تحقیقات برای تولید ۵۰ نوع بذر جدید در کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: از ۵۰ نوع بذر جدید که در مرکز تحقیقات‌های کشور در دست بررسی برای تولید است ۱۷ نوع آن به کشت دیم اختصاص دارد.

تحقیقات برای تولید ۵۰ نوع بذر جدید در کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ، صابر گلکاری، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از تهیه ۵۰ نوع ارقام جدید بذری و دانه‌ای در مرکز تحقیقات استان‌ها خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده که ارقام تهیه شده در مرکز تحقیقات متناسب با اقلیم مناطق مختلف کشت شود.

او با بیان اینکه در مزرعه‌های تحقیقاتی نوع‌های جدید بذری کشت شده است و تاثیر آن در کشت‌های آینده به زودی دیده می‌شود، افزود: در غرب کشور و در استان همدان سطح کشت دیم بیشتر از آبی است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: این مناطق در محدوده زاگرس شرایط برای زراعت آبی محدود دارند.

گلکاری سرمای طولانی در استان همدان را یکی از مشکلات کشاورزی در این استان  دانست  و گفت: کوتاه بودن روز در این استان  در طولانی شدن زمان کشت هم تاثیر گذاشته است و زمان و زحمت کشاورزان در این استان بیشتر از برخی نقاط کشور است.

او سرما را عاملی در کاهش تنوع کشت دیم در استان همدان دانست و گفت: بذر مناسب تا ۴۰ درصد در تولید محصولات کشاورزی تاثیر گذار است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هر سال ارقام جدید معرفی می‌شود و با توجه به نیاز کشور در سال تاکنون ۶۶ رقم جدید بذر در مرکز تحقیقات کشاورزی تولیدشده است که  ۱۲ رقم آن در سال ۹۷ بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: هم اکنون ۷ رقم گندم و ۲ رقم نخود هم در مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان تهیه می‌شود.

گلکاری با بیان اینکه امسال ۱۷ گزارش تولید بذر دیم در کشور در دست بررسی است، افزود: ۱۷ طرح تولید بذر جدید دیم در دست تولید است و امیدواریم حداقل ۱۲ نوع آن به تولید سراسری برسد.

انتهای پیام/ا

تولید ۱۷ بذر جدید کشت دیم  در سال ۹۸

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار