حال مدارس سیلی‌خورده از سیل خوزستان چطور است؟ / انتظار برای تحقق وعده‌ها ادامه دارد

وعده‌های مسئولان استان خوزستان برای تامین ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور تعمیر و تجهیز مدارس سیل‌زده استان تاکنون محقق نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سیلابی که در ابتدای امسال خود را به خوزستان رساند، هر چه را بر سر راه خود می‌دید در خود غرق می‌کرد و از اراضی کشاورزی تا منازل مسکونی و مدارس را محاصره کرد. در برخی مناطق خوزستان این سیلاب بیش از ۲ ماه ماند و خیال رفتن نداشت، آب در دل خانه‌ها نفوذ کرد، بطوری که بعضی ساختمان‌ها تخریب شدند.

در جریان این سیلاب، مسئولان هم فرصتی برای معرفی خود پیدا کردند و وعده‌های فراوان دادند، اما در برخی زمینه‌ها هنوز زمان تحقق وعده‌ها فرا نرسیده و گویی به فراموشی سپرده شده اند، وعده‌های مسئولان مربوطه برای ساخت مدارس که محلی برای کسب علم و دانش و پیشرفت هستند، از این بدقولی‌ها مستثنی نیست و خُلف وعده‌ها به قوت خود باقیست.

حال مدارس سیلی خورده از سیل خوزستان چطور است؟ / انتظار برای تحقق وعده ها ادامه دارد

به منظور بررسی و پیگیری آخرین وضعیت مدارس در مناطق سیل زده خوزستان با مدیرکل سازمان توسعه و نوسازی مدارس گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

آسیب سیلاب به ۱۱۳ باب مدرسه در خوزستان

علی قربانی مدیرکل سازمان توسعه و نوسازی مدارس استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در سیلاب فروردین ماه امسال، ۱۱۳ واحد مدرسه در مناطق مختلف استان دچار آبگرفتگی شدند و به نسبت حجم آبگرفتگی و قدیمی و نوساز بودن مدارس، میزان خسارت مدارس نیز متفاوت است.

او افزود: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۳۵ واحد مدرسه نیاز به تخریب کامل دارند و برای دانش آموزان خطرساز هستند، به همین دلیل عملیات تخریب بلافاصله انجام شد، ضمن اینکه تعداد ۷۸ واحد مدرسه در مناطق سیل زده نیز نیازمند تعمیر و بهسازی بودند.

حال مدارس سیلی خورده از سیل خوزستان چطور است؟/انتظار برای تحقق وعده 500 میلیارد ریال اعتبار ادامه دارد

قربانی اظهار داشت: با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده درباره مدارس تخریبی، در صورتی که این مدارس به تغییر کد ارتفاعی و محل احداث آن‌ها نیاز بود، طرحی انجام و عملیات احداث آن‌ها آغاز گردید.

این مقام مسئول تصریح کرد: از تعداد مدارس در حال احداث، ۶ واحد آن که مساحت بزرگتری دارند و دارای ۶ کلاس هستند، برنامه زمان بندی برای آبان و آذرماه است، اما درصورتی که با مشکل خاصی مواجه نشویم، با سعی و تلاش همکاران در سازمان و استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی امیدواریم مابقی پروژه‌ها در مهرماه برای بهره برداری آماده شوند.

رییس سازمان توسعه و نوسازی مدارس خوزستان ادامه داد: پروژه تعمیرات مدارس نیز به سرعت درحال انجام است و بزودی به بهره برداری خواهند رسید.

وعده تامین ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر و تجهیز مدارس محقق نشد

علی قربانی درباره تامین اعتبار برای تعمیر و تجهیز مدارس آسیب دیده از سیل تصریح کرد: با پیگیری‌های غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و همکاری وزارت نفت، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت، ولی تا این لحظه این وعده‌ها محقق نشده و اعتباری پرداخت نشده است.

او اذعان داشت: ما با تکیه بر قول مساعد و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی استان خوزستان، عملیات تعمیر همچنان ادامه دارد.

حال مدارس سیلی خورده از سیل خوزستان چطور است؟ / انتظار برای تحقق وعده ها ادامه دارد

احداث مدارس تخریبی با کمک خیرین

قربانی اظهار کرد: درخصوص ۳۵ واحد مدرسه‌ای که نیاز به تخریب و احداث مجدد دارند، از خیرین مدرسه ساز کمک گرفتیم و برای پروژه‌های مذکور خیرین مدرسه ساز حدود ۳۰۰ میلیارد ریال کمک کردند و ظرفیت مورد نیاز تامین شد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: با حضور خیرین در مناطق سیل زده و رصد مشکلات سایر مدارس موجود در این مناطق باعث شد رفع مشکلات ۴۰ مدرسه دیگر با بیش از ۱۶۰ کلاس درس را تعهد نمایند و به همین ترتیب آغاز رفع مشکلات نیز در مدارس مذکور آغاز گردید و براساس برنامه زمان بندی و با توجه به وسعت مدارس پیگیر هستیم تا هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسند.

حال مدارس سیلی خورده از سیل خوزستان چطور است؟ / انتظار برای تحقق وعده ها ادامه دارد

مدارس شاوور شوش، رتبه یک خسارت دیده از سیلاب

او درخصوص میزان خسارت به مدارس مناطق سیل زده بیان داشت: مدارس روستا‌های بخش شاوور از توابع شهرستان شوش با اختصاص ۳۳.۴۰ درصد، بیشترین میزان خسارت را خود اختصاص داده است.

به گفته رییس سازمان توسعه و نوسازی مدارس خوزستان، روستای بامدژ ناحیه ۴ اهواز با ۲۰.۹۴ درصد، شهرستان شادگان با ۱۲.۵۲ درصد، شهرستان باوی با ۷.۹۰ درصد، شهرستان کارون با ۵.۹۰ درصد، مدارس ناحیه یک اهواز با ۴.۹۳ درصد، شهرستان دشت آزادگان با ۴.۷۰ درصد، شهرستان شوشتر با ۴.۰۹ درصد و شهرستان دزفول با ۳.۰۴ درصد در رتبه‌های بعدی از نظر میزان خسارت ناشی از سیلاب قرار دارند.

حال مدارس سیلی خورده از سیل خوزستان چطور است؟/انتظار برای تحقق وعده 500 میلیارد ریال اعتبار ادامه دارد

علی قربانی در پایان قول مساعد به دانش آموزان داد که برای سال تحصیلی جدید در مدارسی تمیز و مجهز مشغول به تحصیل می‌شوند و کمبودی از لحاظ تجهیزات نخواهند داشت.

احداث و بازسازی ۳۰ مدرسه در بامدژ

رحمانی ناظر پروژه‌های احداث و بهسازی مدارس در روستای سیل زده بامدژ اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ۳۰ واحد مدرسه در این روستا دچار آسیب شدند که ۱۱ واحد آن در حال تعمیر و ۹ واحد آن درحال احداث است.

او افزود: عملیات تعمیر رو به اتمام است و تا بازگشایی مدارس تحویل آموزش و پرورش داده خواهند شد و برای سال تحصیلی جدید آماده کنند.

رحمانی تصریح کرد: مدارس درحال تعمیر برای سال تحصیلی جدید بصورت ۱۰۰ درصد آماده هستند، اما واحد‌های درحال ساخت با کمی تاخیر آماده خواهند شد.

حال مدارس سیلی خورده از سیل خوزستان چطور است؟/انتظار برای تحقق وعده 500 میلیارد ریال اعتبار ادامه دارد

ناظر پروژه‌های احداث و بهسازی مدارس اظهار داشت: باتوجه به اینکه حدود ۲ ماه روستای بامدژ در محاصره سیلاب قرار داشت، آب به زیرساخت های مدارس نفوذ کرده و کف سازی‌ها نیز دچار نشست شده اند، به همین دلیل کف مدرسه بطور کامل برداشته شد و عملیات کف سازی اجرا گردید.

دانش آموزان روستایی چشم انتظار بازگشایی مدارس

پسر نوجوان ساکن روستای سیل زده بامدژ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بعد از وقوع سیلاب، مدرسه دچار آبگرفتگی شد و آن را تعطیل کردند.

او افزود: خانه را ترک کردیم و به روستای مروانه رفتیم تا از خطر سیل در امان بمانیم، اما بخاطر علاقه‌ای که به درس و مدرسه دارم، خیلی ناراحت بودم.

حال مدارس سیلی خورده از سیل خوزستان چطور است؟/انتظار برای تحقق وعده 500 میلیارد ریال اعتبار ادامه دارد

این نوجوان اظهار کرد: خیلی خوشحالم که عملیات ساخت مدرسه درحال انجام است و دوباره می‌توانم به مدرسه بیایم.

کودکانی که تا چندی پیش درس و مدرسه را بخاطر سیلاب ویرانگر رها کرده بودند، امید دارند با آغاز سال تحصیلی جدید، در مدارسی که اکنون نوسازی شده اند، مشق آینده‌ای نو را بنویسند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین پالیزپیشه
۱۰:۳۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
باسلام و احترام
شاید موضوعی که خدمتتان عرض می کنم ارتباطی با صدر نداشته باشد . رایگان کردن اشتراکات مدارس زیاد هم خوب نیست چراکه موجب اسراف وحشتناک می شود خواهشمندم لحاظ کنید و برای مدارس کم مصرف پاداشی در نظر بگیرید تا فرهنگ سازی شود.آموزشگاه شهید پالیزگیر کوشک زر ساوجبلاغ