پور ابراهیمی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ایجاد پیام‌رسان‌های مالی جدید، گام ایران برای رهایی از سیطره دلار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ایجاد سوئیفت روسی گفت: این موضوع آغاز گام‌های بلند ایران برای جدا شدن از سیطره دلار و حذف تحریم‌هاست.

محمدرضا پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سامانه اطلاعاتی نقل و انتقال تراکنش‌های بانکی بین کشور‌ها تحت رویکردی متمرکز از راه سوئیفت انجام می‌شود که به دلیل اعمال نفوذ کشور‌هایی مانند آمریکا، امکان عدم ارتباط با برخی کشور‌ها را فراهم می‌آورد؛ زیرا سامانه اطلاعاتی سوئیفت می‌تواند اتصال برخی کشور‌ها را قطع کند.

او افزود: برای بسیاری از اعضای سوئیفت این ریسک وجود دارد که به هر دلیلی آمریکایی‌ها و کشور‌های دیگر از اجرای تراکنش‌های بانکی از طریق این پیامرسان، جلوگیری کنند؛ در حال حاضر این امر برای ایران رقم خورده و بانک‌های جمهوری اسلامی امکان استفاده از سوئیفت را برای نقل و انتقال منابع مالی با کشور‌های دیگر ندارند.


بیشتر بخوانید: پیمان‌های پولی که سلطه دلار آمریکایی را پایان می‌دهند


پور ابراهیمی گفت: در نتیجه این اتفاق‌ها، کشور‌های مختلف دنیا از جمله ایران مصمم شدند تا به جای یک پیام‌رسان مشترک، بستر‌های نقل و انتقال داده‌ها و اطلاعات بانکی و البته پیام‌رسان‌هایی ایجاد کنند که بدون اتکا به رویکردی متمرکز از ناحیه آمریکایی‌ها باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه پیام‌رسان‌ها تکمیل کننده اجرای پیمان‌های پولی میان دو یا چند کشور است، ادامه داد: این مسیر را جمهوری اسلامی، روسیه و برخی کشور‌های دیگر آغاز کرده‌اند که آغاز گام‌های بلند ایران برای جدا شدن از سیطره دلار و حذف تحریم‌ها در عرصه اقتصاد بین المللی به شمار می‌رود.

او تأکید کرد که این پیام‌رسان‌ها مسیر حرکت را برای تسویه بین بانکی ایران با کشور‌های دیگر هموار می‌کنند، گفت: ایجاد پیام‌رسان‌های منطقه‌ای و بین دولتی رویکرد جدیدی است؛ اکنون جمهوری اسلامی در این موضوع با روسیه به توافق رسیده‌اند تا پیامرسانی داخلی مشابه سوئیفت ایجاد کنند.

پورابراهیمی درباره ارز مورد استفاده در سوئیفت روسی تصریح کرد: معمولا بر اساس یک دارایی پایه، قیمت را تعیین و محاسبه می‌شود که ارز پایه می‌تواند با طلا سنجیده شود؛ از آن زمان این تبادلات بر این اساس صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار