موسوی در نشست خبری:

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران در حال طراحی است/ ادعای دخالت ایران در حمله به آرامکو دروغ‌ حداکثری است/ دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ادعاهای اخیر مقامات آمریکا در مورد نقش ایران در حمله به آرامکو، دروغ حداکثری مقامات آمریکاست.


ادعای دخالت ایران در حمله به آرامکو دروغ‌ حداکثری استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز برگزار شد، گفت: آقای ظریف آماده سفر به نیویورک به همراه رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند، در حاشیه این نشست با مقامات و سران برخی از کشورها دیدار و رایزنی می‌کنند.

او در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اقدام اخیر کانادا در فروش برخی از اموال ایران، اظهار کرد: ما حق خود را در این زمینه محفوظ می‌دانیم که برای باز پس گیری اموال خود اقدامات و تلاش‌هایی را انجام دهیم؛ اقدامات حقوقی در این زمینه شروع شده و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

موسوی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درمورد مکانیزم مالی ایران و روسیه یا همان سوئیفت روسی، بیان کرد: در پاسخ به استفاده ابزاری آمریکا از دلار به سمت حذف دلار و راهکار‌هایی برای مقابله با آن رفتیم، با اکثر کشور‌های دوست که تعاملات زیادی داریم با ارز‌های دیگر کار می‌کنیم.

او ادامه داد: ما اقدامات ممکن در این زمینه را انجام داده‌ایم و آنچه اشاره کردید در راستای همین مکانیزم است که دولت‌های ایران و روسیه تلاش دارند در مورد آن همکاری کنند و در چارچوب آن به فعالیت خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد/ روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره بازدید بازرسان آژانس از برخی از دانشگاه‌های ایران تاکید کرد: آنچه شما مورد اشاره قرار دادید مربوط به برجام نبوده و نیست، این بازدید‌ها داوطلبانه و در راستای اجرای تعهدات داوطلبانه ایران ذیل پروتکل الحاقی بوده است برای ایجاد شفافیت بیشتر و سلب بهانه از مخالفان، این موضوع، چند مورد در گذشته رخ داده است، این موضوع ذیل برجام نبوده و مربوط به پروتکل الحاقی بوده است، این موضوع ربطی نیز با کاهش تعهدات ما در برجام ندارد.

موسوی با اشاره به بازداشت سه شهروند استرالیایی از سوی ایران، افزود: من در مورد سه مورد اطلاعی ندارم، یک مورد بود که در سال گذشته رخ داده بود به جرم جاسوسی برای یکی از کشور‌های متخاصم، ولی در مورد دو مورد دیگر اطلاعی ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دیدار وزیران خارجه ایران و استرالیا هم گفت: من اطلاعی در مورد این موضوع که این دیدار رسمی بوده است ندارم و اگر چنین چیزی بوده است احتمالا در حاشیه یک نشست، یک گفت‌وگوی دوستانه بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد تناقض‌های گفتاری ترامپ خاطرنشان کرد: این چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران را مدتهاست که شاهدیم در واقع شاهد تشویش، سردرگمی و بلاتکلیفی در اشخاص کلیدی در واشنگتن در ارتباط با سیاست‌هایشان نسبت به ایران هستیم؛ در همین چارچوب نمی‌توان روی حرف‌ها و گفته‌هایی که آنها مطرح می‌کنند حساب باز کنیم، چرا که دوام برخی از حرف‌ها به ۲۴ ساعت کشیده نمی‌شود و شاهد مواضع ضد و نقیض زیادی در اظهارات مقامات آمریکایی در بحث سیاست خارجی از جمله بحث ایران هستیم.

او ادامه داد: ما یک سند جامع راهبردی با دولت چین در سال ۱۳۹۴ امضا کردیم که در این سند بر گسترش تعاملات دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید شده و از روابط ایران با چین به عنوان یک روابط راهبردی یاد شده است، اخیرا در سفری که ظریف به چین داشتند پیشنهاد نوشتن پیش‌نویس همکاری‌های بین دو کشور در قالب یک سند ۲۵ ساله مطرح شده است و طبیعی است که در این سند و سایر اسناد موضوعات مختلف از جمله همکاری‌های تجاری و اقتصادی گنجانده می‌شود.

موسوی تصریح کرد: این اعداد و ارقام که در رسانه ها گفته می‌شود واقعیت ندارد و گمانه‌زنی است، این اعداد و ارقام دور از ذهن است، ولی همان‌طور که گفتم دو کشور بر گسترش تعاملات و همکاری‌ها با یکدیگر تاکید دارند و موضوع سرمایه گذاری نیز بخشی از همکاری‌های دو کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با وضعیت مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه که در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های این کشور علیه ایران زندانی است، گفت: از همان روز اول بازداشت ایشان و چند ایرانی دیگر به اتهام واهی دور زدن تحریم آمریکا که بعد از برجام دیگر وجود نداشت و اعمال مجدد آن به عنوان تروریسم اقتصادی مورد پذیرش ما نیست مورد پیگیری جدی وزارت خارجه بوده است.

او ادامه داد: همان‌طور که اشاره کردیم برخی از اساتید ایرانی به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‌اند. وزارت خارجه و دیگر نهاد‌های مرتبط از جمله وزارت علوم پیگیر این موضوع هستند این پرونده یکی دو تا نیست حدود ۱۹ تا ۲۰ پرونده در این زمینه داریم حتی در کشور‌های اروپایی و غیراروپایی که به درخواست غیرقانونی آمریکا احتمال استرداد آن‌ها به آمریکاست و برخی از آن‌ها در آمریکا بازداشت هستند.

موسوی همچنین در مورد آخرین وضعیت کشتی انگلیسی توقیف شده در ایران نیز گفت: مراحل حقوقی و قضایی رسیدگی به تخلفات این کشتی رو به اتمام است و دو سه کار کوچک در این زمینه مانده است که به نظر می‌رسد که طی روز‌های آینده انجام شود و این کشتی رفع توقیف شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واسطه‌ای برای رفع توقیف این کشتی از سوی کشور‌های دیگر صورت گرفته است، اظهار کرد: بحث واسطه‌گری مطرح نیست، البته صحبت‌هایی شده، ولی همان‌طور که پیش از این اعلام کرده بودیم این کشتی تخلفاتی کرده بود به این تخلفات رسیدگی شده رسیدگی به آن‌ها مراحل آخر خود را طی می‌کند و به زودی این کشتی رفع توقیف می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: ما از مجاری رسمی و قانونی خود در عرصه بین‌المللی پیگیر پرونده‌های تک تک این افراد هستیم، پرونده مورد اشاره دارای پیچیدگی‌هایی است و به دلیل عدم همکاری دولت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است، هرچند به این معنا نیست که ایران از پیگیری این پرونده‌ها دست بکشد و ما تا آزادی نهایی این افراد پیگیری این پرونده‌ها را ادامه می‌دهیم.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که هفته گذشته در دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور روسیه نتانیاهو از پوتین خواست که به اسرائیل در مقابله با ایران در سوریه آزادی عمل بیشتری داده شود، گفت: من در جریان مذاکرات روسای جمهور دو کشور نیستم و آنچه نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی مطرح کرده حرف گزافی است؛ او نیاز دارد که این گونه حرف‌ها را بزند و البته خودشان می‌داند که آزموده را آزمودن خطاست.

او همچنین در مورد برخی اخبار منتشر شده در ارتباط با لغو ویزای برخی از دانشجویان ایرانی برای سفر به آمریکا تصریح کرد: ما نیز این موضوع را از طریق رسانه‌ای شنیدیم که اینگونه اتفاقات در حال رخ دادن است، این مسائل را در راستای سیاست‌های کوته‌بینانه و محدود نگرانه آمریکا می‌دانیم و وزارت خارجه از طریق مجاری رسمی خود این موضوع را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد که برجام دیگر چندان برای اروپایی‌ها از اهمیت برخوردار نیست و آیا ایران ممکن است در برابر اینگونه رفتار‌ها تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود، گفت: برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و ۱+۵ بوده است و ایران تا زمانی در این توافق خواهد ماند که ببیند که در موضوع تعهدات و اجرای آن‌ها موازنه‌ای وجود دارد و اگر احساس کنیم که بودن در برجام دیگر به نفع منافع ملی ما نیست و اجرای تعهدات در این توافق بین‌المللی صرفا یک طرفه باشد دیگر ایران علاقه‌ای به حضور در این توافق نخواهد داشت؛ به نفع همه ماست که این توافق چند جانبه حفظ شود و ایران تلاش دارد این توافق را تا آنجا که ممکن است حفظ کند.

موسوی با اشاره به نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه اظهار کرد:  این نشست مهمی است، ان‌شاءالله این نشست دستاورد خوبی برای مردم سوریه، تحقق یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران این کشور و بازگشت آرامش کامل در سوریه داشته باشد.

او درباره وضعیت نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» هم گفت: مراحل حقوقی و قضایی تقریبا رو به اتمام است و دو سه کار بوروکراسی کوچک مانده و به نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده انجام می‌شود و این کشتی به زودی رفع توقیف شود.

موسوی درباره اینکه آیا کشور خاصی در این زمینه میانجیگری کرده است؟ پاسخ داد: خیر؛ بحث واسطه‌گری نیست. این کشتی تخلف کرده و تخلف محرز داشته و به تخلفات رسیدگی شده و مراحل آخر را می‌گذراند و به زودی رفع توقیف می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در ارتباط با سفر اخیر مقتدی صدر به ایران و انعکاسی که این موضوع داشته است، گفت: مقتدی صدر به ایران سفر نمی‌کند او به ایران رفت و آمد دارد و این رفت و آمد تازگی ندارد.او و تعدادی دیگر از مقامات عراقی به عنوان دوستان، پیش از این در ایران بوده و یا رفت و آمد داشته‌اند بنابراین حضور ایشان در ایران چیز ویژه و خاصی نیست و پیام خاصی ندارد. ایشان با ما رفاقت دارد و حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.

موسوی در مورد بحث برکناری بولتون از سوی ترامپ و طرح کاهش تحریم های ایران، بیان کرد: ما چنین پیامی را دریافت نکرده‌ایم کاری به دلایل برکناری بولتون نداریم این جزء مسائل داخلی آمریکاست. آنها هراز چندگاهی این تغییرات را انجام می‌دهند؛ ایران به سخنان و به افراد توجه ندارد چرا که آن‌ها در دولت ترامپ گذرا هستند، آنچه مورد توجه است عمل مقامات آمریکایی است و آنچه ما در این زمینه می‌بینیم ادامه‌ی فشار حداکثری آمریکایی‌ها علیه ایران است که ما از آن به عنوان تروریسم اقتصادی یاد می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد ادعای مطرح شده پیرامون نقش ایران در هدف قرار قرار دادن پالایشگاه عربستان، تاکید کرد: پالایشگاه نفتی عربستان سعودی را یمنی‌ها زده‌اند این موضوع چه ربطی به ایران دارد. حرفی که در این زمینه مطرح شده است حرفی بی‌ربط و نادرست است.

او ادامه داد: پنج سال است که یمن درگیر یک جنگ خونین از سوی ائتلاف سعودی علیه مردم بی‌گناه خود است و طبیعی است که مردم یمن و نیرو‌های نظامی این کشور به این تجاوزات واکنش داشته باشند که بتوانند جنایات صورت گرفته را متوقف کنند؛ ما به صراحت گفته‌ایم که از مردم یمن دفاع می‌کنیم، ولی اینکه آنها این گونه حملات و اقدامات دفاعی را به ایران نسبت دهند در راستای دروغ حداکثری است که مقامات آمریکایی علیه ایران دنبال می‌کنند. ما از این حرف‌ها و اقدامات تعجب نمی‌کنیم. برخی از کشور‌ها وابسته هستند و کشور‌هایی که آن‌ها را نیز می‌دوشند مجبور هستند این گونه حرف‌ها را بزنند تا در آن‌ها احساس امنیت ایجاد کنند.

موسوی تاکید کرد: همه کشور‌ها ضمن تلاش برای بازگشت صلح و آرامش در سوریه باید تمامیت ارضی این کشور را رعایت کنند، اگر در زمینه بازگشت ثبات در سوریه تلاش می‌کنیم ضروری است که محوریت دولت سوریه و حاکمیت آن را بر مناطق مختلف این کشور بپذیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، گفت: ایران در اجرای گام سوم مصمم است و آن را اجرا می‌کند گام چهارم در حال طراحی است و اگر اروپایی‌ها به تعهدات و حرف‌های خود عمل نکنند این گام نیز طراحی و اجرا می‌شود؛ البته هنوز اتفاق ویژه‌ای در اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها انجام نشده تا ما در گام‌های خود بازنگری کنیم.

موسوی تصریح کرد: شاهد تحریم عجیب و غریب آقای ظریف از سوی آمریکایی‌ها طی هفته‌های گذشته بودیم، اما باید به این نکته توجه داشت که آمریکایی‌ها خیلی دست‌شان باز نیست که مقامات خارجی را از سفر به این کشور جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل منع کنند. تنها کاری که می‌توانند بکنند افزایش فشار، ایجاد محدودیت و عقده‌گشایی در این زمینه است، البته آن‌ها حق دارند که از فعالیت‌های روشنگرانه وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نگران باشند، چرا که آقای ظریف هر موقع به این نشست می‌روند شاهد تعداد زیادی از درخواست‌ها برای دیدار و مصاحبه از سوی رسانه‌ها و افراد ذی نفوذ در جامعه مدنی آمریکا هستند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین روند مذاکرات ایران با کشور‌های اروپایی و موضوع خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که از سوی کشور‌های اروپایی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توازن بخشی به حقوق و تعهدات خود در برجام اقداماتی انجام داده است. بعد از اینکه بی‌عملی کشور‌های اروپایی را مشاهده کرد آن‌ها در جریان مذاکرات با ایران متعهد شده بودند که اقداماتی انجام دهند که بخشی از این اقدامات راه‌اندازی خط اعتباری با ایران و تسهیل مبادلات بانکی است. در واقع آن‌ها ۱۱ تعهد به ایران داده بودند که این تعهدات را اجرا نکرده‌اند.

موسوی با بیان اینکه ما منتظر هستیم که طرف‌های باقی مانده در برجام گام‌های مفید و موثری برای اجرای تعهدات خود بردارند، ادامه داد: رایزنی‌های مورد اشاره ادامه دارد و به ما ارتباطی ندارد که ترامپ با پیشنهاد اروپایی‌ها موافقت کند یا نه چرا که طرف رایزنی‌های ما اروپایی‌ها به ویژه فرانسوی‌ها هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
مثلا گام های بعد چی را از اروپا میگیره. که آنها نگران گامهای ما باشند. کل دنیا می دونن حق با ماست ولی جرات ندارند ابراز کنند. حالا شما هی برید این کشور اون کشور. زمان زمان قدرت و ثروت هست نه انصاف و عدالت. مطمئن باشید توفق کامل اجرای برجام هم هیچ تاثیری در رفتار اروپاییها و سایر دول ندارند. آنها فقط بفکر منافع ملت خود هستند. همان طور که مسئولان ما فقط بفکر خود و فرزندان خود هستند.
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۵:۴۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
گامهاتون رو محکم محکم بردارید که حساب کار بیاد دستشون و فاصله گامهارو هم کم کنید. اینجوری به ضرر ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد رادمهر
۱۴:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
واقعاً جای بسی تاسف است که چگونه یک دیوانه خودشیفته ای بنام دونالد ترامپ با ادعای رهبری جهان، دنیا را به سخره گرفته است!
آقای ترامپ! حال که از گرفتن عکس یادگاری با آقای روحانی مایوس شده اید ادعا حمله نظامی می کنید. بشر نادان! مزدوران آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسی با ادعای حفاظت امنیتی از منابع و تاسیسات عربستان روزانه صدها میلیون دلار از عربستان پول دوشی می کنند. شما که با هزاران ماهواره های جاسوسی آسمان ایران را رصد آنی می کنید؛ چرا بحث حمله نظامی ایران به تاسیسات نفتی آرامکو را مطرح می کنید.
عکس های ماهوراه مبین این است که حمله به 6 مخازن حاوی فرآورده نفت خام با خسارت بسیار جزئی از سطح فوقانی مخازن توسط شش راکت کوچک قابل حمل توسط پهپاد انجام شده است و بعد از آتش گیری مخازن، آتش در سطح تاسیسات گسترده شده است. اگر حمله موشکی انجام می شد مخازن به شدت منفجره می شدند و هیچ اثری از پایداری و استحکام در مخازن باقی نمی ماند.
سران سعودی بهتر است سر عقل بیایند که دست از بندگی و سر سپردگی آمریکا بردارند. آمریکا یک کشور ظالم، مستکبر و ویران گر است و وجود آمریکا در هر منطقه ای باعث ویرانی فرهنگ، هویت، استقلال ملی و غارت منابع خدادی و استعدادهای ناب بشری آن منطقه شده است. کشورهای نظیر آمریکا چقدر در تمدن و هویت مردم دنیا ظلم کرده و می کنند.
رهبران سعودی باید دست از کینه توزی، لج بازی و دشمنی نسبت به مردم و کشور ایران بردارند و یقین داشته باشند امنیت منطقه فقط در گرو همکاری نزدیک و دوستانه با کشور ایران است. هیچ دلیلی برای حضور نظامیان آمریکا و ایجاد پایگاه در خاک شما و با هزینه ده برابری تحمیلی بر شما نیست.
فقط به سران سعودی پیشنهاد می کنم که آتش جنگ یمن را هر چه سریع تر خاموش کنند. زیرا آتش شعله های نفتی تاسیسات شما ناشی از آتش خشم و آه ملت مظلوم یمن یعنی برادران عرب و مسلمان شماست و باید در کردار و رفتار خود در سطح منطقه بازنگری عمیق داشته باشند و در پیشگاه پروردگار توبه و در برابر ملت مظلوم یمن عذرخواهی کرده و در صدد جبران این همه جنایت و نسل کشی باشند.
مهرداد رادمهر - دکترای انرژی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
هیچکس مخالف مذاکره نیست. اما با اقتدار رفتار کنید. اینها فقط زبان زور میفهمن. اقتدار باعث میشه راه مذاکره ی خوب باز بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
باشه
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۱:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
زمانی که عربستان به تاسیسات بیمارستانها مدارس و....حمله میکرد وکودکان و زنان و مردان بیگناه وغیر مسلح را میکشت امریکا ساکت بود ولی الان برای هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی عربستان که حق ملت یمن است شروع به حرف زدن وصحبت های بیخود و بی مورد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
البته که دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در دستور کار نیست، ولی دیدار اتفاقی یا غیر منتظره خدا می داند...!
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
اتفاقی احتمال دارد
آخرین اخبار