی به مداری که دهانه و ایستگاه مخصوص آسانسور فضایی قرار دارد برسند و پس از قرار گرفتن در امتداد مسیر حرکتی آسانسور به آسانی بر سطح کره ماه فرود آیند.

برای راه‌اندازی تجهیزات و تامین انرژی وسایل و دیگر امکانات آسانسور فضایی از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از سوخت موشکی یا سوخت هسته‌ای نخواهد بود.

نکته مهم در ساخت آسانسور فضایی طرح اسپیس لاین، قرارگیری آن در نقطه مدار لاگرانژی زمین و کره ماه است. در این نقطه جاذبه تقریباً صفر است و نیرو‌های گرانشی وجود ندارد و به این ترتیب امکان بروز فشار و آسیب بر آسانسور و تجهیزات آن کاهش می‌یابد.
 

به گفته دانشمندان مطرح‌کننده ایده آسانسور ماه، در آینده می‌توان از این آسانسور برای حمل‌ونقل اشیا، تجهیزات، تلسکوپ‌ها و دیگر وسایل مورد نیاز اکتشاف‌ها و ماموریت‌های فضایی استفاده کرد و حتی سبب آسانی سفر فضانوردان به دیگر سیاره‌های منظومه شمسی شد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند انجام محاسبه‌های ریاضی برای تعیین محل ساخت آسانسور فضایی انجام شده است و تنها پشتیبانی مالی مورد نیاز است تا یکی از منحصربه فرد‌ترین پروژه‌های فضایی اجرایی شود.

منبع: techcrunch
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار