معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

توسعه زیست بوم‌های نوآوری گلستان شتاب می‌گیرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ️توسعه زیست بوم‌های نوآوری گلستان با امضای سه تفاهم نامه و اعتبار ۵۰ میلیاردتومانی شتاب می‌گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سورنا ستاری بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه رونق تولید و توسعه شرکت‌های دانش بنیان گلستان در جمع خبرنگاران اظهارکرد: توسعه زیست بوم‌های نوآوری گلستان با امضای سه تفاهم نامه و اعتبار ۵۰ میلیاردتومانی شتاب می‌گیرد.

او افزود: درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ستاری بیان کرد: چهار هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در سال ۹۷ بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته و ۳۰۰ هزار فرصت اشتغالزایی ایجاد کرده اند.

او افزود: در سال ۹۸ شرکت‌های دانش بنیان از لحاظ درآمد نسبت به مدت مشابه ۳۰ درصدرشد داشته اند.

ستاری با مقایسه وضعیت امروز استان اصفهان و ظرفیت‌های توسعه‌ایکه در این استان از بین رفت، گفت: در اصفهان هر هنری که داشتیم پیاده کردیم، کارخانه فولاد، سیمان، انواع شهرک‌های صنعتی، پتروشیمی و غیره راه انداختیم اما امروز اصفهان جزو سه، چهار استان کشور با نرخ بالای بیکاری است. امروز باید فکر کنیم توسعه استانی مانند اصفهان که ظرفیت‌های کم نظیری برای توسعه گردشگری و فرهنگ داشت چگونه قرار است اتفاق بیفتد. اکنون درگیر شرایطی هستیم که یک دودکش دیگر هم نمی‌توانیم بزنیم و یک مترمکعب آب هم دیگر نمی‌توان به صنعت داد و همه ظرفیت‌های محیط زیست هم استفاده شده است. اگر چنینی بلایی قرار است سر استان گلستان هم بیاید این یعنی حاکم شدن دیدگاه بیرونی که عده‌ای دیگر از بیرون برای آن تصمیم بگیرند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این استان ظرفیت‌های فوق‌العااده‌ای دارد، آب و هوای این استان تقریبا شبیه هلند است و نیمی از مساحت این کشور را هم دارد اما آنها چگونه از اقتصاد کشاورزی استفاده می‌کنند و وضعیت گلستان چگونه است.

او با انتقاد از خام‌فروشی تولیدات گفت: آیندگان ما را به علت خام‌فروشی مورد تمسخر قرار می‌دهند. این موضوع می‌خواهد در نفت، مواد معدنی یا تولیدات کشاورزی باشد. در خام‌فروشی ارزش افزوده ندارد و در چنین شرایطی نمی‌توانید مهندس و نخبه در استان نگه دارید.

ستاری با تأکید براینکه توسعه استان باید درون‌زا و مبتنی بر نیروهای انسانی بومی باشد، خاطرنشان کرد: ما باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. باید اکوسیستمی ایجاد شود که بخش خصوصی روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کند تا به اقتصاد دانش بنیان برسیم.

او گفت: در اقتصاد دانش‌بنیان پول بخش دولتی مهم نیست بلکه این بودجه بخش خصوصی است که دارای اهمیت است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر تغییر نوع تفکر و بینش مسئولان استان تأکید کرد و گفت: گلستان ظرفیت‌های زیست بوم خوبی در کشاورزی، گیاهان دارویی، معادن و ظرفیت‌های فرهنگی فوق‌العاده‌ای دارد. برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید مراکز نوآوری داشته باشید، به علم و فناوری اهمیت دهید و بر روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنید.

ستاری با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان از نظر زیرساخت‌ها بسیار فقیر است، افزود: استان در این حوزه خیلی کمبود دارد که بخشی از آن به ما بر می‌گردد که حتما کوتاهی کردیم و باید وقت بیشتری بگذاریم. با اینکه یکی دو معاون ما اهل گلستان هستند خیلی جدی موضوعات را پیگیری نکردند. برای حل این مشکلات بودجه قابل توجهی برای استان می‌گذاریم. اگر زمین مناسبی در اختیار پارک قرار بگیرد تلاش می‌کنیم تا پایان سال فضای مناسبی برای حضور جوانان در پارک علم و فناوری فراهم کنیم.

ستاری اظهارداشت: برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان استان گلستان نیز آمادگی داریم. در حال حاضر 140 نوع خدمت از وام‌های کم بهره تا معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌‎دهیم.

او گفت: گلستان از معدود استان‌هایی است که هنوز صندوق پژوهش و فناوری در آن راه‌اندازی نشده است و باید این صندوق زودتر شکل بگیرد تا از ایده‌ها جوانان خلاق و بااستعداد حمایت کند.

انتهای پیام/پ

سفر سورنا ستاری به گلستان

برچسب ها: دانش بنیان ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.