گزارش/

فعالیت زیرپوستی موسسات غیرمجاز برای سوءاستفاده از داوطلبان دانشگاه پیام نور /مراکز بی‌هویتی که فقط مردم را تلکه می‌کنند


رشد روز افزون موسسات و مراکز غیرمجاز که بیش از آنکه راهنمای داوطلبان باشند، باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود بیش از پیش نظارت و برخورد نهادهای نظارتی را طلب می‌کند.
فعالیت زیرپوستی موسسات غیرمجاز برای سوءاستفاده از داوطلبان دانشگاه پیام نور /مراکز بی هویتی که فقط مردم را تلکه می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها تقریبا تمام افراد برای افزایش میزان تحصیلات و گرفتن مدرک معتبر تلاش می‌کنند، به همین منظور در جست و جوی بهترین مراکز و موسسات برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. در این بین موسساتی هستند که تبلیغات گسترده‌ای حتی با استفاده از نشان وزارت علوم را انجام می دهند و با سوءاستفاده از اعتماد متقاضیان، قول تضمینی به قبولی در دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور را می‌دهند.
 
مشاهده این تبلیغات شاید برای هر کسی که در جست و جوی راحت‌ترین راه برای قبولی در رشته مورد نظر در دانشگاه است وسوسه برانگیز باشد. این تبلیغات با عناوین جذاب و به وفور در فضای مجازی و اطراف دانشگاه‌ها دیده می‌شود.
 
شرط قبولی هم این است که با گذراندن حدود ۱۱ واحد از دروسی که انتخاب می‌کنند در کلاس‌ها شرکت کنند و پس از آن می‌توانند به راحتی در رشته دلخواه ادامه تحصیل دهند. البته برای جلب اعتماد متقاضیان در این موسسات که به قول خودشان زیر نظر دانشگاه پیام نور و گاهی وزارت علوم است، مبالغ نامتعارفی از داوطلبان دریافت می شود.

داوطلبان گول تبلیغات موسسه های غیرمجاز را نخورند

محسنی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی اظهار کرد: این تبلیغات صحت ندارد، چرا که دوره فراگیر آزمون کنکور دارد و زیرنظر سازمان سنجش برگزار می‌شود.
 
او افزود: در کنکور‌های متعارفی که داوطلبان تا کنون شرکت کرده اند مثل کنکور سراسری یا کنکور کارشناسی ارشد؛ متقاضی، درس‌هایی را امتحان می‌دهد که برای مقطع قبلی است، بنابراین کسی که می‌خواهد به مقطع کارشناسی ارشد وارد شود دروس دوره کارشناسی و یا تعدادی از دروس کارشناسی را امتحان می‌دهد.
 
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی پیام نور تصریح کرد: هیچ سازمان و شخصی دخالتی در قبولی داوطلب ندارد و وضعیت قبولی داوطلب بر اساس نمره کسب شده و ظرفیت موجود تعیین می‌شود.
 
او ادامه اداد: تهیه منابع، مطالعه و همه آماده سازی‌ها به عهده داوطلب است و هیچ کدام از موسسه‌های مدعی که ضمانت قبولی ۱۰۰ درصدی را می‌دهند، چنین امکانی را ندارند.
بیشتر بخوانید:  رشد چشمگیر دانشجویان پیام نور در عرصه نانو
محسنی با بیان اینکه این موسسات در تعیین منابع و سوالات هیچ گونه دخالتی ندارند، گفت: هیچ کدام از این موارد به دانشگاه پیام نور ارتباطی ندارند و داوطلبان باید مراقب باشند گول تبلیغات اینگونه موسسات در فضای مجازی را نخورند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی بیان کرد: افراد در صورتی که تمایل به شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد از طریق دوره های فراگیر را دارند، فقط می توانند از طریق اطلاعیه‌هایی که سایت سازمان سنجش منتشر می‌کند، اقدام به ثبت نام کنند.
 
او با اشاره به منابع مورد نیاز برای این آزمون گفت: منابع، تاریخ امتحان، آزمون و اعلام نتایج همه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

بهروز، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی با اشاره به شکایات مردم از این موسسات و رجوع آن‌ها به دانشگاه پیام نور اظهار کرد: اگر چه تکذیبیه‌های بسیار زیادی را در خصوص فعالیت این موسسه های غیرمجاز منتشر کرده ایم و اقدامات حقوقی لازم را انجام داده ایم، اما متاسفانه، به دلیل اینکه این موسسات از نام و نشان دانشگاه پیام نور به صورت غیر مجاز استفاده می‌کنند، شکایت‌ها همچنان وجود دارد و روند افزایشی نیز پیدا کرده اند.
 
او افزود: این موضوع را از طریق وزارت علوم و قوه قضائیه پیگیری می‌کنیم.

بهروز گفت: هزینه‌ای که این موسسات دریافت می‌کنند تقریبا از یک میلیون تا ۱۴ میلیون تومان است که این مبلغ دو برابر کل شهریه‌ای است که دانشجو برای تمام دوران تحصیل خود باید پرداخت کند.

قول تضمین قبولی موید وجود اشکال در کار موسسات است

غلامی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی با تاکید بر اینکه به تبلیغات دروغین توجه نکنید، اظهار کرد: توانایی‌های تحصیلی افراد مشخص است و ظرفیت و سطح علمی که دانشگاه‌ها و مراکز تاکنون پذیرفته اند نیز معلوم است. این افراد می‌توانند با یک حساب سرانگشتی تشخیص دهند، اما متاسفانه از اعتماد برخی افراد سوء استفاده می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به این موضوع که این موسسات مجوز وزارت علوم را نیز دارند و ضمانت می‌دهند، گفت: وقتی می‌گویند تضمین می‌دهم یعنی اشکالی در آن موسسه است.
بیشتر بخوانید: اماواگر‌های تغییر کتب درسی در دانشگاه پیام نور/ چرا منابع درسی همچنان دست نخورده باقی مانده است؟
 تنها راه قابل اطمینان برای تحصیل در دوره های فراگیر پیگیری از مراجع ذی‌صلاح است و ثبت نام در دوره هایی که تبلیغات جذاب و رنگارنگی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند تنها راه را برای کلاهبرداری از داوطلبان ثبت نام در این دوره ها فراهم می کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار