امام جمعه شیراز:

وضعیت کلانشهر شیراز مناسب نیست/ مسئله مردم در هیاهو گم‌شده است

وضع کلانشهر شیراز مناسب نیست/ مسئله مردم در هیاهو گم‌شده است

امام جمعه شیراز با بیان اینکه وضعیت کلانشهر شیراز مناسب نیست، گفت: امروز شیراز با آنچه که تحت عنوان شاخص‌های یک شهر اسلامی محسوب می‌شود، فاصله دارد و باید برای رسیدن به رشد و توسعه حقیقی این کلانشهر به بررسی دیدگاه‌ها، نظریات و افکار مختلف اندیشمندان همت گمارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با اعضای شورای شهر اسلامی شیراز با تقدیر از زحمات دستغیب رئیس سابق شورا و آرزوی موفقیت برای موسوی رئیس جدید، اظهار داشت: در این تغییرات و جابه‌جایی‌های جدید شورا بنده تأملی داشتم و به فرماندار محترم شیراز نیز گفتم که ازنظر قانونی، کار باید شکل و وجه کاملاً قانونی داشته باشد و مسائل و جابه‌جایی‌ها مطابق قانون پیش برود.

او با تأکید بر اینکه جابه‌جایی اعضای شورا نیز باید در چارچوب قانون باشد، افزود: هیچ‌کس از این چارچوب نباید خارج شود حتی تسریع یا تأخیر در یک مسئله اگر مجال قانونی دارد، باید انجام شود.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: بنده همیشه به این جهات مقید بوده‌ام و احساسم این است که باید این مسئله در جامعه ما جا بیفتد و برخلاف نگاه و تصوری که وجود دارد که برخی جا‌ها فراقانونی یا غیرقانونی رفتار می‌شود، باید در عمل اثبات کنیم که ما فراتر از قانون نیستیم و گرچه به‌صورت کلی اطلاعاتی نسبت به قضایا داریم، اما هر جا مسئله را نمی‌دانیم در ابتدا می‌پرسیم و در چارچوب قانونی حرکت می‌کنیم.

دژکام با بیان اینکه در فرآیند تشکیل جمهوری اسلامی و سامان پیدا کردن نهاد‌های مختلف کشور، شورای شهر هم باید مسیر خود را طی کند و بداند تکلیف و رسالتش چیست، بیان کرد: ما در بعضی از مسائل تجربه زیادی نداریم. در این ۴-۵ دوره گذشته از شورا‌ها تجربه اینکه عضوی از شورا به هر دلیلی نتواند در جلسات شرکت کند و فرد دیگر جای عضو غایب را بگیرد، برای ما تجربه طولانی و البته عجیبی نیست. نکته دیگر اینکه ما باید در ضمن اینکه کار مردم را رواج می‌دهیم مسائل مربوط به سازمان‌دهی نهاد‌ها و سازمان‌های کشور را نیز انجام دهیم. این دو کار به‌موازات هم پیش می‌رود و یکی از دلایلی که به نظر می‌رسد مسائل بغرنج است، همین است.

او ادامه داد: برفرض، مثال اروپا و آمریکا را نگاه کنید، آن‌ها بر اساس تجارب انباشته‌شده خود مسیر آینده را تنظیم می‌کنند، اما ما تجربه چندانی نداریم، چون عمر نظام ما ۴۰ سال است و آن‌ها بالای ۱۰۰ سال است که جنگ‌ها و اختلافات داخلی را کنار گذاشته و سامان پیدا کردند. البته مسیر ما و آن‌ها در دو شکل متفاوت است و در آینده تمدن ما چیز دیگری شکل خواهد گرفت، اما اینکه می‌خواهیم تمدن بسازیم همان است؛ یعنی ما مانند آن‌ها در یک تجربه تاریخی می‌خواهیم تمدن خود را بسازیم و قرار نیست که در کشور ما معجزه رخ دهد.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز معتقد به معجزه نبودند و عقیده داشتند باید این فرآیند طی شود. اگر می‌خواهیم این فرآیند طی شود طبیعتاً باید بپذیریم که در این مسیر بار‌های سنگینی بر روی دوش ما قرار دارد.

او تصریح کرد: مردم یکسری توقع دارند و کاری ندارند در چه وضعیتی قرار داریم. مردم کاری ندارند که ما در کجای کار هستیم بلکه فقط می‌خواهند توقعاتشان برآورده شود و این کار را برای ما سنگین می‌کند. طبیعتاً شورا هم در این راه کاره‌های زیادی را بر عهده دارد و توقعاتی که مردم‌دارند، شورا باید آن‌ها را دنبال کند.

دژکام افزود: جناب آقای موسوی (رئیس جدید شورا) که سختی دوران اسارت را کشیده‌اند می‌دانند این دوره از شورا هم می‌گذرد، اما واقعیت امر این است مثل همان دوران که تحمل کردید، فشار کار امروز زیاد است و به‌راحتی نمی‌توانیم مسیر را طی کنیم، چون خیلی از مسائل سامان نداشته‌اند و مدلی برای پیشبرد کار نداشته‌ایم و حالا باید سامان بگیرد.

او با ابراز خرسندی از سامان دادن به مرکز پژوهش‌ها در شورای شهر شیراز گفت: یکسری از پژوهش‌ها باید جنبه راهبردی داشته باشد و یکسری از پژوهش‌ها با نگاه‌های اجرایی و عملیاتی است. این ۲ فاز باید از هم جدا شود و قاعدتاً ما در بحث‌های راهبردی نیاز جدی داریم که بگذاریم افرادی ولو با تفکر کاملاً مقابل نگاه امروز شورا، به این مرکز پژوهش‌ها دعوت شوند و نظر خود را ارائه کنند. این حرف‌ها باید زده شود و بعد چکش‌کاری شود.

امام‌جمعه شیراز فزود: امروز هیچ‌کدام از ۲ جریان و جناح موجود در نظام به‌اندازه کافی حرف برای مسائل راهبردی در مسائل شهر و شهرسازی ندارند. باید در یک فضای علمی با یکدیگر چالش کرد تا حرف اصیل عمیق رشد کند و خروجی آن شود.

دژکام خطاب به اعضای شورا ادامه داد: استدعای بنده این است فضایی ایجاد کنید که همه افرادی که ممکن است نظری داشته باشند آزادانه نظر خود را بیان کنند و لازم نیست روی این مسئله مانور رسانه‌ای داده شود و فقط نخبگان و فرهیختگان باید در جریان قضایا قرار گیرند. وقتی حرف‌ها در میدان آمد و سبک‌سنگین کردیم قاعدتاً عقل جمعی ما به انتخاب بهترین‌ها خواهد انجامید و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند بهترین نظر را دارد، بهترین نظر و تصمیم در بین چالش‌ها و صحبت‌های نظریه‌پردازان شکل می‌گیرد.

او بیان کرد: امروزه همه ما می‌دانیم که وضع شهر خیلی وضع مناسبی نیست، ما اگر بخواهیم شیراز را یک شهر اسلامی معرفی کنیم این شهر اصلاً متناسب با آن ایده‌هایی که برای آن پرداخته‌شده است نیست و باید برای اینکه شهر به‌جایی برسد که به رشد و توسعه حقیقی برسد، ما اول باید دیدگاه‌ها، نظریات و افکار مختلف اندیشمندان را بررسی کنیم.

دژکام با بیان اینکه باید دنبال این باشیم که مسئله مردم حل شود بدون اینکه جاروجنجال به راه بیندازیم، اضافه کرد: متأسفانه این فضا در رسانه‌های همه جریان‌های مختلف ایجادشده است که فقط سروصدا کنند و همه به جان هم افتاده‌اند و مسئله مردم در این میان گم‌شده است.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: هر گروهی بر مسند کار باشد مسئله مردم و مشکلات آن‌ها در سر جای خود همچنان هست و ما باید به پاسخ یکسری پرسش‌های مهم بپردازیم که واقعاً برخی از این پرسش‌ها تفاوت نمی‌کند که اعضای شورای شهر از لیست امید باشند یا لیست جناح مقابل و این پرسش و پاسخ در بین هر دو جناح مشترک است و همه باید به فکر حل آن‌ها باشند و راه‌حل دو گروه درجا‌هایی مشترک است، چون در کلیاتی باهم مشترک هستیم و در چارچوب اسلام و ایران قرار داریم.

او افزود: این اساس کار است، ولی متأسفانه مسئله به‌صورت درست تبیین نشده است و کار به‌جایی رسیده است که جریان‌های سیاسی نقطه مشترک ندارند، درحالی‌که اگر اشتراک نداشتند در یک نظام جمع نمی‌شدند.

دژکام با بیان این پرسش که در یک شهر اگر قرار به کار کردن باشد از عرصه عمرانی و شهرسازی تا مسائل فرهنگی چه کار‌هایی است که همه مشترکا باید اقدام کنیم؟ ادامه داد: یک پشتوانه قوی علمی در این زمینه وجود دارد که مربوط به گذشته تاریخی و تمدنی خود ما است و می‌شود از کار‌هایی که در دنیا انجام داده‌اند درس گرفت و اقتباس کرد؛ لذا زمینه خوبی برای این پژوهش‌ها چه در عرصه وسیع مباحث حقوقی مربوط به شهر، شهرسازی و شهرداری و چه در عرصه مسائل فنی و پیشبرد اهداف وجود دارد. اگر این مسئله را دنبال نکنیم ۱۰ سال دیگر در همین نقطه‌ای که امروز هستیم خواهیم بود و اگر گروه دیگری هم بر سرکار بیاید به فکر حساب‌وکتاب کار نیست و وضعیت همین خواهد بود.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: بنده خیلی رنج بردم از اینکه پرونده تعدادی از شورا‌های شهر در سطح استان در دادگاه است. انسان هم از نوع عمل شورا‌ها دلخور می‌شود هم از نوع عملی که دوستان در مقابل آن‌ها انجام می‌دهند. مسئله ناراحت‌کننده است که طرف در شورا تصمیماتی گرفته است که در حیطه اختیاراتش نبوده و کارش بر روی حساب‌وکتاب نبوده است و دنبال اغراض دیگری است؛ لذا همه این مسائل را باید یاد بگیریم تا در آینده باز دچار این مسائل نشویم.

دژکام همچنین خطاب به اعضای شورا گفت: در بحث‌های اجرایی و عملیاتی که به‌صورت مداوم درگیر هستید مشکلاتی در شهرداری وجود دارد که تا با مسئله و مشکل روراست نشویم نمی‌توانیم از آن رد شویم. امروزه در بسیاری از مناطق شهر به‌صورت غیرقانونی و بدون پروانه ساختمان‌سازی انجام می‌شود. عده‌ای قضیه را نادیده می‌گیرند تا قسمتی از کار پیش رود و در ادامه پرونده به کمسیون ماده ۱۰۰ می‌رود و نوعی کسب درآمد برای شهرداری می‌شود. آیا شورا و شهرداری می‌خواهد از این نوع درآمد‌ها داشته باشد؟ درآمد شما از کمسیون ماده ۱۰۰ چقدر است؟ بر روی آن به‌عنوان درآمد حساب می‌کنید یا خیر؟ شورای شهر با این مسائل چگونه می‌خواهد کار کند؟ صریح و شفاف با مردم در میان می‌گذارید یا جزء تصمیمات درون‌سازمانی است؟ اگر زور شهرداری به ساخت‌وساز غیرقانونی یک ساختمان نمی‌رسد پس چرا شهرداری داریم؟ اگر زور شهرداری می‌رسد چرا جلوی کار را نمی‌گیرد؟ اگر منفعت دارد این منفعت حرام است. ما حرام و حلال را چگونه معنا می‌کنیم که این مسائل حرام نیست؟ مگر قرار بر این نیست که قانون‌مدار باشیم و در چارچوب حرکت کنیم؟

او ادامه داد: حل این مسائل نیازمند شفافیت و صداقت است یعنی واقعاً بگوییم بنای چنین کاری دیگر نیست و خود شورا و شهرداری در بودجه خود نباید بر روی درآمدی که از این بخش تحصیل می‌کند حساب کنند.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: مسئله بغرنج دیگری که وجود دارد بحث باغات شهر است و همه عقیده داریم باید فضای سبز و باغات شهر حفظ شود، اما هرروز دارد کوچک‌تر می‌شود. برای حل مسئله این باغ‌ها باید دنبال راهکار مناسب باشیم. اگر می‌خواهیم این باغات باشد به چه شکلی باید آن‌ها را حفظ کنیم که برای مالک آن، درامد مشروع اقتصادی هم داشته باشد؟ این مسائل بزرگی است که در شهر ما وجود دارد. اگر به دنبال این هستیم که به نفع شهر باشد باید شورا در یک نگاه کاملاً منصفانه علمی مسئله را بررسی کرده باشد.

دژکام در ادامه اظهار داشت: شما می‌بینید در محلات جنوبی و شرقی چقدر مهاجر داریم؟ تصمیمات شهرداری و شورا‌ها هیچ دخالتی در این مهاجرت‌هایی که اینجا رخ‌داده است ندارد؟ ۲۰۰ روستا در سطح استان خالی از سکنه شده است و این سؤالاتی است که مقابل شورای شهر قرار دارد و قبل از بنده شما شورایی‌ها باید پاسخگو باشید البته بنده نیز بی‌مسئولیت نیستم. آیا از اعتبارات فرهنگی و توسعه‌ای شهر ما باید به روستا برسیم یا خیر؟ گاهی برای بازدید به مناطق حاشیه‌ای شهر مثل کیان‌آباد و کتس بس که می‌رویم واقعاً انسان وحشت می‌کند. این حاشیه شهر ماست و ما نسبت به آن‌ها مسئولیت داریم یا خیر؟ شما نسبت به وضعیت این شهروندانی که در حاشیه شهر ساکن هستند مسئولیت دارید. آیا آن‌ها حق زندگی دارند یا خیر؟

او ادامه داد: این مسائل سنگین است و به نظر بنده می‌رسد ناظر به تک‌تک این مسائل جمع فرهیختگانی که در شورا هستند باید هم ازنظر کارشناسی دقیق دیگران استفاده کنند هم خود گاهی به این مسائل بپردازند.

امام‌جمعه شیراز در پایان نیز گفت: این رفت‌وآمد باید تقویت شود تا مجال گفتگو‌های ما وسیع شود و این گفتگو‌ها رخ دهد و نظریات دوستان شنیده شود و ببینیم در این راستا کاری انجام می‌دهیم یا خیر؟ کار زمان‌بر است و توقع نداریم مشکلات سریع حل شوند، ولی قدم‌های محکم و استواری باید برداشته شود و به مردم هم به‌نوعی اطلاع‌رسانی شود تا خود مردم به‌نوعی مطالبه گر این موضوعات شوند و انشاالله آینده شهر یک آینده خوب و روشنی شود و ما بتوانیم مثل قدیم به شهر شیراز افتخار کنیم و بگوییم از شهر‌هایی است که حساب‌وکتاب دارد درحالی‌که متأسفانه این مسئله امروز به آن معنایی که باب میلمان باشد نیست.
انتهای پیام/م

دیدار امام جمعه شیراز با اعضای شورای شهر شیراز

برچسب ها: شورای شهر ، امام جمعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار