استان اردبیل رتبه سوم در تولید محصول عسل در کشور را دارد

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل رتبه سوم در تولید محصول عسل در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، دهقان باقری، کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل با اشاره به جایگاه سوم استان اردبیل در تولید عسل در سطح کشور گفت: پارسال در این استان پنج هزار و ۸۰۷ تن عسل تولید و روانه بازار شد.

او افزود: میزان دقیق تولید عسل استان در آمارگیری سراسری که از ۶ تا ۱۹ مهرماه انجام می‌شود، مشخص خواهدشد.

باقری میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن استان اردبیل را ۱۶ کیلوگرم اعلام و بیان کرد: ۳۶۴ هزار کلنی زنبور عسل مدرن و سه هزار و ۴۶ کلنی زنبور عسل سنتی و بومی در استان وجود دارد.

او از فعالیت مستقیم ۲ هزار و ۳۱۰ نفر در امر زنبورداری در سطح استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: سه هزار و ۵۱۱ زنبوردار در استان اردبیل شناسایی شده‌اند که از این تعداد، یک هزار و ۳۷۲ نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: زنبورداران استان در امر تولید سایر فرآورده‌های مرتبط نیز فعال هستند به طوری که سال گذشته ۲۷۶ کیلوگرم ژله رویال و نیز سه هزار و ۷۸۷ کیلوگرم گرده گل تولید کردند و میزان تولید امسال این محصولات نیز پس از آمارگیری مهرماه مشخص خواهد شد.

او با اشاره به نقش موثر زنبور عسل در گرده‌افشانی درختان در باغات میوه و افزایش ۵۰ درصدی میزان محصول در باغاتی که در هر هکتار آن حداقل ۶ کلنی زنبور عسل قرار گرفته باشد، گفت: ستاد گرده‌افشانی در سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شده و در قالب این ستاد، برای بازدهی بالای محصول باغات و باروری کندوها، آموزش های لازم به زنبورداران و باغداران استان ارائه می‌شود.

باقری همچنین اظهار کرد: زنبورداران استان اردبیل به دو روش اسکان دائم و مهاجرت اقدام به پرورش زنبور عسل می کنند و بر این اساس ۳۲۲ زنبوردار استان با ۱۶۰ هزار کلنی برای زمستان‌گذرانی کلنی‌ها به استان‌های گیلان، مازندران و حتی فارس مهاجرت کرده و در اوایل خرداد به این استان مراجعت می‌کنند.

او از فعالیت چهار تعاونی زنبوردار و نیز یک اتحادیه زنبورداران برای خدمات‌رسانی به فعالان در این عرصه خبر داد و بیان کرد: این تعاونی‌ها و اتحادیه با نظارت و هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، داروهای تایید شده زنبورداری را نیز با همکاری داروخانه‌های معتبر دامپزشکی در استان در بین زنبورداران توزیع می‌کنند.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران نیز در استان اردبیل مستقر است که در آن خدمات آموزشی و آخرین یافته‌های علمی و تجربی امور مربوط به زنبورداری و تولید عسل ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ع

۶ هزار تن عسل در استان اردبیل تولید شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.