اشتغال مهم‌ترین راه برای درمان معتادان است

رئیس سازمان بهزیستی گفت: اشتغال برای معتادان مهم‌ترین مورد درمان است، اگر معتاد درمان شود ولی خانواده و جامعه او را نپذیرد و بیکاری هم باشد احتمال عدم عود اعتیاد او تنها ۵ درصد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی امروز در مراسم آیین افتتاح نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم، اظهار داشت: تمام فعالیت‌های سازمان بهزیستی در طول ۳۹ سال اخیر مورد ارزیابی قرار گرفتند تا فرایند‌های درمان اعتیاد بررسی شود.

او افزود: در مقوله درمان اعتیاد در سازمان بهزیستی مراکز مختلف درمانی از جمله مراکز سرپایی، اقامتی، تی‌سی و اجتماع محور اقدامات زیادی انجام دادند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در موضوع پیشگیری و کاهش آسیب‌های اعتیاد هم اقدامات خوب و به جایی انجام گرفته، گفت: سیر صعودی ترک اعتیاد تزریقی محصول موفقیت همین مراکز کاهش آسیب بوده است.

او تصریح کرد: مطالعه الگو‌های موفق کشور‌های دیگر در این زمینه نیز بررسی شد و لازم به ذکر است که کپی برداری صرف از این الگو‌ها صحیح نیست بلکه باید از الگو‌های موفق ایده و بقیه را فاکتور گرفت و سپس با توجه به فرهنگ و موقعیت افراد مورد استفاده قرار بگیرد.

قبادی دانا ادامه داد: به عنوان مثال کشور‌های پرتغال و ایتالیا تاکید بسیاری بر ایجاد اشتغال مثبت معتادان داشتند که همین مساله باعث پیشرفت در درمان اعتیاد آن‌ها شد و به مدت یکسال تعداد معتادان کشور پرتغال به نصف تقلیل یافت.

او با اشاره به عدم نسخه‌نویسی یکپارچه برای تمامی معتادان، اظهار داشت: اینکه یک نسخه واحد مانند تجویز متادون برای همه معتادان استفاده شود، کار درستی نیست اگر چه این دارو جنبه درمانی دارد لیکن مدیریت موردی بسیار مهم است که اینکار توسط تیم درمانی متخصص متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی، فرد معتاد و خانواده فرد معتاد انجام گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: در روش درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان، درمان به صورت پرهیزمدار و درمان مباحث روحی و روانی برای افراد معتاد در نظر گرفته شده که مهم‌ترین نقاط قوت این طرح توجه به همکاری و حمایت خانواده از فرد معتاد است که این امر هم در تخصص مددکاران اجتماعی در تیم درمانی است.

او افزود: در تی‌سی‌ها، سم‌زدایی در مرحله اول درمان است و از معتادان بهبود یافته برای درمان معتادان جدید استفاده می‌شود، این افراد تجربه‌های مفید خود را به دیگران ارائه می‌دهند.

قبادی‌دانا با بیان اینکه اشتغال و دوری از بیکاری برای معتادان مهم‌ترین مورد درمان است، گفت: اگر معتاد درمان شود، ولی خانواده و جامعه او را نپذیرد و بیکاری هم برای او ایجاد شود احتمال عدم عود اعتیاد او تنها ۵ درصد است چه بسا افرادی که بار‌ها سم‌زدایی شده‌اند، ولی به دلیل بیکاری و عدم حمایت خانواده و جامعه از آن‌ها دوباره به همان مسیری قبلی برگشتند.

او تصریح کرد: همچنان باید به موضوع کاهش آسیب توجه کرد و مراکز دی‌آی‌سی را تجهیز و تقویت کرد، امروزه وضعیت کشور به گونه‌ای نیست که بودجه فراوان برای آزمون و خطا صرف شود و مراکز جامع نیازمند فضای فیزیکی مناسب، بودجه تامین و نگهداری خوب و نیروی انسانی متخصص است که همگی باید در یک پک قرار گیرد.

قبادی‌دانا افزود: طبق آمار ۱۰ درصد معتادان زنان هستند، اما ۳۰ درصد مراکز درمانی مختص زنان معتاد است.

انتهای پیام/م

 

افتتاح نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار