تعریف تور‌های گردشگری عشایری

کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی برای تعریف تور‌های گردشگری عشایری دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،علیرضا مرادی بیستونی کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به قابلیت‌های بالای کرمانشاه در بخش گردشگری عشایری، گفت : آب و هوای چهارفصل و شرایط اقلیمی مناسب باعث شده تا از دیرباز تنوع خوراک، پوشاک و گویش‌ها و در نهایت شکل گیری ایل‌های مختلفی را در این استان داشته باشیم.

او گفت : درسطح استان ۱۴ ایل شامل ایل‌های سنجابی، گوران، کلهر، زنگنه، زوله و ... و یک طایفه مستقل (عثمانوند) داریم که در تمامی ۱۴ شهرستان پراکندگی دارند و می‌توان به آن‌ها به عنوان یک ظرفیت مهم گردشگری نگاه کنیم.

کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی استان گفت: برگزاری برنامه ها، جسنواره ها، تور‌ها و کمپ‌های مختلف از جمله راه‌های استفاده از این ظرفیت در حوزه گردشگری است.

او بابیان اینکه طی سال‌های اخیر مسیر حرکت و محل قرق و اسکان عشایر استان شناسایی شده، افزود: باتوجه به این مسئله می‌توانیم تور‌های گردشگری را تعریف کنیم و گردشگران را به دیدن سبک و شیوه زندگی عشایر کرمانشاه ببریم.

مرادی بیستونی بابیان اینکه تکنولوژی و دنیای مدرن کنونی تاحدودی افول زندگی عشایری را رقم زده، گفت: هرچند به دلیل این شرایط زندگی عشایر هم به مانند گذشته نیست و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته، اما سختی‌ها و هزینه‌های زیاد این نوع از زندگی از نظر عشایر مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل به سمت یکجا نشینی می‌روند.

او گفت: اگر بتوانیم تور‌های گردشگری با مقصد زندگی عشایری در استان تعریف کنیم، علاوه براینکه ظرفیتی در حوزه گردشگری استان بوجود خواهد آمد، از نظر اقتصادی هم به عشایر کمک می‌کنیم و مانع از نابودی این شیوه و سبک از زندگی اصیل خواهیم شد.

کارشناس ثبت آثار میراث فرهنگی استان باتاکید براینکه شیوه زندگی عشایر کرمانشاه پتانسیل خوبی برای ثبت ملی شدن دارد، افزود: خوشبختانه درسال‌های گذشته کوچ و زندگی عشایر ایل کلهر به ثبت ملی رسیده است .

 

 

انتهای پیام/د

ظرفیت‌های خوب برای تعریف تور‌های گردشگری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار