بی باک: فشار روانی ۶۰ درصد توان بازیکنان را می‌گیرد/ فرزان می‌تواند یکی از بهترین‌های وزن اول باشد

‌پیشکسوت تکواندو کشورمان گفت: می‌توانستیم در هر ۳ وزن فینالیست داشته باشیم، اما در بعضی مواقع بازیکنان ما اشتباهاتی داشتند که باعث شد رنگ مدال آن‌ها تغییر کند.

مهدی بی باک، سرمربی پیشین تیم ملی تکواندو ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نتایج هوگوپوشان کشورمان در مسابقات گرندپری ژاپن اظهار داشت: به اعتقاد من در دوران سرمربیگری عسگری بازیکنان به آن خود باوری و پختگی لازم رسیده اند. در حال حاضر تیم جوان و خوبی داریم که با کسب ۱ مدال طلا، ۱ نقره و ۱ برنز در گرندپری ژاپن عملکرد خوبی داشتند و نتایج قابل قبولی گرفتند.   می‌توانستیم در هر ۳ وزن فینالیست داشته باشیم اما در بعضی مواقع بازیکنان ما اشتباهاتی داشتند که باعث شد رنگ مدال آن‌ها تغییر کند.   با وجود این که ۳ نفر از بازیکنان ما در ثانیه‌های آخر مرتکب اشتباهاتی شدند که باعث شد نتیجه را واگذار کنند نباید فراموش کرد که جذابیت تکواندو به خاطر همین چیز‌ها است.


بیشتر بخوانید: مدال طلای گرندپری ۲۰۱۹ را بر گردن حسینی


بی باک در واکنش به تغییراتی که در تیم ملی ایجاد شده است، عنوان کرد: من معتقدم بازیکنان ما به یک خودباوری و اعتماد به نفس رسیده اند و این مهم‌ترین تغییری است که در بازیکنان ایجاد شده است. زمانی که من سرمربی تیم ملی بودم، بازیکنان از نظر فنی مشکل چندانی نداشتند و مشکل اصلی آن‌ها مسائل روحی روانی از جمله فشار‌های بیرونی بود که به بازیکنان وارد می‌شد. در حال حاضر فشار روی بازیکنان کمتر شده و این موضوع می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها کند و باعث می‌شود که آن‌ها با اعتماد به نفس بالاتری در مسابقات حاضر شوند.

پیشکسوت تکواندو کشورمان در ادامه گفت: میرهاشم به پختگی لازم رسیده و امیدوارم بتواند سهمیه المپیک بگیرد زیرا یکی از شانس‌های اصلی وزن ۶۸- کیلوگرم برای مدال طلای المپیک است. طرز فکر او این گونه است که باید تمام مسابقات را ببرد و صد در صد توانش را بگذارد تا سهمیه بگیرد و این موضوع می‌تواند در بهبود عملکرد او تاثیر زیادی داشته باشد. هادی پور و مردانی با مدال‌هایی که گرفتند توانستند جایگاه خودشان در رنکینگ را تثبیت کنند و با این مدال ها، شانس ما برای کسب سهمیه اوزان ۵۸_ و ۸۰+ بیشتر شد اما در وزن ۶۸- هنوز کار سختی داریم و میر هاشم باید بتواند در ۲ گرندپری و ۲ تورنمنت پیش رو، امتیازات لازم را کسب کند.


بیشتر بخوانید: حذف زودهنگام عاشورزاده/ هادی پور به دور بعد راه یافت


او در خصوص حذف زودهنگام فرزان عاشورزاده از مسابقات گرندپری، گفت: فرزان بازیکن توانمندی است و در صورتی که بتواند از تمام توانایی‌های خود در مسابقات استفاده کند، می‌تواند یکی از بهترین‌ های  وزن اول در جهان باشد. پس  از المپیک ریو و در سن نوجوانی اتفاقاتی مانند مصدومیت برای فرزان پیش آمد و او هنوز از نظر روانی به شرایط آرمانی نرسیده است. می‌توان گفت او مدیریتش بر بازی را از دست داده و باید روی مدیریت بازی او کار شود. به اعتقاد من بازیکنی که در سن کم توانسته انواع مدال‌های جهانی را بگیرد، باز هم می‌تواند چنین کاری را تکرار کند. البته خیلی از قهرمانان بزرگ دنیا هستند که پس از دوران اوج، در یک مقطعی افت می‌کنند و دوباره به دوران خوب خود باز می‌گردند.  

دارنده نخستین مدال طلای کشورمان در مسابقات جام جهانی در خصوص المپیک پیش  رو، تصریح کرد: المپیک تافته‌ای جدا بافته است و با وجود این که در المپیک هم همین بازیکنان شرکت می‌کنند، برخی مسائل المپیک را از تمام مسابقات متمایز می‌کند. در المپیک مسائل روانی نسبت به شرایط فنی و بدنی از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید فشار را از روی بازیکنانمان برداریم تا اتفاقات تلخ المپیک ریو تکرار نشود. کم کردن فشار و پایین آوردن انتظارات از بازیکنان باعث می‌شود که آن‌ها با صد درصد توانایی در مسابقات شرکت کنند اما بالا بودن استرس و فشار روانی باعث می‌شود که بازیکن تا ۶۰ درصد توانش را از دست بدهد و این مسئله‌ای است که در المپیک ضربه بیشتری به بازیکنان می‌زند. فدراسیون تکواندو و وزارت ورزش باید تا جایی که می‌توانند بار فشار‌های بیرونی را از روی بازیکنان بردارند و نباید انتظار کسب مدال در حدی بالا باشد که بازیکنان دچار استرس و فشار روانی شوند.


بیشتر بخوانید: هادی‌پور به مدال نقره مسابقات تکواندو گرندپری ۲۰۱۹ رسید


بی باک در پایان افزود: بابت نتایج خوبی که در گرندپری ژاپن به دست آمد به کادرفنی تیم ملی و فدراسیون تبریک می‌گویم و امیدوارم تیم ملی در ادامه موفقیت‌های چشمگیرتری داشته باشد. ما پیشکسوتان نیز هر کمکی  بتوانیم انجام می‌دهیم تا تیم ملی در المپیک نتایج خوبی بگیرد زیرا افتخار و اقتدار تکواندو به نفع جامعه تکواندو است و هر مدالی که کسب می‌شود مایه افتخار  تمام ایرانیان است.  

انتهای پیام/

آخرین اخبار از تکواندو ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار