هانی زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پس از هدف قرار گرفتن آرامکو موازنه قدرت به نفع یمن سنگین شد

کارشناس سیاست خارجی گفت: مورد اصابت قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو هشداری جدی برای ایالات متحده و عربستان است.

///////////////به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ مورد اصابت قرار گرفتن تاسیسات نفی آرامکو در عربستان  توسط پهپادهای  یمنی در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای داشته است. عربستان با وجود حمایت ایالات متحده و مجهز بودن به پیشرفته ترین تجهیزات نظامی توان مقابله با نیروهای یمنی را ندارد.به دنبال این حمله از سوی نیروهای یمن  بازارها ی بین المللی دچار التهاب شده است.شاخص سهام عربستان  سود امسال خود را از دست داده و ۱۸ درصدسقوط  کرده است.سهام این کشور هم اکنون ۱.۸ درصد نسبت به ابتدای امسال افت داشته است.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد ابعاد حمله پهپاد‌های یمن به تأسیسات آرامکو در عربستان اظهار کرد: ملت، ارتش و نیرو‌های انقلابی یمن درکنار انصارالله  پس از گذشت بیش از  چهار سال جنگ تحت ظالمانه ترین حملات از سوی عربستان سعودی قرار گرفته و گفته می شود  ایالات متحده  و برخی از کشور‌های اروپایی هم در این جنایات نقش حمایتی داشته اند  و این درحالی است که جامعه جهانی هرگز از ملت مظلوم یمن و سایر ملل که در چنین شرایطی به سر می برند حمایت نکرده است.


بیشتر بخوانید:ناگفته هایی از ماجرای حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان + فیلم


او ادامه داد: نهاد‌های بین‌المللی تحت تأثیر لابی صهیونیستی، آمریکا و دلار‌های نفتی عربستان سکوت اختیار کرده‌اند، علاوه براین برجا ماندن ده‌ها هزار شهید که اغلب آنها زنان و کودکان بی دفاع یمنی بوده‌اند هم باعث نشد که جامعه جهانی در برابر تجاوزات رژیم سعودی از خود حرکتی نشان دهد و به همین دلیل نیرو‌های انقلابی یمن و انصارالله با تکیه بر امکانات قومی خود سیاست توازن قدرت را در مقابل عربستان تسهیل کردند و در مقابل حملات ریاض از موشک‌های بالیستیکی و پهپاد‌های ساخت کشور خود  استفاده کردند.

کارشناس مسائل بین الملل بابیان اینکه ملت یمن همواره تلاش داشته تا جامعه جهانی را از تجاوزاتی که عربستان  در این کشور انجام داده است آگاه کند تا  سازمان های بین المللی مانع از ادامه حملات شوند، گفت: با وجود تمام پیگیری های انجام شده  هرگز این اتفاق رخ نداد و جامعه جهانی  در عمل ثابت کرد که طرفدار متجاوزان است . در همین راستا اقدام نیرو‌های انقلابی یمن در حمله به تأسیسات نفتی بزرگ آرامکو هم پیام بسیار بزرگی برای جهان محسوب می شود.

این کارشناس  مسائل خاورمیانه با بیان اینکه شرکت آرامکو با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری از هفت دهه اخیر انحصار اکتشافات  و حفاری نفت عربستان را بر عهده داشته است، افزود: ۵۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به خاندان سعودی است، در نتیجه  شاهزادگان سعودی شریک مستقیم شرکت آرامکو هستند و  ملت عربستان هیچ سهمی در سود  نفت  این پالایشگاه ها ندارند.

هانی زاده ادامه داد: انصارالله با هدف قرار دادن تأسیسات این شرکت نفتی به مقابله جدی با آل سعود پرداخت تا توان خود را به نمایش بگذارد. پیش از این عربستان  روزانه ده میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد درحالی که  حجم صادراتش بعد از حمله پهپاد‌های یمنی به تأسیسات این کشور به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته، در واقع عربستان ۵ هزار و ۳۰۰ بشکه نفت متضرر شده است و این اقدام نشان داد که ملت یمن قادر هستند موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهند.

او در پایان خاطر نشان کرد: مردم یمن در اقدامات بعدی امکانات بیشتری در اختیار خواهند داشت، چراکه  تجربه چهار ساله مردم این کشور برای تولید انواع موشک‌ها و تجهیزات نظامی به ثمره نشسته است و بعید نیست که در آینده هم چنین اقداماتی از سوی نیرو‌های انقلابی و جنبش انصارالله علیه مواضع عربستان، تأسیسات نفتی و استراتژیک این کشور انجام شود تا جامعه جهانی به اصطلاح تکان بخورد و مانع این دست تجاوزات بشود، به همین دلیل اقدام اخیر یمنی ها در قبال ریاض حرکتی کاملا هوشمندانه و راهبردی محسوب می‌شود.
انتهای پیام /

نادیده گرفتن مظلومیت یمن توسط جامعه جهانی و سازمان بین الملل

برچسب ها: یمن ، پهپاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار