معاون استاندار خراسان رضوی:

توسعه پایدار مناطق کم برخودار، اولویت اول اقتصاد مقاومتی است/سکونت بیش از یک میلیون نفر در حاشیه شهر مشهد

معاون استاندار خراسان رضوی گفت:باید کاستی‌های موجود در حاشیه شهر مشهد کاملا رفع شود.

توسعه پایدار مناطق کم برخودار، اولویت اول اقتصاد مقاومتی است/سکونت بیش از یک میلیون نفر در حاشیه شهر مشهدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در همایش ائمه جمعه استان کرمان که در هتل ولایت برگزار شد، با اشاره به حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۶ میلیون نفر زائر خارجی در مشهد، گفت: این مسئله باعث ایجاد حجم قابل توجهی تردد به استان می‌شود که هم می‌تواند از لحاظ اقتصادی خوب باشد و هم اگر نکات لازم رعایت نشود امکان دارد مشکلات فرهنگی برای استان ایجاد کند.

او اولویت اول اقتصاد مقاومتی را توسعه مناطق کم‌برخوردار دانست و تصریح کرد: در حاشیه مشهد ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین زندگی می‌کنند که با معضلات زیادی از جمله در حوزه‌های دینی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند لذا باید برای رفع این مشکلات اقدام شود.

معاون استاندار خراسان رضوی بیان اینکه اولویت دوم مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی مهاجرت معکوس است، گفت: علاوه بر اقداماتی که در حاشیه مشهد به منظور جلوگیری از حاشیه نشینی توسط دستگاه‌های ذی ربط صورت می‌گیرد باید شرایطی فراهم کنیم که ساکنان این مناطق به مبدا خود برگردند.

جعفری به ذکر دلایل ساماندهی حاشیه مشهد پرداخت و با تشکر از زحمات همه دستگاه‌های متولی، افزود: رهبری هم هر وقت به مشهد می‌آیند بر روی ساماندهی حاشیه مشهد تاکید می‌نمایند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان کرمان اشاره و تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی که در قالب اقتصاد مقاومتی در استان کرمان صورت گرفت باعث شد کرمان در سال ۹۵ به عنوان استان پایلود اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شود.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به موانع توسعه کشور در چهل سال گذشته از جمله تمرکز گرایی، نزاع‌های سیاسی، بزرگ‌بودن دولت، بروکراسی اداری وعدم‌انسجام ارکان‌حکومتی پرداخت و گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به دنبال توسعه همه جانبه مردم است.

جعفری افزود: اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در قلعه گنج استان کرمان منافعی از جمله افزایش رفاه اجتماعی، کاهش۷۰درصدی جرائم خشن، افزایش اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری و افزایش حاکمیت قانون را در پی داشت که باعث شده است قلعه گنج شرایط متفاوتی را نسبت به قبل از اجرای طرح مذکور تجربه کند.

او با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از موفقیت‌های مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی این است که ۸۰ درصد از معین‌های اقتصادی استان از بخش خصوصی و نیمه خصوصی هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در ادامه اجرای طرح اقتصاد مقاومتی، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی ایجاد شد تا علاوه بر مردمی شدن اقتصاد و رصد فعالیت معین ها، در راستای برداشتن موانع احتمالی ایجاد شده گام بردارد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
 

مهاجرت معکوس از اولویت های مثلث توسعه اقتصادی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.