در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقاد کارگردان تئاتر از بی‌توجهی مسئولان به نمایش‌های آئینی

فتحعلی بیگی گفت: نمایش‌های آئینی تحت عنوان شبیه خوانی است که متاسفانه هیچ حمایتی برای حفظ و ترویج آن وجود ندارد.

داوود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تفاوت بین نمایش‌های آئینی و مذهبی گفت: نمایش های مذهبی در شکل، المان معینی ندارد و بیشتر بر بحث محتوایی تمرکز دارد.

وی افزود: نمایش‌های مذهبی می‌تواند به دو گونه کمدی و جدی اجرا و باید دارای پیام با آموزه‌های مذهبی مثل اخلاقی، فردی و اجتماعی باشد.

فتحعلی بیگی تصریح کرد: اجرای نمایش‌های آئینی تحت عنوان شبیه خوانی است که متاسفانه هیچ حمایتی از نهاد‌های گوناگون برای حفظ، اشاعه و ترویج به هنر تعزیه نداریم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به کیفیت اجرای نمایش نامه‌های آئینی اظهار داشت: کیفیت اجرای تئاتر از گذشته تا الان بستگی به نوع بازی و کارگردانی هر فرد در جای اصلی خود داشته است.

فتحعلی بیگی ادامه داد: در صورتی که تک تک افراد در گروه تئاتر، قوی اجرا کنند ما شاهد یک نمایش باکیفیت، خوب و باشکوه هستیم.

این بازیگر درباره میزان توجه مخاطبان به نمایش‌های آئینی گفت:بی توجهی افراد به این نوع نمایش‌ها باعث اجرا نشدن آن می‌شود. اما بیشتر از ۳ قرن است که تعزیه در سرا سر ایران اجرا و علاقه مندان خاص خود را دارد.

فتحعلی بیگی گفت: در کنار علاقه و توجه افراد باید یک نهاد موظف برای حفظ و اشاعه نمایش‌های آئینی و سنتی در تلاش باشد تا باعث آموزش، پژوهش و آفرینش برای ارتقای این گونه نمایش‌ها شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کارگردان ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار