اولین جلسه بررسی طرح «نجات» به زودی برگزار می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: اولین جلسه بررسی طرح «نجات» با حضور نمایندگان ۴۰ دستگاه به زودی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در جلسه مشترک کارگروه اجرایی طرح جهاد اجتماعی نجات و ستاد بازآفرینی استان، گفت: آسیب‌های اجتماعی معضلی پیچیده و دراز مدت است که تلا‌ش‌ها برای برطرف کردن آن‌ها به مرور زمان به نتیجه می‌رسد.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حاشیه مشهد، ادامه داد: زحمات زیادی در این مناطق در تقابل با حاشیه نشینی کشیده شده است، اما چون هدفمند نبوده به بسیاری از اهداف مدنظر نرسیده‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بسیاری از سکونتگاه‌های حاشیه شهر مشهد به دلیل عدم رعایت ضوابط طرح جامع شهری غیر مجاز محسوب می‌شوند، گفت: در صورت ساماندهی حاشیه مشهد ۴۰ درصد از جرائمی که دغدغه در مورد آن وجود دارد کاهش پیدا خواهد کرد.

جعفری به پیامد‌های حاشیه نشینی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و امنیتی، کالبدی، زیست محیطی و اقتصادی پرداخت و افزود: برای در امان ماندن از آثار سوء معضل حاشیه نشینی باید برنامه ریزی مبتنی بر اطلاعات جامع و دقیق صورت گیرد.

او تصریح کرد: جوانانی که باید در روستا‌ها تولید کننده باشند با مهاجرت به شهر‌ها باعث خالی شدن روستا‌ها از نیروی تولیدکننده شده اند و این مسئله می‌تواند باعث افزایش مشاغل کاذب شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در چشم انداز طرح «نجات» موضوع مهاجرت معکوس مدنظر است، گفت: باید بتوانیم افرادی که در حاشیه مشهد ساکن شده اند را به مراکز مبدا آن‌ها برگردانیم تا با این کار ضمن جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی، جلوی خالی شدن روستا‌ها را بگیریم.

جعفری افزود: در فاز اول طرح نجات که هشت محله از ۶۷ محله هدف حاشیه مشهد را در بر می‌گیرد نام محله‌هایی از جمله مهرآباد، عباس آباد، زرکش، امام هادی پورسینا، و اسماعیل آباد قرار دارند که جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

او تصریح کرد: ۷۵ درصد اطلاعات محلات در دستگاه‌های اجرایی موجود است که می‌تواند مبنای تصمیمات ما باشد و ۲۵ درصد دیگر بوسیله دفاتر تسهیلگری جمع آوری می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نقش دفاتر تسهیلگری را بسیار مهم برشمرد و گفت: عمده وظیفه این دفاتر شناخت وضعیت موجود محله هدف است تا داده‌های لازم از جامعه هدف جمع آوری شده و در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.
 
انتهای پیام//ف.س
 

آسیب‌های اجتماعی معضلی پیچیده و دراز مدت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.