معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد؛

اجرای بزرگترین مطالعه پژوهشی مداخله‌ای پلی پیل جهان در کازرون/ کاهش سکته قلبی و مغزی با مصرف پلی پیل

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ادامه بزرگترین مطالعه پژوهشی مداخله‌ای پلی پیل جهان در کوهورت بالاده کازرون خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ادامه بزرگترین مطالعه پژوهشی مداخله‌ای پلی پیل جهان در کوهورت بالاده کازرون و به دنبال اجرای این پژوهش در کوهورت گلستان اظهار کرد: این مطالعه روی ۱۵ هزار نفر از افراد بالای ۵۰ سال انجام شد و آن‌ها به سه گروه پنج هزار نفری تقسیم شدند، در گروه اول نمونه آماری هیچ مداخله‌ای ایجاد نشد، به گروه دوم توصیه‌هایی در رابطه با نوع تغذیه، انجام ورزش و کنترل فشارخون ارائه شد، اما هیچ دارویی برای آن‌ها تجویز نشد و برای گروه سوم، هم توصیه‌های مربوط به اصلاح سبک زندگی و هم قرصی به نام «پلی پیل» تجویز شد.

مجری اصلی این پژوهش افزود: در گروه سوم که ۷۰ درصد از قرص‌های پلی پیل را مصرف کرده بودند، احتمال سکته قلبی و مغزی و مرگ ناشی از آن ۳۴ درصد کاهش پیدا کرد، در افرادی که ۹۰ درصد قرص‌های خود را مصرف کرده بودند نیز ۵۵درصد سکته قلبی و مغزی و مرگ ناشی از آن، کم شد.

او اضافه کرد: دقت در طراحی اجرا و آنالیز و همچنین وجود همکاری‌های ملی و بین المللی قوی باعث شد مقاله حاصل از این پژوهش از سوی معتبرترین مجله پزشکی بین المللی (Lancet) مورد پذیرش قرار گیرد.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در مطالعه اصلی که به مدت ۵ سال در کوهورت استان گلستان اجرا شد، ۸۰ درصد شرکت کنندگان در مطالعه، از نژاد ترکمن بودند؛ بنابراین برای بررسی میزان اثربخشی پلی پیل در نژاد‌های دیگر ایرانی، مطالعه دیگری با عنوان پلی پیل پارس در استان فارس آغاز شده که دو سال دیگر به پایان می‌رسد.

ملک زاده اظهار کرد: این مطالعه به مدت ۳ سال است که در یک منطقه ۴۰ هزار نفری در استان فارس با مرکزیت بالاده (والا شهر)، در حال انجام است و بودجه آن نیز از سوی بنیاد برکت، شرکت البرز دارو و دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأمین می‌شود.

او، انجام این پژوهش را شیرین، دقیق و زمان بر توصیف کرد و گفت: هرچند انجام این تحقیق؛ دشوار و پر زحمت است، اما در نهایت پس از دستیابی به نتیجه مطلوب، بسیار شیرین و لذت بخش خواهد بود؛ زیرا می‌خواستیم برای کاهش مرگ و میر ایرانیان میانسال کشورمان -که پدران و مادران امروز هستند- کاری کنیم.

مجری پژوهش پلی پیل افزود: در این مسیر از نعمت وجود شبکه بهداشت و درمان بی نظیر ایران در مناطق روستایی کشور و کاربرد آن در انجام پژوهش استفاده کردیم و الگویی دقیق از پژوهش بالینی جامعه نگر را برای پژوهشگران جوان کشور ترسیم کرده و ثابت کردیم که با صبر، تلاش، برقراری ارتباط منطقی و تشکیل تیم پژوهشی منسجم، انجام پژوهش‌های بزرگ و اثرگذار در سطح ملی و جهانی، در ایران امروز امکان پذیر است.

انتهای پیام/چ

 مطالعه پژوهشی مداخله‌ای پلی پیل در کازرون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار