اولین تاریخ استقرار انسان در اردبیل به بیش از یک میلیون سال می رسد

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: اولین تاریخ استقرار انسان در اردبیل به یک میلیون و ۲۰۰ هزار سال در حاشیه رود قزل‌اوزن می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، روح الله محمدی، رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: مطالعات صورت گرفته از اقلیم استان اردبیل نشان می‌دهد که اولین تاریخ استقرار انسان هوشمند در اردبیل مربوط به یک میلیون و ۲۰۰ هزار سال پیش در حاشیه رود قزل‌اوزن می‌رسد و نشانه‌های آن بررسی شده است.

او افزود: با توجه به مطالعاتی که توسط گروه کاوش روسی در سال ۱۳۸۵ انجام شده، ابزار‌های سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم در حاشیه رود قزل‌اوزن بررسی شده است.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: ابزار‌های سنگی در نگاه اول به عنوان سنگ‌های عادی دیده می‌شوند، اما در نگاه دقیق‌تر ابزار‌های سنگی هستند که باید توسط متخصصان پارینه سنگی مطالعه شوند.

به گفته محمدی دلیل استقرار انسان‌ها در حاشیه رود قزل‌اوزن دره‌هایی است که برش زیادی دارد و در اطراف قزل‌اوزن نیز دره‌هایی از این دست دیده می‌شود که به ندرت در دشت‌ها می‌توان اولین استقرار انسان را دید.

او محدوده تاریخ استقرار اولین انسان‌ها را حول و حوش روستای مزرعه در خلخال عنوان کرد و گفت: در خاک‌برداری تصادفی در گرجستان فسیل با قدمت ۱.۴ میلیون سال شناسایی شد که با توجه به گذر انسان‌ها در آن مقطع زمانی از آفریقا، پیش‌بینی می‌شود مسیر عبور از ایران بوده و لازم است مطالعات جامعی در این خصوص شکل گیرد.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: در سایر مناطق استان آثاری از تمدن‌های شهری با قدمت چند هزار سال شناسایی شده است، اما استقرار انسان در قزل‌اوزن به معنی وجود تمدن نیست و تمدن از زمان شهرنشینی آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ح

استقرار اولین انسان‌ها در حوالی روستای مزرعه خلخال

برچسب ها: انسان ، رودخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.