آغاز فصل جدید کاوش‌های باستان شناسی در دولتخانه صفوی قزوین

معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: برای خوانا سازی سازه‌های معماری و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده مجموعه دولتخانه صفوی، فصل جدید کاو ش‌های باستان شناسی در این مجموعه آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: دولتخانه صفوی به لحاظ پیشینه تاریخی و نوع معماری و تزئیناتی که در آن به کار رفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش از هرگونه اقدام برای ساماندهی و احیای این مجموعه عظیم تاریخی باید مطالعات تخصصی باستان شناسی برای خوانا سازی سازه‌های معماری، لایه‌های زمانی و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن صورت پذیرد.

ارجمند افزود: فصل جدید کاوش‌های باستان شناسی این مجموعه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در ضلع جنوب شرقی دولتخانه با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی آغاز شده که بر اساس مطالعات مغناطیس سنجی صورت گرفته ۵ ترانشه بزرگ در نقاط مختلف محوطه دولتخانه برای کشف بقایای صفوی ایجاد شده است.

او اضافه کرد: همچنین در این فصل کاوش نقشه برداری محدوده کاوش، حفاظت اولیه آثار لایه‌های دوره صفوی، ساماندهی اشیاء کشف شده، طراحی سفال‌های شاخص، تجزیه وتحلیل داده‌های باستان شناختی و مقایسه تطبیقی داده‌ها انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان قزوین اظهار امیدواری کرد با تکمیل مطالعات باستان شناسی در مجموعه دولتخانه به عنوان بزرگترین سایت مطالعات باستان شناسی در دل بافت تاریخی قزوین و تبدیل آن به سایت موزه امکان بازدید گردشگران از آثار و بقایای به جا مانده از دوران مختلف تاریخی در این مجموعه فراهم شود.

انتهای پیام/ک

شروع فصل جدید کاوش‌های باستان شناسی در ضلع جنوب شرقی دولتخانه صفوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار