نسخه؛

از وعده سرخرمن برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور تا سرگردانی بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه دولتی اقلید

در بسته خبری نسخه این هفته با تعدادی از مسئولان در مورد دغدغه‌های مردم گفت‌وگو داشتیم.

از وعده سرخرمن برای دانشجوهای ایرانی خارج از کشور تا سرگردانی بیش از 1000دانشجو در دانشگاه دولتی اقلید+فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، "نسخه"؛ عنوان بسته‌ای خبری است که دوشنبه‌ها در مجله خبری ساعت ۱۹ از شبکه یک روی آنتن می‌رود و پیگیر مشکلات مردم در حوزه علم و سلامت است.

سرگردانی ۱۰۰۰ دانشجو دانشگاه دولتی اقلید

دانشگاه دولتی اقلید واقع در استان فارس بیش از هزار دانشجو دارد، اما فضای آموزشی آن ۸ سال است که در حال ساخت‌وساز است و دانشجویان با یک ساختمان نیمه‌ساخته مواجه هستند و جایی برای تحصیل در سال جدید ندارند.

یکی از معترضان در این باره فیلمی ارسال کرد و در این فیلم اظهار داشت: ساختمان آموزشی دانشگاه استیجاری بود که امسال برای اجاره ساختمان به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند و معلوم نیست که دانشجو‌ها اول مهر باید کجا تحصیلات خود را ادامه دهند.

غلامی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این موضوع گفت: یکی از مشکلات دانشگاه‌های جوان و جدید این است که وقتی تأسیس شدند امکانات فضا‌های آموزشی نداشتند.

وی افزود: به هر حال مسئولان به هرشکلی تلاش خود را کرده‌اند و مجوز‌ها را گرفته‌اند؛ امیدواریم مسئولان مربوطه تدبیری کنند که دانشجو‌ها نگران نباشند.

اما نکته اینجاست چند روز تا مهر ماه نمانده است و دانشجویان همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

گرفتن پول اجباری برای ثبت‌نام مدارس دولتی

در آستانه مهرماه هستیم و دانش‌آموزان در حال آماده شدن برای ورود به مدرسه هستند، اما پیامک‌ها و شکایات زیادی درباره گرفتن شهریه‌های غیرقانونی مدارس از خانواده‌ها به دستمان رسیده است.

یکی از خانواده‌های شاکی در پیامکی به ما اظهار کرد: مدارس دولتی حق گرفتن پول، آن هم به صورت اجباری را ندارند، پس چرا مدرسه قانون را رعایت نمی‌کند.

در این باره پیامک دیگری که به دستمان رسیده بود به این شرح است: در مشهد هر مدرسه‌ای می‌روم برای ثبت‌نام می‌گویند باید پول دهید.

حالا مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش می‌گویند: طبق قوانین تحصیل رایگان است و آموزش‌وپرورش باید سرانه دانش‌آموزان را به حساب مدارس واریز کنند.

مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع اظهار کرد: چند سالی هست که ما نتوانستیم به حساب مدارس واریزی داشته باشیم.

مظفر در ادامه با اشاره به این موضوع گفت: افراد می‌توانند از طریق سامانه الکترونیکی سامد و شکایت مدیو اگر شکایتی از مدرسه‌ای دارند گزارش آن مدرسه را برای ما ارسال کنند. اما علاوه بر اینکه اولیاء حق دارند مدرسه‌ها هم خرج دارند و مسئولان آموزش و پرورش باید یک بار برای همیشه فکری برای این ماجرا کنند.

دانشجویان پزشکی خارج از کشور در داخل با مشکل مواجه شدند

تابستان سال ۹۷ به دنبال افزایش قیمت ارز طی مصوبه‌ای، وزارت بهداشت شرایطی را فراهم کرد که دانشجو‌های پزشکی کشور که در دانشگاه‌های خارج مشغول به تحصیل هستند به داخل کشور برگردند.

سال گذشته بود که قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت گفت: برای انتقال این دانشجو‌ها به داخل کشور تسهیلاتی برایشان فراهم شد و ارزی هم که برای آن‌ها حساب خواهد شد با ارز و نرخ رسمی که همان ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است خواهد بود.

حالا یکی از دانشجو‌ها که در خارج از کشور تحصیل می‌کرد و حال برای ادامه تحصیل به ایران آمده است به نمایندگی از سایر دانشجو‌هایی که مشکل او را داشتند اظهار کرد: در حال حاضر شهریه‌ای را که از ما اخذ می‌کنند بر اساس یک مصوبه از ۵۰ میلیون تومان و تا ۹۰ میلیون تومان است که می‌خواهند به عنوان شهریه از دانشجو‌ها مطالبه کنند.

وی ادامه داد: اگر این ارز را ۱۱ هزار تومان هم حساب کنیم با شهریه ۴ هزار دلار که من آن موقع پرداخت می‌کردم ۴۴ میلیون تومان می‌شود و با ۶۴ میلیون تومان فاصله زیادی دارد.

البته ناگفته نماند که چند بار مشکل این دانشجویان را از معاونت آموزش وزارت بهداشت پیگیری کردیم، اما کسی به ما جوابگو نبود امیدواریم حالا که مشکل این دانشجو‌ها را منعکس کردیم مسئولان مربوط جوابگو باشند.

 


بیشتر بخوانید: ازدریافت غیرقانونی شهریه مدارس تا سرنوشت نامشخص دانشجویان یک دانشگاه دولتی به علت رها کردن ساخت و ساز فضای آموزشی + فیلم


 

 

انتهای پیام/

برچسب ها: مدارس ، سال تحصیلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
اگر کسی معدل کمتر از نوزده داشته باشد وهوای رشتهای خوب را با دور زدن در سر داشته باشد واقعا ظلم شده به دیگرانجلو این زیاده خواهی های یک عده را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
اگر نمی خواهید پول بدهید در یک رشته دیگر کنکور بدهید وقبول شوید اینراه دور زدن وبرگشتن راهی است برای کمک به دانشگاهااگرنه رفتن را ممنوع می کنند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۱۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام
جای تاسف داره یک تحصیل کرده همانند مجرمین باید پشت به دوربین صحبت کنه
از چی میترسه ؟ کمی فکر کنید
آخرین اخبار