دانستنی‌های پزشکی؛

راه‌های شگفت‌انگیز برای چاقی صورت/ چاشنی شیرینی که خشکی لب را رفع می‌کند/ سرفه نشانه سرطان است؟

در این بسته پزشکی درباره بهترین روش‌ها برای درمان خشکی لب‌ و چاقی صورت خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

عوارض اضافه وزن در دوران بارداری

همه چیز از تشدید ترشح هورمون‌ها تا گرسنگی عجیب ‌و غریب که بخشی از تلاش‌ بدن برای وفق خود با کودک درحال رشد است، آغاز می‌شود. افزایش وزن کودکِ در حال رشد، تنها بخشی از مسائل مربوط به دوره‌ بارداری است. رهایی از اضافه وزن می‌تواند سخت باشد، حتی پس از تولد کودک.

افزایش وزن قطعا در طول بارداری رخ می‌دهد و این اضافه وزن باید بیش از وزن نوزاد باشد. جفت، مواد مغذی و اکسیژن را برای تغذیه‌ کودک از بدن مادر دریافت می‌کند، پس اضافه وزن مادر باید حداقل چند کیلو بیشتر از وزن نوزاد باشد. سایز رحم نیز رشد می‌کند و اغلب در بدن مادر به همان اندازه که خون جمع می‌شود، آب نیز اضافه می‌شود. بدن مادران باردار کمی بیشتر ذخایر چربی در خود حفظ می‌کند، بدین ترتیب بدن مطمئن می‌شود که در هنگام وضع حمل و شیردهی، مادر انرژی کافی خواهد داشت. با این وجود، اضافه وزن طبیعی در دوران بارداری محدوده‌ خاصی دارد. اگر مادران وزنشان اضافه می شود حتما باید به همان اندازه در زمان شیردهی پایین بیاید.

بهترین راهکارها برای چاقی صورت/آیا اضافه وزن در دوران بارداری خوب است/بهترین روش برای درمان خشکی لب/تفاوت میان سیاتیک و دیسک کمر/

تفاوت درد سیاتیک با دیسک کمر

دیسک‌های بین مهره‌ای نیز با از دست دادن آب خود یا در اثر وارد شدن یک فشار (طولانی مدت نشستن)، کیفیت طبیعی عملکرد خود را از دست می‌دهند. با وارد کردن فشار، دیسک سیاه شده و خاصیت نرم و ضربه‌گیری خود را از دست می‌دهد. در این حالت با کوچک‌ترین ضربه وارد شده، پاره می‌شود. زمانی‌که دیسک دچار پارگی شود، درصدد بیرون‌زدگی قرار می‌گیرد که معروف به بیماری دیسک است. این بیرون‌زدگی می‌تواند در ناحیه گردن یا کمر رخ دهد. بیماری دیسک در بعضی از مهره‌ها شایع‌تر است. برای مثال در انتهایی‌ترین مهره‌ها (مهره‌های چهار و پنج) در کمر شایع‌ترین جایی است که دیسک دچار بیرون‌زدگی می‌شود.

سیاتیک

سیاتیک دردی است که از اعصاب سیاتیک منشا گرفته و از قسمت پایینی کمر به سمت پایین تا پشت پا امتداد می‌یابد. عوارض سیاتیک عبارتند از احساس سوزش در پا، درد پشت پا هنگام نشستن، ضعف پاها، پرش غیرقابل کنترل پاها و غیره. گاهی اوقات این عوارض ممکن است ناشی از پارگی و نشت محتویات دیسک کمر باشد که ممکن است در اثر جراحت یا تصادف ایجاد شده باشد. با این حال باید توجه داشت سیاتیک و دیسک کمر دو پدیده کاملا متفاوت هستند. عصب سیاتیک یک عصب بزرگ است به اندازه قطر انگشت کوچک که به طور معمول شامل پنج ریشه عصبی است. این پنج ریشه از نخاع خارج شده و در خارج آن به هم می‌پیوندند تا عصب بزرگ سیاتیک را تشکیل دهند که به سمت پایین و در پاها امتداد می‌یابد.

بهترین راهکارها برای چاقی صورت/آیا اضافه وزن در دوران بارداری خوب است/بهترین روش برای درمان خشکی لب/تفاوت میان سیاتیک و دیسک کمر/

علت خشکی لب ها

خشکی و پوسته شدن لب ها زیبایی را کم کرده و چهره را بی روح می‌کند که اصلا خوشایند نیست.  پوسته‌پوسته شدن و ترک‌خوردگی لب، ممکن است چندین علت داشته باشد: کم‌آبی، حساسیت یا کمبود ویتامین.

البته، عامل ترک‌خوردگی لب‌ها می‌تواند زبان‌زدن به آنها نیز باشد (استفاده از بزاق برای خیس و مرطوب‌کردن پوست) ولی همیشه هم این‌طور نیست.اگر به خشکی لب مزمن مبتلا هستید یعنی در اکثر فصول این مشکل را دارید و ترک‌خوردگی آن برطرف نمی‌شود و حتی دردناک هم هست، بهتر است مشکل‌ از نظر پزشکی بررسی شود. عواملی همچون عفونت قارچی باعث پوسته شدن لب می شود ، مخصوصا اگر ترک در گوشه‌های دهان باشند، این احتمال قوی‌تر می‌شود. واکنش آلرژیک یکی از علت های اصلی پوسته شدن لب هاست.

البته کم‌آبی بدن یکی از مهمترین دلایل خشکی لب ها است که باید به آن بسیار توجه شود. برای درمان آن می توان از شکر استفاده کرد. البته می توان دو قاشق چای‌خوری شکر را با یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب‌کرده و خمیر به‌دست آمده را به لب‌های خود بمالید، اجازه دهید چند دقیقه بماند. همچنین می‌توانید خمیر حاصل از ترکیب عسل و گلیسیرین را قبل از رفتن به رختخواب روی لب‌‌ها بمالید. تا صبح، لب‌ نرم و لطیف می‌شود.

بهترین راهکارها برای چاقی صورت/آیا اضافه وزن در دوران بارداری خوب است/بهترین روش برای درمان خشکی لب/تفاوت میان سیاتیک و دیسک کمر/


بیشتر بخوانید: شناسایی ۴ نوع سلول مغزی موثر در درمان تشنج


 علت خارش ته گلو چیست؟

سرفه یک واکنش طبیعی به یک ماده خارجی یا عامل سوزش در گلو است با این حال، سرفه از گلویی که می خارد می تواند مزمن و طولانی شود. پزشک این وضعیت را به عنوان خارش در گلو توصیف می‌کند.خارش گلو اغلب به دلیل عفونت و یا آلرژی ایجاد می شود؛ خارش گلو و سرفه مزمن یکی از نشانه های سرطان گلو است. پس باید آن را جدی بگیرید و درمان کنید.

سرفه یک هدف دارد، رهایی از خلط، ماده ای استنشاقی و یا آزاردهنده ای که باعث خارش می شود ،اما مشکل اینجاست که سرفه همیشه هر چیزی که باعث خارش گلو می شود را حذف نمی‌کند. راه‌های رهایی از خارش در گلو، درک علت آن و ایجاد یک استراتژی درمانی مناسب است.

بهترین راهکارها برای چاقی صورت/آیا اضافه وزن در دوران بارداری خوب است/بهترین روش برای درمان خشکی لب/تفاوت میان سیاتیک و دیسک کمر/

آیا می توان صورتی چاق داشته باشیم؟

صورت لاغرمی تواند شما را از آنچه که هستید لاغرتر نشان دهد. اگر پزشک به شما بگوید که افزایش وزن  می تواند سلامت کلی تان را بهبود ببخشد، می توانید رویکرد سالمی برای افزایش وزن بگیرید. نمی توانید مطمئن باشید که افزایش وزن جدید باعث چاق شدن گونه هایتان می شود اما رسیدن به وزن سالم می تواند صورت را پرتر نشان دهد و پوست را بهبود ببخشد.

افزایش سالم وزن

افزایش وزن زمانی اتفاق می افتد که کالری های بیشتری نسبت به کالری های سوزانده شده مصرف می کنید. مصرف این کالری ها از طریق مواد غذایی سالم همچون پروتئین های بدون چربی، غلات سبوس دار، سبزیجات، چربی های غیر اشباع و لبنیات می تواند شما را مطمئن سازد که در کنار افزایش وزن، می توانید مواد مغذی سالم و بهینه ای را وارد بدن کنید.


پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانید


مواد مغذی خوب، رنگ پوست را بهبود می بخشد و در عین حال می تواند انرژی و حالتان را بهتر کند. از افزایش وزن سریعی که از طریق مصرف فست فودها، بستنی و نوشابه به دست می آید خودداری کنید زیرا  کمکی به ظاهر و بهبود حالتان نمی‌کنند. کالری های ناسالمی که از طریق شکر، غلات تصفیه شده و چربی های اشباع به دست می آیند، می توانند خطراتی همچون بیماری های قلبی یا دیابت نوع ۲ را به همراه داشته باشند.

بهترین راهکارها برای چاقی صورت/آیا اضافه وزن در دوران بارداری خوب است/بهترین روش برای درمان خشکی لب/تفاوت میان سیاتیک و دیسک کمر/

اگر می خواهید هفتگی یک یا یک و نیم پوند وزن اضافه کنید، روزانه ۲۵۰ الی ۵۰۰ کالری مصرف کنید. افزایش وزن  به خصوص بدون تمرینات ورزشی می تواند بافت های چربی را اضافه تر کند. اگرچه بیشتر افراد به دنبال چاقی صورت هستند اما نمی توان چربی را تنها به یک ناحیه هدایت کرد. معمولا افزایش وزن در همه قسمت های بدن ایجاد می شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۰۸:۳۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
نیم ساعته دونبالشیم پیداش کردیم خوندیم ..خب مثلا که چی ..‌افزایش چاقی صورت با افزایش چاقی کل بدن انجام میگیرد چون نمیشه کالری . چرب و غیره را .فقط به یک جای خاص از بدن هدایت کرد ...
Iran (Islamic Republic of)
B
۲۰:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
پس نتیجه گیری و راه های درمان کو؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
پس راههای شگفت انگیز برا چای صورت چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
راست میگه چی شد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام ممنون مطالب بسیار مفید بود متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
واقعا؟؟؟؟؟؟
کجاش بیشتر مفید بود؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام ممنون