ابلاغ آیین‌نامه اجرایی «احراز عنوان ضابط دادگستری»

آیین‌نامه اجرایی برای احراز عنوان احراز عنوان ضابط دادگستری توسط حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در اجرای تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲، اصلاحیه آن و به پیشنهاد وزیر دادگستری، آیین‌نامه اجرایی «احراز عنوان ضابط دادگستری» ابلاغ شده است.

بر اساس این آیین‌نامه، ضابطان دادگستری شامل تمام فرماندهان، افسران، درجه‌داران نیروی انتظامی آموزش‌دیده، مقامات و مأمورینی می‌شوند که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده، ضابط محسوب می‌شوند.

این ضابطین دارای کارت ویژه هستند که متحدالشکل بوده، هویت و شماره شناسایی اختصاصی دارند و معرف آن است که صاحب کارت، مجاز به انجام وظایف محوله به عنوان ضابط دادگستری است.

در این آیین‌نامه همچنین آمده که نظارت بر حُسن اجرای این آیین‌نامه به عهده معاون اول قوه قضائیه است و چنانچه مقامات قضایی و دستگاه‌های ذیربط در خلال اجرای این آیین‌نامه با موارد اختلافی، مبهم یا مسکوت مواجه شوند که مستلزم اصلاح آیین‌نامه باشد موضوع را به معاون اول قوه قضائیه منعکس و این مقام مسؤول مراتب را به وزیر دادگستری اعلام می‌کند.


بیشتر بخوانید: ابلاغ دستورالعمل «تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران»


تمام نهاد‌هایی که طبق قانون ضابط محسوب می‌شوند مکلفند فهرست افراد دارای شرایط ضابطیت را برای احراز و گذراندن دوره آموزشی به دادستان شهرستان‌های خود یا رئیس حوزه قضایی بخش، معرفی کنند.

این آیین‌نامه در ۲۲ ماده و ۸ تبصره در تاریخ یک شهریور ۹۸ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده و از تاریخ تصویب، لازم‌الاجراست در واقع به این ترتیب آیین‌نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری که مصوب ۳۱ شهریور ۹۴ است، لغو می‌شود و این آیین‌نامه جدید لازم‌الاجراست.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار