باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اما و اگر‌های ارسال داروی بیماران خاص و صعب العلاج با پیک به درب منازل/ مخالفت داروسازان و داروخانه‌ها با طرح جدید وزارت بهداشت

وزارت بهداشت طرح جدید توزیع دارو‌های بیماران خاص درب منازل را در دستور کار قرار داده است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «ارسال دارو بیماران خاص به درب منازل بیماران» خبری که بسیاری از بیماران خاص و صعب العلاج را خوشحال کرد، چرا که بیماران خاص و صعب العلاج همیشه گرفتار درد و رنج سختی هستند و در زندگی خود درد برای آنها واژه آشنایی است، این بیماران  به دلیل درد و رنج بیماری و مسائلی مربوط به عوارض آن همیشه با چالش هایی رو به رو هستند، از این رو حمایت از بیماران و کم کردن مسیرهای رفت و آمد به شهرها و مراکز استان می تواد دردی از دردهای این بیماران را کم کند.
 
وزیر بهداشت بازنگری بسته بیماران خاص و صعب العلاج در طرح تحول سلامت را پس از رای اعتماد مجلس در دستور کار خود قرار داده است و یکی از برنامه هایی که در بازنگری بسته بیماران خاص و صعب العلاج به آن توجه شده، توزیع داروی بیماران خاص و صعب العلاج است، چرا که یکی از چالش های بیماران خاص مراجعه به دفتر بیمه و داروخانه های خاص برای تامین داروست.
اما و اگرهای ارسال داروی بیماران خاص و صعب العلاج با پیک به درب منازل
 
در مواردی هم بیماران باید برای دریافت دارو به مراکز تایید دارو مراجعه کنند و هر چند ماه یکبار نیز آزمایش های خاصی برای تعیین روند بیماری و اثربخشی داروهای مصرفی بدهند و پس از تایید اثربخشی دارو در سامانه بیمه ای بتوانند دارو مورد نیاز خود را تامین کنند.

در حال حاضر بسیاری از بیماران خاص و صعب العلاج حتی مجبور می شوند برای تهیه داروی خود از شهرهای کوچک به مراکز استان یا حتی پایتخت  سفر کنند و این مسئله برای بیماری که از شرایط سختی رنج می برند، خود چالش و دردی بر دردهای بیماران خاص و صعب العلاج محسوب می شود.

اواخر مرداد ماه بود که وزیر بهداشت از راه اندازی سامانه ای برای توزیع داروی بیماران خاص درب منازل بیماران خبر داد و این خبر واکنش هایی را به دنبال داشت.

اما و اگرهای ارسال داروی بیماران خاص و صعب العلاج با پیک به درب منازل

سامانه ای برای توزیع داروی بیماران درب منازل

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت  که مدیریت بیماری های خاص و صعب العلاج را به عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره جزئیات سامانه توزیع داروی بیماران خاص درب منازل توضیح داد و گفت:  سامانه ای طراحی کرده ایم که بیماران حواله الکترونیکی دارو دریافت و با این حواله داروی مورد نیاز خود را از نزدیکترین داروخانه‌های محل زندگی تهیه می کنند و اکنون این طرح به صورت آزمایشی در چند استان اجرایی شده است و به تدریج در سراسر کشور این طرح را اجرا خواهیم کرد.

شادنوش تاکید کرد: اکنون تمام دارو‌های بیماران  پیوند عضو و چند بیماری خاص با حواله الکترونیکی تحویل بیماران داده میش ود در فاز نخستتلاش می کنیم تمام داروها را در به این شکل در نزیدکترین داروخانه تحویل بیماران دهیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت بیان کرد: در مرحله دوم طرح وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده است تا دارو‌های بیماران خاص و صعب العلاج درب منازل تحویل داده شود.


بیشتر بخوانید: طراحی بسته‌های حمایتی ویژه بیماران خاص از سوی وزارت بهداشت


اما و اگرهای ارسال داروی بیماران خاص و صعب العلاج با پیک به درب منازل

 طرح توزیع داروی بیماران خاص درب منازل باید به پختگی برسد

محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره طرح توزیع داروی بیماران خاص درب منازل اظهار کرد: این کار جدید و نوعی در حوزه دارو محسوب می شود و دیدگاه های متفاوتی را در پی داشته است و هر انجمنی می تواند از دیدگاه خود به این مسئله بپردازد و نظرهای موافق و مخالف بسیاری مطرح شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با توجه به اینکه این کار جدید است و موافقان و مخالفانی داشته است، برای آنکه این طرح خام توزیع داروی بیماران خاص به پختگی برسد، باید جلسات کارشناسی برگزار کنیم و موضوع به بحث و بررسی گذاشته شود و دیدگاه های موافق و مخلف کنار هم قرار گیرند و بتوانیم بهترین تصمیم را در حوزه توزیع داروی بیماران خاص بگیریم.

اما و اگرهای ارسال داروی بیماران خاص و صعب العلاج با پیک به درب منازل

سلامت بیماران با توزیع دارو درب منازل به خطر می افتد

زارعی گفت: در خصوص بیماران خاص و داروهای شیمی درمانی، نگهداری و آماده سازی این داروها حساس و نیازمند اطلاعات علمی خاص است و به همین لحاظ باید دکتر داروساز دارو را به دست بیمار برساند، همچنین آموزش به بیماران از نظر نحوه صحیح اماده سازی، شرایط نگهداری و شیوه مصرف مناسب پس از اماده شدن دارو جزو وظایف داروسازان بوده و در اثر بخشی دارو و نیز درمان مناسب بیماری از اهمیت خاص برخوردار است.

رئیس شورای عالی داروخانه های انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: بیماران خاص اغلب نیازمند مصرف چندین دارو با هم هستند که تعیین دوز اینتروال داروهای تجویزی و تعیین بهترین زمان مصرف برای کمتر کردن و یا حتی پیشگیری از تداخلات دارویی و بالا بردن اثر بخشی و کاهش سمیت این داروها از وظایف و تخصصهای دکتر داروساز  بوده و پیداست که قانون گذار هم به خوبی به اهمیت دخالت علمی داروسازان واقف بوده که محل ارائه دارو و خدمات علمی دارویی را داروخانه تعریف و مشخص کرده اند.

زارعی گفت : تحویل دارو در جلوی درب منزل بیمار، به منزله حذف خدمات علمی داروساز است بدین معنی که بیمار از نحوه صحیح نگهداری داروها ، زمان مناسب استفاده از داروها ، چگونگی اماده سازی صحیح دارو و سپس تغییر شرایط نگهداری پس از اماده سازی و نیز روش یا روشهای مناسب و صحیح بکارگیری داروها محروم می شود و به این صورت، هم کارایی دارو به دلایل عدیده یاد شده کاهش می یابد و هم در روند درمان بیمار اشکال اساسی ایجاد میشود و این ظلم غیر قابل جبران به بیمارست و نه تنها تکریم بیمار نیست و منجر به اسودگی بیشتر بیمار نمیگردد بلکه اشتباهی بزرگ و غیر قابل قبول است که به بیمار لطمات جبران ناپذیر وارد خواهد کرد و از طرف بیمار قابلیت پیگیری قضایی هم خواهد داشت.

اما و اگرهای ارسال داروی بیماران خاص و صعب العلاج با پیک به درب منازل

اقتصاد داروخانه ها یا آسایش بیماران در طرح توزیع داروی بیماران درب منازل

به نظر می رسد طرح توزیع داروی بیماران خاص در نگاه اول بسیار مناسب و موثر باشد و با کم کردن مسیر رفت و امد و دسترسی بیماران به دارو می تواند کمی از زحمت و سختی بیماری را کم کند  دیگر بیماران آواره داروخانه ها برای تهیه دارو نباشند، اما انجمن داروسازان ایران پس از اعلام وزیر بهداشت با این طرح مخالفت کرده است، چرا که به نظر کارشناسان حوزه دارو این طرح می تواند چالش هایی به دنبال داشته باشد، هر چند برخی نیز این اظهار نظرهای داروسازان را به منفعت های مالی مرتبط کرده اند، البتهباید توجه داشت که سود داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به طور کلی اندک است تا دارو با کمترین قیمت به دست بیماران برسد.

هر چند که به نظر می رسد وزیر بهداشت با شنیدن نظرات مخالفان کمی در مورد طرح توزیع داروی بیماران خاص تجدید نظر کرده است و داروها از مسیر داروخانه ها عبور خواهد کرد اما هنوز تمصیم جدید در این باره گرفته نشده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره توزیع داروهای بیماران خاص درب منازل گفت: انجمن داروسازان و داروخانه ها مخالف توزیع دارو درب منازل بیماران هستیم و ما به شیوه ای عمل خواهیم کرد که به اقتصاد داروخانه آسیب وارد نشود و در تلاش هستیم تا داروی بیماران از مسیر داروخانه ها هم عبور کند و باید توجه داشت که انجمن های علمی از توزیع داروی بیماران خاص درب منازل بیماران استقبال می کنند.

اما و اگرهای ارسال داروی بیماران خاص و صعب العلاج با پیک به درب منازل

توزیع دارو باید فقط از طریق داروخانه ها باشد

مهدی زارعی، رئیس شورای عالی داروخانه های انجمن داروسازان ایران درباره توزیع داروی بیماران درب منازل اظهار کرد: مطابق نص صریح قانون، تنها مرکز واجد شرایط برای ارائه خدمات دارویی اعم از داروهای تخصصی و غیر تخصصی، فقط و فقط داروخانه ها هستند.

وی ادامه داد: داروسازان برای تک تک مسائل مرتبط با دارو همچون نحوه ساخت، نگهداری مناسب، نقل و انتقال صحیح، عرضه کنترل شده دارو به بیمار، آماده سازی داروها برای مصرف، پیگیری نحوه مصرف دارو و اثرات خواسته و ناخواسته آن در زمان مصرف ، ارزیابی دوزاژ و سن بیمار با وضعیت فیزیولوژیکی بیمار و صدها مورد علمی دیگر آموزش های علمی و عملی لازم در دانشگاه ها دیده اند و در چرخه درمان بیماری ها جایگاهی ثابت و تعریف شده و غیر قابل انکار دارند و در تمام دنیا، حتی در کشورهای عقب مانده نیز داروخانه تنها مرکز ارائه دارو به بیمارست  اما در ایران با وجودی که سطح فعالیت علمی و عملی داروسازان و داروخانه ها از نظر کمی و کیفی بالا است اما هنوز چالش های سلیقه ای بر اصول بدیهی، سایه انداخته است.

امید است، که پس از اجرای طرح پایلوت و بررسی های کارشناسی تصمیمات درستی در زیمنه توزیع داروی بیماران خاص گرفته شود و این طرح موجب نشود تا داروی بیماران خاص و صعب العلاج از بازار سیاه و ناصر خسرو سر در بیاورد و بیماران نیز بتوانند راحت تر داروی مورد نیاز خود را تامین کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
به نظر من سختی کار فهم داروها برای چند جلسه اول است که باید حضوری به داروخانه رفت ولی بعدش می شه درب منزل تحویل بدهند. من برای مادرم که شیمی درمانی می کرد، برای انتقال داروهای یخچالی با چالش مواجه بودم. تازه کار ما در زمستان که هوا سرد بود شروع شد خدا به داد فصل گرما برسد برای انتقال این داروها. پس اگر این داروهای یخچالی را درب منزل تحویل دهند خوب است. خدایا همه بیماران رو شفا بده. خداییش خیلی سخته. هم هزینه و هم استرس و هم درد. اصلاً چرا درب منزل؟ چرا در بیمارستان نه؟؟ آنجا همه شرایط نگهداری دارو مهیا است. برای یک مریض شیمی درمانی که باید دارو در بیمارستان تزریق شود، خوب همه کارش رو هم بیمارستان بکنه. حمل و نقل این داروها واقعاً سخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خجالت نمیکشن،ازین بیمارای خاصم میخان سود بگیرن
Germany
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دخترم که پیوندی است ازدواج کرد حالا وزارت متبوع می گوید دیگر نمی تواند از بیمه پدر استفاده کند چاره کار چیست؟شوهرش هم توان پرداخت هزینه های دارویی را که بسیار گران است را ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
مرگ بر مافیای دارو
آخرین اخبار