زارعی در گفت‌وگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکایی‌ها بر فشار حداکثری به ایران دل بسته‌‌اند/ هر مذاکره‌ای منتهی به وضعیت بهتر نمی‌شود/ روابط تهران و واشنگتن بعد از برجام بدتر شد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکره طرفین باید به نحوی باشد که علاوه بر حسن نیت،  تفاهم و حد متوسط منافع دوطرف را هم مد نظر قرار دهند، ولی موضوعی که آمریکا دنبال می‌کند در قاعده و معنای مذاکره نمی‌گنجد.


آمریکایی‌ها بر فشار حداکثری به ایران دل بسته‌ اند/ هر مذاکره‌ای منتهی به وضعیت بهتر نمی‌شود/ روابط تهران و واشنگتن بعد از برجام بدتر شده استبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز با اشاره به هوشیاری عمیق و تحسین‌برانگیز مردم در مقابل توطئه‌های دشمنان در چهار دهه گذشته، تنها راه علاج مشکلات کشور را تکیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی دانستند و با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‌ها، هدف آن‌ها از ترفند مذاکره را تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران خواندند و تأکید کردند که سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.

سعد الله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  مذاکره طرفین باید به نحوی باشد که علاوه بر حسن نیت،  تفاهم و حد متوسط منافع دوطرف را هم مد نظر قرار دهند، ولی موضوعی که آمریکا دنبال می‌کند در قاعده و معنای مذاکره نمی‌گنجد.

او افزود: آمریکا در مذاکره یک پس زمینه تحمیل دارد، در واقع واشینگتن قبل از شکل‌گیری گفت‌وگو، برای انجام مذاکره به طور یکجانبه دستور کار تعیین می‌کند، دستور کاری که مبتنی بر منافع حداکثری آنها و زیان حداکثری جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین نمی‌توان آن را مذاکره نام نهاد، بلکه این یک تحمیل است که مقام معظم رهبری هم امروز در فرمایشات خود از این واژه استفاده کرده اند.

زارعی خاطر نشان کرد: در حقیقت ما از مذاکره بدمان نمی‌آید و نمی‌گوییم که تحت هیچ شرایطی گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کنیم، بلکه ایران منتظر است تا مذاکره واقعی شکل بگیرد، مذاکره‌ای که بر حقایق، حل مسئله و در نهایت به بهتر شدن اوضاع بین تهران و واشینگتن مبتنی باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با طرح سوالی مبنی بر اینکه بعد از مذاکرات و توافق برجام آیا مناسبات بین ایران و آمریکا بهبود یافته یا بدتر شده است؟ تاکید کرد: قطعا روابط تهران و واشینگتن بدتر شده است، بنابراین هر مذاکره‌ای الزاما منتهی به وضعیت بهتر نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: همه مسئولان یکصدا معتقدند با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد/ باید ثابت کنیم سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد 


او ادامه داد: ما باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که مذاکره‌ای خوب شکل بگیرد، مذاکره خوب در شرایطی شکل می‌گیرد که طرف مقابل به حدودی از حقوق و مصالح ما تن دهد، زمانی این اتفاق می‌افتد که آمریکایی‌ها در سلسله موضوعاتی که دل بسته اند، به ناامیدی و یاس برسند.

زارعی گفت: در حال حاضر آمریکایی‌ها به فشار حداکثری بر ایران دل بسته‌اند و معتقدند که این فشار، اقتصاد کشورمان را در شرایط بسیار سخت قرار می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران برای خلاص شدن از آن شرایط گمان خواهد کرد که مذاکره  یک راه حل است و به مذاکره تن خواهد داد، بنابراین آمریکاییها  پای میز مذاکره با تهران همان فهرست مطالبات خود که یک‌بار در بیانیه آقای پمپئو که در ۱۲ شرط آورده شده بود را مطرح خواهند کرد.

او افزود: در حقیقت این مسیر خطرناک و نادرستی است و به هیچ وجه به بهبود وضعیت بین ما و آمریکا منجر نمی‌شود، بنابراین اساسا تن دادن به چنین مسئله‌ای خردمندانه نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی اصغر شکری
۱۷:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
گفتار جناب زارعی ،مقاله در کیهان روح انسان را نوازش می دهد ، اردتمند این شخصیت بزرگ وطن دوست واسلام دوست هستیم.
آخرین اخبار