یک گالری‌دار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دغدغه گالری‌داران باید نمایش هنر‌های ارزشی باشد/ جای هنر‌های آیینی در گالری‌ها خالی است؟

مجتهدی گفت: گالری‌داران می‌توانند با شناسایی هنرمندان ارزشی کاربلد به نمایش آثار آیینی و دینی مبادرت بورزند.

باید دغدغه گالری داران نمایش هنر‌های ارزشی باشد/ نمایشگاهی که ادای یک نذر استنجمه مجتهدی مدیر گالری نجما که به تازگی میزبان نمایشگاه هنر عاشورایی است، درباره فعالیت‌های این گالری به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گالری نجما فعالیت خود را از سال پیش آغاز و تاکنون هم نمایشگاه و ورکشاپ‌های بسیاری را برگزار کرده است. بخشی از برنامه‌های این گالری همواره مخصوص کودکان است و در دل آن کارگاه‌هایی ویژه برگزار می‌شود؛ زیرا ما معتقدیم که هرچه می شود در همان کودکی می‌شود.

وی در خصوص نمایشگاه هنر عاشورایی اظهار کرد: یک فراخوان برای این نمایشگاه اعلان شد و طی آن چهل هنرمند و هنرجو با ۵۳ اثر در نمایشگاه شرکت کردند. موضوع آثار صرفاً عاشورایی است؛ اساتیدی همچون پیمان پیروی، محمدرضا حسینی، حسام الدین طباطبایی، اسحاق حنیفه، حسن مرادی و ۳۵ هنرجو از تهران و شهرستان‌ها آثار نقاشیخط، خط نقاشی، نقاشی قهوه خانه ای، پوستر، عکس و تصویرسازی هایشان را به نمایش گذاشته اند.

مدیر گالری نجما با بیان اینکه نذر فرهنگی امسال من برگزاری نمایشگاه هنر عاشورایی بود، ادامه داد: هرکسی به شیوه خودش به کشتی امام حسین (ع) دست دراز می‌کند تا بلکه بتواند بهره‌ای از آن ببرد. این نمایشگاه کاملاً دلی و بدون دریافت هزینه برگزار شده است. آثار دو هنرمند فقید هم در این رویداد حضور دارد. این نمایشگاه درواقع شروعی برای گالری نجما در زمینه هنر‌های دینی بود و قصد داریم در سال‌های آینده آن را در سطح گسترده تری برگزار کنیم.

وی در خصوص تأثیر هنر در حفظ و احیای فرهنگ عاشورایی بیان کرد: هنر تأثیر شگفت آوری در این حوزه دارد. ممکن است شما یک سخنرانی گوش دهید، اما به مرور زمان از ذهنتان برود؛ نه اینکه کلام تأثیر نداشته باشد، اما تأثیری که تصویر و هنر‌های تجسمی دارد، انکار ناپذیر است. فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل روز واقعه یا سریال مختارنامه هم که در زمینه هنر عاشورایی تولید شده اند، به خوبی مردم را با تاریخ و فرهنگ گذشته آشنا کردند.

مجتهدی افزود: شاید خیلی از مردم وقت کتاب خواندن نداشته باشند، اما یک فیلم به خوبی پیام را می‌رساند. باید هنرمندان با دانش و باسواد در این عرصه پرورش دهیم تا بتوانند علاوه بر تحول در فرهنگ ایرانی، سفیر این فرهنگ‌ها در کشور‌های خارجی هم باشند و با هنرشان سرمایه‌های ملی و دینی ما را در اقصی نقاط جهان به نمایش بگذارند.

مدیر گالری نجما در پاسخ به اینکه به نظر شما جای هنر‌های ارزشی و آئینی چرا در گالری‌ها خالی است؛ گفت: نمی توان گفت که به طور کامل خالی است؛ این مسئله باید عمیقاً بررسی شود. اول از همه به دغدغه خود هنرمند و گالری دار بستگی دارد. اغلب گالری‌ها چرخه اقتصادی را ملاک سرمایه گذاری روی یک هنرمند در نظر می‌گیرند؛ در حالی که می‌توانند هنرمندان ارزشی را شناسایی کرده و پرورش دهند اما در کل باید بررسی شود که چرا مباحث دینی در حال کمرنگ شدن است.

وی افزود: یک استاد دانشگاه، یک هنرمند یا یک گالری دار باید ضعف‌های فرهنگی جامعه را بشناسد و خودش پای کار باشد. نگوید که فلان ارگان از من حمایت نکرد، چرا دولت حمایت نمی‌کند و ... . خودمان باید وارد عمل شویم و سعی کنیم هرکسی به نوبه خود هرچند کوچک کار فرهنگی انجام دهد. کسانی که می توانند دستی در فرهنگ و هنر این سرزمین داشته باشند، سعی کنند با نذر‌های فرهنگی این مسیر را پیش ببرند.

موسس نگارخانه آفتاب تصریح کرد: صرف نظر از فضاهایی که می‌توانند به این امر کمک کنند، اگر دغدغه گالری دار نمایش هنر ملی، بومی، آیینی و دینی باشد، می تواند روی هنرمندان جوان کشور سرمایه گذاری کند. البته کیوریتور‌ها هم نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. باید نقطه ضعف‌ها را شناسایی و رفع کنند. به جوانان بها دهند و زمینه حضور آن‌ها در نمایشگاه و جشنواره‌ها را فراهم کنند.

گفتنی است نجمه مجتهدی کارشناس نقاشی از دانشکده هنر و معماری، سابقه ۱۳ ساله گالری داری در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دارد. همچنین یادآور می‌شود که این نمایشگاه تا سوم مهرماه در گالری نجما برقرار و بازدید از آثار برای عموم آزاد است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.