صحبت‌های شنیدنی کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «خلبان»/ چرا عباس دوران خود را از مهلکه نجات نداد؟ + فیلم

«خلبان» فیلمی به کارگردانی جمال شورجه و نویسندگی سیدعلیرضا سجادپور است که در سال ۱۳۷۶ ساخته شد.

یبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «خلبان» فیلمی به کارگردانی جمال شورجه و نویسندگی سیدعلیرضا سجادپور ساخته سال ۱۳۷۶ است که داستان آخرین مأموریت شهید عباس دوران را روایت می‌کند.

عوامل  این فیلم در برنامه سینمای مقدس درباره این برنامه صحبت کردند و به گذشت و فداکاری شهید دوران پرداختند.

داستان فیلم از این قرار است که صدام حسین قصد دارد اجلاس سران کشور‌های عدم تعهد را در بغداد برگزار کند و با تبلیغات فراوان، خود را صلح طلب معرفی کند و فشار‌های سیاسی به جمهوری اسلامی ایران را بیفزاید. در همین حین، شهید عباس دوران با شجاعت فراوان، مسئولیت عملیاتی را می‌پذیرد که بازگشت ندارد. او پس از عبور از پدافند هوایی اطراف شهر بغداد، هواپیمای خود را به ساختمانی که قرار بود اجلاس در آن برگزار شود، می زند و به شهادت می‌رسد.

جمال شورجه درباره ساخت این فیلم گفت: در زندگی این شهید فراز‌ و نشیب‌های دراماتیک خوبی وجود دارد؛ او در نهایت با عملیات استشهادی توانست کنفرانس غیرمتعهد‌ها را که قرار بود سال ۶۲ و دقیقاً در کوران جنگ ایران و عراق و دفاع مقدس در بغداد برگزار شود، لغو کند. هواپیمای این شهید در یکی از میادین اصلی بغداد سقوط کرد؛ ولی ما این امر را در فیلم اینگونه نشان دادیم که شهید عباس دوران هواپیمای خود را به هتلی که کنفرانس غیرمتعهد‌ها در آن برگزار شد، کوبیده است؛ چرا که هم وجه نمایشی فیلم زیباتر شود و هم ایجاد خلل در برگزاری کنفرانس منطقی‌تر جلوه کند.

علی دهکردی، جعفر دهقان، نگین صدق گویا، اصغر محبی و هوشنگ توکلی برخی از بازیگران این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای هستند و همچنین، محمدرضا عقیلی موسیقی این فیلم را ساخته است.

انتهای پیام/

علی دهکردی از عباس دوران گفت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۱ تير ۱۴۰۲
عباس دوران افتخارایران.روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۸ دی ۱۴۰۱
روحش شادواقعآ عباس دوران قهرمان ملی میباشد بهش افتخارمیکنم هروقت میرم سرمزارش احساس میکنم زنده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
روح همه شهدا شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۸ دی ۱۴۰۱
عباس دوران قهرمان تمام دورانها
آخرین اخبار