ثبت ملی ۹ اثر میراث طبیعی و میراث فرهنگی ناملموس چهارمحال و بختیاری

یک اثر میراث طبیعی و هشت اثر میراث فرهنگی ناملموس چهارمحال و بختیاری به ثبت ملی رسید.

ثبت ملی ۹ اثر میراث طبیعی و میراث فرهنگی ناملموس چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، در متن نامه‌ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری  آمده است: در اجرای تبصره ماده دو قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، هیئت وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، درختان کهنسال نارون امامزاده امام قیس شهرستان بروجن، بخش گندمان، روستای امام قیس در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.

این اثر با رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارتخانه خواهد بود.

هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه دیگری به استاندار چهارمحال و بختیاری مراتب ثبت ۸ اثر میراث فرهنگی ناملموس در این استان را به وی ابلاغ کرد.

در این نامه آمده: در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، میراث فرهنگی ناملموس با عنوان مراسم سینه‌زنی کیچه، سرباره (سرواره) در بختیاری‌ها، فنون پخت نان توچری (برکو) بختیاری، مهارت پخت کوفته در شهرستان بروجن، فنون بافت سفره آردی، آیین باران‌خواهی و عروسک چمچه گلین، ترکه‌بافی، فنون بافت سبد و فنون کیسه‌بافی در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

با ثبت این اثر‌ها مجموع آثار میراث طبیعی ثبت شده چهارمحال و بختیاری در سطح ملی به ۱۵ اثر و تعداد آثار میراث فرهنگی ناملموس این استان در سطح ملی به ۷۶ اثر رسید.

انتهای پیام/خ

افزایش ثبت ملی آثار چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار