مرادی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

۵ درصد از تولید نفت دنیا با حملات یمن به آرامکو متوقف شد/ آمریکا فقط می‌تواند تا ۵۲ روز کاهش تولید نفت عربستان را تامین کند/ انصارالله رویا‌های بن سلمان را بر باد می‌دهد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حمله ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو نشان می‌دهد که عربستان با ناامنی مواجه شده است.


عربستان هر مقدار هم نفت تولید کند، نفتی برای صادر کردن ندارد/اگر عربستان  نتواند مشکل صادرات نفت خود را حل کند، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت/به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ بامداد روز شنبه (۱۴ سپتامبر) نیرو‌های یمنی در واکنش به ادامه جنایت‌های ائتلاف متجاوز علیه مردم این کشور، تاسیسات آرامکو عربستان را هدف حمله پهپادی قرار دادند که این امر کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور را به دنبال داشت.

محمد رضا مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برای بررسی دلایل دفاع مشروع مردم یمن ابتدا باید منطقه ای که هدف قرارگرفته است را بررسی کرده و ببینیم چرا این اقدام بازار نفت را متلاطم کرد. در حقیقت انصارالله با ۱۰ پهپاد به صورت همزمان ۲ منطقه بقیق و خریص در نزدیکی ظهران را مورد هدف قرار داد، آنها قبلا هم از این جنس حملات داشته و حتی دورتر از این منطقه را  هم بار‌ها مورد اصابت موشک های آنها قرار گرفته بود. به عنوان مثال منطقه الدمام در شرقی‌ترین نقطه عربستان هم طعم اقدامات دفاعی یمنی ها را چشیده بود.

او افزود: در حال حاضر سوال این است که چرا حمله آخر یمن به عربستان واکنش های زیادی به همراه داشته و کاخ سفید هم نسبت به آن واکنش نشان داد، حتی برخی از سناتور‌های آمریکایی هم اعلام کرده اند که برای جبران اصابت موشک یمنی ها به تاسیسات عربستان باید به مواضع ایران حمله کنند. در واقع آرامکو قلب تپنده صنعت عربستان است و بدون این بخش، ریاض تقریبا از لحاظ ذخایر ارز و درآمد‌های ارزی حرفی برای گفتن ندارد.

آرامکو عربستان هم اردو‌دار تمام چاه‌های نفتی در ریاض است

مرادی اضافه کرد: نزدیک به ۹۰ درصد درآمد‌های ارزی عربستان وابسته به نفت است و شرکت ملی نفت آرامکو عربستان هم اردو‌دار تمام چاه‌های نفتی در ریاض است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: منطقه بقیق که مورد هدف قرار گرفته است روزانه نزدیک به ۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد، علاوه بر این بزرگترین پالایشگاه نفت عربستان هم در این منطقه قرار دارد، این بدان معنی است اگر این پالایشگاه به درستی کار نکند، این کشور هم  به هر میزان نفت تولید کند بازهم نمی تواند صادراتی داشته باشد، چراکه  نفت آنها باید از طریق این پالایشگاه‌ها به خارج ارسال شود.

او ادامه داد: در حقیقت تولید ۷ میلیون بشکه نفت در روز مورد وقفه قرار می‌گیرد، طبق اظهارات وزیر انرژی عربستان حدودی نیمی از کل تولیدات نفت عربستان یعنی حدود ۵ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز متوقف شده است و طبق گزارش رسانه‌های خارجی بعید است که در هفته‌های آینده این آسیب‌هایی که منطقه بقیق متحمل شده است برطرف شود، چراکه حجم خسارات بسیار زیاد بوده است و انصارالله با یک کارشناسی و اطلاعات مناطق حساسی در پالایشگاه آرامکو مورد هدف قرار داده است.


بیشتر بخوانید:سخنگوی نیروی هوایی یمن: دست داشتن ایران، عراق و حزب‌الله در حمله پهپادی به عربستان را رد می‌کنیم 


تمرکز یمنی‌ها بر مناطق اصلی تولید نفت در عربستان

مرادی خاطر نشان کرد: تصاویری که در رسانه‌های انگلیسی منتشر شد، نشان می دهد که روی مناطق مورد هدف یمنی ها ماه‌ها مطالعات میدانی و اطلاعاتی انجام شده تا  منطقه شناسایی شود حال به فرض که انصارالله برای هدف قراردادن انبار کالای پالایشگاه هم نرفته باشند بازهم در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی کند؛ چراکه آنها دقیقا مناطقی را مورد هدف قرار داند که می‌تواند تولید نفت را متوقف کند، در واقع کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت عربستان به این معناست که بازار نفت در دنیا یک بازار ۱۰۰ میلیون بشکه‌ای ۱۰ روزه است و در حال حاضر۵ درصد از سهم خود را از دست داده و این شوک بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

او گفت: در حقیقت ۵ درصد از تولید نفت کل دنیا به واسطه حملات اخیر یمنی ها متوقف شد و طبیعتا این موضوع می‌تواند بازار نفت را متلاطم کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ درصد از قیمت نفت افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: چند روز پیش اعلام شده بود که قیمت نفت تا ۱۰ دلار  احتمال افزایش دارد، اما امروز اعلام شد که قیمت آن حدود ۲۰ درصد بیشتر شد و به طور طبیعی اگر نتوانند مشکل صادر نفت عربستان را حل کنند قطعا قیمت نفت بالاتر خواهد رفت.

او افزود: یک نشریه معتبر پیشبینی کرده است که در صورت تداوم کاهش تولید نفت عربستان قیمت نفت سه رقمی شود و بالای ۱۰۰ دلار هم افزایش شود، در نتیجه این ضربه بسیار مهلک بوده است و واکنش‌های کشور‌های دیگر هم نشان از مهلک بودن این مسئله دارد، به عنوان مثال آمریکا به سرعت اعلام کرد که ما مشکل کاهش تولید نفت عربستان را در بازار حل و آن ۵ میلیون بشکه را جایگزین خواهیم کرد.

آمریکا فقط می‌تواند تا ۵۲ روز کاهش تولید نفت عربستان در بازار را تامین کند

مرادی ادامه داد: کارشناس‌ها بر این باورند که آمریکا با توجه به ذخایری که در اختیار دارد نهایتا می‌تواند تا ۵۲ روز کاهش تولید نفت عربستان در بازار را تامین کند، این ۵۲ روز هم به سرعت می‌تواند به اتمام برسد و خسارت‌هایی که انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان وارد کرده حل نشود و در آن صورت می‌بینیم که قیمت نفت بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در حال حاضر یک انتظاری دربازار وجود دارد که کشوری مانند آمریکا یا عربستان از طریق ذخایر استراتژیکی که در اختیار دارد بتواند کاهش تولید نفت خود را جبران کند، بنابراین ممکن است در این مقطع بازار آن واکنش شدید به بحث کاهش تولید نفت را نداشته باشد و قیمت نفت زیاد بالا نرود، اما اگر آن بازه زمانی احتمالی کارشناسان (۵۲ روز) بگذرد و ذخایر استراتژیک عربستان نتواند جوابگوی بازار نفتی شود، در آن صورت باید نفت بالای ۱۰۰ دلار را انتظار داشت و این بزرگترین شوک برای کشور‌های غربی است.

او افزود: صنعت کشور‌های غربی به نفت وابسته است و آمریکا بلافاصله اعلام کرد باید به ایران حمله کنیم و برخی از کارشناس‌های واشنگتن هم گفتند که ما همیشه نگران مورد هدف قرار گرفتن پالایشگاه نفتی بقیق در شرق عربستان به عنوان بزرگترین پالایشگاه جهان بودیم، در نتیجه می‌توان گفت که مسئله چقدر بزرگ بوده که آمریکا همواره منتظر و نگران این اتفاق بوده است، چراکه کاخ سفید به خوبی می‌دانست که تبعات این اقدام از سوی انصارالله به چه صورت خواهد بود.

انصارالله پیشرفت چشمگیری در عرصه پهپادی داشته است

مرادی تصریح کرد: در شرایط فعلی انصارالله توانست با ۱۰ پهپاد از رادار‌های سامانه‌های دفاعی عربستان که ساخت آمریکا بود بگذرد و بار دیگر نشان داده شد که در درجه اول انصارالله پیشرفت چشمگیری در عرصه پهپادی داشته است و در درجه دوم هم بیش از ۶۷ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی عربستان بی فایده بوده است و تسلیحاتی خریداری کرده اند که نمی‌توان از آن استفاده کنند و جنس‌های غیر کارآمد از سوی آمریکا به آن‌ها فروخته شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اقدام اخیر  یمن نشان داد که انصارالله فصل جدیدی در جنگ این کشور باز کرده است و آن را  عملیات بازدارنده ۲ می‌نامند، علاوه بر این متغیر مهم دیگری که وارد این معادلات شده است. علاوه براین آزاده‌گانی از عربستان هم در راه دفاع از مردم یمن با ما همکاری کرده اند. چنین رویدادی برای عربستان یک خطر محسوب می شود چراکه در صورت صحت این موضوع، ریاض از درون هم با مشکل روبرو شده و باید بجنگد. درهمین راستا نیرو‌های مخالف خاندان سعودی  در داخل کشور در حال جمع آوری اطلاعات و ارسال آن به انصارالله  و چه بسا دیگر دشمنان عربستان هستند و این خطر راهبردی می‌تواند در تصمیم عربستان برای ادامه جنگ تاثیر داشته باشد.

او ادامه داد: عملیات پهپادی انصارالله نشان داد که تلاش‌های عربستان و امارات در جنوب یمن که به دنبال تجزیه هستند با واکنش قاطع انصارالله مواجهه خواهد شد که عربستان و امارات که نتوانستند در ۵۳ ماه گذشته در عرصه میدانی انصارالله را شکست دهند اکنون در جنوب یمن به دنبال تجزیه این کشور هستند، اما واکنش انصارالله به این معناست که او گزینه‌های استراتژیکی در نظر گرفته که می‌تواند این دو کشور را پشیمان کند و سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن هم اعلام کرد که آن ۳۰۰ نقطه‌ای که در بانک اطلاعاتی ما برای حمله قرار دارد روز به روز گسترش می‌یابد و این خود به عنوان یک خطر بزرگ برای عربستان محسوب می‌شود.

حملات یمنی‌ها رویا‌های بن سلمان را بر باد می‌دهد

مرادی خاطر نشان کرد: حملات یمنی ها تاثیر مستقیم بر سند ۲۰۳۰ عربستان دارد و حتی می‌تواند رویا‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را بر باد دهد، در واقع محمد بن سلمان اخیراً خالد الفالح را به دلیل اختلاف نظر در خصوص سند ۲۰۳۰ به خصوص مخالفت الفالح با واگذاری ۵ درصد از سهام آرامکو از سمت وزیر انرژی عربستان برکنار کرد. فروش ۵ درصد از سهام آرامکو در بازار بورس به ارزش بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار رکن اساسی این سند است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد:انتصاب عبدالعزیز بن سلمان، فرزند پادشاه سعودی به سمت وزیر انرژی با هدف رفع موانع واگذاری سهام آرامکو انجام گرفت، اما حمله‌های پهپادی انصارالله می‌تواند واگذاری بخشی از سهام آرامکو را با مشکل مواجه کند و یا آن را به تعویق اندازد، علاوه بر این محمد بن سلمان جذب سرمایه گذاری خارجی را برای بخش نفتی عربستان یکی از اهداف اصلی خود به خصوص در سند چشم انداز ۲۰۳۰ تعیین کرده است، اما سرمایه گذاری خارجی بیش از هر چیز به امنیت نیاز دارد.

او تاکید کرد: یمنی ها در دفاع از خود  تاسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار دادند، این امر  به معنای این است که عربستان با ناامنی مواجه شده و محیط این کشور برای سرمایه گذاری مناسب نیست. کارشناسان امور نفت و انرژی معتقد هستند که اقدام اخیر یمن به غول نفتی آرامکو عربستان که ستون فقرات اقتصاد این کشور محسوب می‌شد، تاثیر بسزایی بر چشم‌انداز توسعه ولیعهد این کشور و عرضه پنج درصدی سهام آرامکو در بازار‌های جهانی داشته است، همچنین در دراز مدت هم جذابیت سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران، آینده نفتی عربستان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
ای رهبران سیاسی انصارالله ای ژنرالهای شجاع یمن ای رزمندگان غیور و سلحشور یمن با سلام و درود بر تمامی شما اکنون با حمله به آرامکو 50% از شیردهی گاوهای جاهل ترامپ قطع شده و بازتاب آن عربستان را به دریوزگی انداخته پس اگر تمام شیر گاوهای شیرده خشک شود ترامپ چکار خواهد کرد؟؟ اگر دقت کنید تا دیروز خون شهداء یمن هیچ ارزشی نداشت تا "حقوق بشرآمریکائی" از خون خواهی ملت شهیدپرور یمن دفاع کند و امروز با انهدام قلب اقتصادی عربستان باز هم "حقوق بشرآمریکائی" با نفت و گاز و تولید و خرید و فروش آن است که معنا میشود یعنی خون شهداء یمن همه به هیچ و برای آمریکا و اروپا هیچ ارزشی نداشته و ندارد ولی همه چیز در اروپا و آمریکا برای هیاهو و هوچیگری برای چاههای نفت است چون "شیردوشی ترامپ" دچار وقفه شده........بنابراین با توکل به خداوند واعتماد و اتکال به رزمندگان و نظامیان شجاع و غیور وسلحشور یمنی به حملات بی امان خود ادامه بدهید تا نفسهای دشمن و ائتلاف کنندگان عرب جاهلی به شماره بیفتد و آخرین نفس هایشان را بکشند تمام زیرساختهای حیاتی و اقتصادی عربستان و ائتلاف کنندگان برهبری عربستان را نابود کنید تا تقاص مقابله به مثل خون شهداء مظلوم یمن و مادران و پدران داغدیده مظلوم یمنی گرفته شود آنچه ایالات متحده آمریکا و اروپا در شوی رسانه ای خود با هیاهوی همصدا براه انداخته اند برای همین خرید وقت و زمان و تجدید قوای دشمنان شماست پس این اجازه را به دشمن بجهت بازسازی و نوسازی ناوگان و نیروی انسانی اش ندهید.......خداوند در کتاب بر حقش قرآن کریم نصرت را به شما وعده داده و نص صریح قرآن است که حق بر باطل پیروز است.....به خون شهداء یمن خیانت نکنید.... راه شهداء یمن را در مبارزه با دشمنان یمن ادامه دهید
آخرین اخبار