گوجه قوچان روی دست کشاورزان ماند

مسئول امور اجرایی جهاد کشاورزی قوچان گفت: کارخانجات فرآوری در قوچان با قیمت ۷۰۰ تومان گوجه را از کشاورزان تحویل می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، همزمان با برداشت گوجه فرنگی در روز‌های اخیر کشاورزان قوچانی از نامناسب بودن قیمت و تمایل نداشتن کارخانه جات رب گوجه فرنگی برای خرید این محصول و ناکافی بودن صنایع فرآوری و تبدیل تبدیلی گلایه‌مند هستند.

علی رغم آنکه صدای گرانی در بازار گوش فلک را کر کرده و هیچ کس نیست که در شرایط بازار و قیمت‌ها بی اطلاع باشد، اما در سال رونق تولید در بازار قیمت‌ها این تولیدکننده است که مغلوب بازار می‌شود.

بخشی از این تولید مربوط به بخش کشاورزی است که کشاورزانی که با خون دل و با تمام مشقت مزارع خود را کشت می‌کنند و به امید برداشت محصول با قیمت مناسب در روز‌های گرانی بازار هستند، ولی به ناگاه در بازار قیمت‌ها تمامی تلاش‌های شبانه‌روزی شان رنگ می‌بازد.

با توجه به افت شدید قیمت گوجه فرنگی در بازار قوچان هزینه‌های سرسام‌آور تولید از کاشت تا برداشت برای کشاورزان و نبود کارخانه‌های فرآوری رب گوجه فرنگی سود اصلی گوجه فرنگی کاران این شهرستان به جیب دلالان و کارخانه‌داران می رود.

محسن صفا کارشناس مسئول امور اجرایی جهاد کشاورزی قوچان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: چند روزی است که برداشت گوجه فرنگی از هزار هکتار از مزارع قوچان آغاز شده و پیش بینی می‌شود امسال ۳۵ هزار تن گوجه فرنگی در این شهرستان برداشت شود که به طور متوسط ۶۰ نفر روز در هر هکتار اشتغالزایی به همراه دارد.

او ادامه داد: کشت گوجه فرنگی به عنوان یکی از عوامل تناوب زراعی که موجب کاهش آفات و افزایش کیفیت خاک می‌شود که مورد توجه کشاورزان است.

کارشناس مسئول امور اجرایی جهاد کشاورزی گفت: رعایت نکردن اصلاح الگوی کشت، هم پوشانی زمان تاریخ کشت، تولید این محصول در استان‌های همسایه، مزیت نسبی کشت نسبت به دیگر محصولات و نبود جایگزین اقتصادی مناسب برای آن شکاف عمیق بین تولید کننده و مصرف کننده به دلیل فعالیت گسترده و هماهنگ واسطه‌ها و دلالان تعیین کننده قیمت گوجه فرنگی عنوان کرده است.

صفا افزود: افزایش راندمان آبیاری، افزایش عملکرد، کاهش علف هرز، کاهش مصرف کود و در نتیجه افزایش تولید از مزایای مهم اجرای طرح آبیاری نوین در مزارع کشاورزی بوده که به خوبی در مزارع کشت گوجه فرنگی قابل مشاهده است.

انتهای پیام//ح. خ
 
 

سود اصلی گوجه فرنگی قوچان در جیب دلالان می رود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.